Fler med GBS? grupp b streptokocker. Dela erfarenheter och råd.
Har skrivit en del i andra trådar om det. Har GBS nu men har äntligen fått långtidspencillin 50mg furandantin till natten. Varit konstant sjuk och medicinerats m 7 kurer penicillin sedan midsommar. Är i v 28. Legat på sjukhus två gånger sedan dess med akuta värden, sänka på 155 resp 132. Gått upp i njurarna, fått extremt snabba symptom med feberkramper, sammandragningar och sjukt ont i njurarna (känns som korsryggen) .
Varit bedrövligt sjuk med andra ord och har fått tillbaka GBS direkt efter penicillinkurerna. Det är skillnad att "bara" bära på GBS i kroppen och att få symptom samt att bli sjuk av den. Man blir ju inte av med GBS men jag har blivit väldigt sjuk 1-3 dagar efter kurerna.
Visste inget om GBS innan denna grav men vet massor nu. Rekommenderar att man inte läser så mkt i forum för många skriver riktiga felaktigheter. Jag har ägnat massor m tid åt att läsa forskning för/av läkare samt rekommendationer från svensk socialstyrelse samt till exempel rekommendationer från amerikansk typ socialstyrelse. Kunskaperna om GBS är ny inom vården 2008 kom första rek för vårdpersonal till exempel. Jag tror att jag kanske hade det redan 2006 när jag nästan höll på att stryka med av "barnsängsfeber" 3 dagar efter förlossningen.
Mitt råd är att läsa på och hålla koll på SYMPTOM. Att bära GBS är vanligt och det är symptomen som är avgörande. Det är en lurig bakterie, livsfarlig när den växer men inte så mkt att oroa sig för om den håller låg profil.