• Myc

Fler med GBS? grupp b streptokocker. Dela erfarenheter och råd.

Har skrivit en del i andra trådar om det. Har GBS nu men har äntligen fått långtidspencillin 50mg furandantin till natten. Varit konstant sjuk och medicinerats m 7 kurer penicillin sedan midsommar. Är i v 28. Legat på sjukhus två gånger sedan dess med akuta värden, sänka på 155 resp 132. Gått upp i njurarna, fått extremt snabba symptom med feberkramper, sammandragningar och sjukt ont i njurarna (känns som korsryggen) .

Varit bedrövligt sjuk med andra ord och har fått tillbaka GBS direkt efter penicillinkurerna. Det är skillnad att "bara" bära på GBS i kroppen och att få symptom samt att bli sjuk av den. Man blir ju inte av med GBS men jag har blivit väldigt sjuk 1-3 dagar efter kurerna.

Visste inget om GBS innan denna grav men vet massor nu. Rekommenderar att man inte läser så mkt i forum för många skriver riktiga felaktigheter. Jag har ägnat massor m tid åt att läsa forskning för/av läkare samt rekommendationer från svensk socialstyrelse samt till exempel rekommendationer från amerikansk typ socialstyrelse. Kunskaperna om GBS är ny inom vården 2008 kom första rek för vårdpersonal till exempel. Jag tror att jag kanske hade det redan 2006 när jag nästan höll på att stryka med av "barnsängsfeber" 3 dagar efter förlossningen.

Mitt råd är att läsa på och hålla koll på SYMPTOM. Att bära GBS är vanligt och det är symptomen som är avgörande. Det är en lurig bakterie, livsfarlig när den växer men inte så mkt att oroa sig för om den håller låg profil.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Myc

Se till att du odlas MINST en gång per månad. Håll koll på symptom och om du tex hamnar på vårdcentral för att du vill få odling så SÄG att de ska odla efter GBS - grupp B streptokock och INTE efter e-coli! Den senare kallar de nitrit, de brukar vilja odla den också men bara de ser till att odla GBS. Nitrit får man svar på direkt, GBS måste på labb i 2-3 dagar innan man får svar. Har märkt att om man säger utinvägsinfektion så blir det "den vanliga" de letar efter. Då missar man GBS! Två helt olika bakterier. SÅ onödigt fel kan det bli. Många vårdpersonal känner inte till GBS överhuvudtaget så det måste googla. Låter hemskt men är inte så konstigt för kunskaperna är ganska nya och GBS är lurig.

isis bianco skrev 2014-08-15 14:50:24 följande:

I min första graviditet blev jag inlagd för hotande förtidsbörd i vecka 22+. Pga sammandragningar orsakade av gbs. Nu gick allt bra med dottern till sist, men jag hade många jobbiga och oroliga veckor, samt heltidssjukskrivning. Väntar nu syskon, är i vecka 12. Fick häromdagen veta att jag har måttlig tillväxt av gbs i urinodlingen, men semestervikarierande bm bedyrade att jag inte behövde antibiotika i nuläget. Oro oro oro. Suck.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Myc

Ursäkta alla konstiga meningar och stavningar. Tfn som krånglar till det.

Myc skrev 2014-08-15 20:48:07 följande:

Se till att du odlas MINST en gång per månad. Håll koll på symptom och om du tex hamnar på vårdcentral för att du vill få odling så SÄG att de ska odla efter GBS - grupp B streptokock och INTE efter e-coli! Den senare kallar de nitrit, de brukar vilja odla den också men bara de ser till att odla GBS. Nitrit får man svar på direkt, GBS måste på labb i 2-3 dagar innan man får svar. Har märkt att om man säger utinvägsinfektion så blir det "den vanliga" de letar efter. Då missar man GBS! Två helt olika bakterier. SÅ onödigt fel kan det bli. Många vårdpersonal känner inte till GBS överhuvudtaget så det måste googla. Låter hemskt men är inte så konstigt för kunskaperna är ganska nya och GBS är lurig.

• Myc

Kära nån. Hoppas du får bra uppföljning nu. Här har du en länk till bloggen jag skriver, där finns min berättelse (OBS! Ovanligt att bli så sjuk! ) www.katinkaleo.wordpress.com

Jag blir utskriven idag efter att ha legat här sen i fredags morse. En mardröm. Är i v 31 nu och har haft bekymmer sen v 22.

isis bianco skrev 2014-08-28 11:43:02 följande:

Ett par dagar efter jag startade tråden fick jag träffat en allmänläkare som skrev ut selexid för då sved det ordentligt. Tog säkert 4 dagar innan jag märkte bättring.kuren tog slut i söndags. Fick åka in akut till kk igår för jag började blöda väldigt mycket. Och sammandragningar. Jag hade lätt feber, förhöjd sänka och hög puls. Ultraljud visade tack och lov en levande graviditet och blodet kommer troligtvis av irriterade slemhinnor pga gbs som inte gått ner av förra kuren. Urinet visade positivt för bakterier. Skickad odling på både urin och cervix. Vecka 14 nu. Är hemma från jobb idag och imorgon.

• Myc

Läste hos dig och förstår din oro!

Det låter som en bra plan MEN var väldigt uppmärksam på symtom och jag har under denna tid inte lyckats få svar på en enda odling innan jag hamnat på sjukhus igen. De tar ju tre långa dagar plus att kuren är slut så är bakterien sugen på att växa så har den ganska god tid på sig. Du verkar också ha en aggressiv variant. Jag kommer att få ta prover väldigt regelbundet nu och det de tar är blodprov m crp (sänka) och ett till där de mäter mängden vita blodkroppar. Det sista provet är vad de går på mest. Det får man dessutom svar på efter ca 1 timme så det är ju ett bra prov att ta om man är orolig.

Tänk att jag inte ens hört talas om GBS trots graviditeter 06 och 08!

2006 hade jag nog GBS när jag efter förlossningen fick barnsängsfeber och nästan dog...

isis bianco skrev 2014-08-28 12:30:15 följande:

Myc, tack för länken, ska in och läsa. Du får gärna läsa hos mig med, skriver just nu också mycket om min gbs. Vad för uppföljning kan/bör jag kräva? Ska lämna ny odling en vecka efter att denna kur avslutas. Och träffa barnmorskemottagningens läkare om några veckor för planering. Gissar att besöket sammanfaller med ny odling om ca två veckor.

• Myc

GBS finns ju alltid där men behöver inte börja bråka vid olika graviditeter. Jag hade bett att få ta ett urintest för att mäta mängden bakterier en gång per månad för att vara förberedd. En enkel koll med tanke på din bakgrund. Ang frusenheten så är det normalt att termostaten krånglar vid grav. Jag frös massor i början. Hoppas verkligen du får vara frisk!

Elbea skrev 2014-08-28 13:15:37 följande:

Jag har GBS och har varit påverkad i mina två tidigare graviditeter. I första upptäcktes det runt v 30 när jag hade mycket sammandragningar och blev inlagd för risk för förtidsbörd. Fick penicillinkur då.

Andra gången blossade det upp tidigare. Hade blödningar typ v 16-17 och odlingen visade att gbs blossat upp. Tror jag åt 2 eller 3 penicillinkurer den graviditeten. Även då blev jag sjukskriven senare pga risk för förtidsbörd eftersom bakterien triggade igång sammandragningar.

Vid båda förlossningarna skulle jag få  antibiotikadropp. Ingen gång har jag hunnit eftersom jag fött väldigt snabbt (och ett par veckor före BF). Barnen har dock mått bra, vi har legat kvar ett dygn extra för att kolla andningsfrekvensen.

Nu är jag gravid med nr 3 och vet inte riktigt hur jag ska göra. Bör jag göra en odling nu tidigt i graviditeten (v 7) eller har det ingen betydelse nu? inskrivning har jag inte förrän om en månad och då ska jag lämna det vanliga urinprovet. Eller så ger jag bara akt på eventuella symptom, helt enkelt.

jag är oerhört frusen på kvällar och nätter just nu. Det är jag inte i vanliga fall och som gravid brukar jag snarare vara lite varmare. Vet inte om det är konstigt eller bara råkat bli så den här gången. Det är ju lätt att läsa in onödigt mycket i saker och ting...

• Myc

Hej! Bevakar denna tråd noga

Jag tycker inte du ska oroa dig så länge du inte får symptom. Var tacksam för att du vet om din GBS så att du får antibiotika vid förlossningen.

Håll koll på symptomen! Läs riktig fakta och undvik "kunskap" via bloggar och forum. Läs tex Socialstyrelsens riktlinjer för behandling av GBS och vetenskapliga rapporter.

Jag har skrivit om min GBS på min blogg MEN jag tillhör en mycket ovanlig miniprocent som drabbas så illa så bli inte orolig om du läser om min historia. Däremot kanske det kan hjälpa dig hålla koll på symptomen. GBS bakterien är precis som de säger till dig väldigt vanlig. Så lev som vanligt och håll bara koll på symptom. Är du orolig under resten av grav för otydliga symptom så ta en crp på vårdcentralen för att få koll på om du bär på infektion eller be om en odling av urinen på mvc där de kollar mängden bakterier.

Var inte orolig för att du inte blir behandlad. Det skulle tvärtom kunna ställa till det eftersom bakterien kan bli resistent mot antibiotika om man äter den länge.

Med vänlig hälsning, Katinka

katinkaleo.wordpress.com

Limus skrev 2014-09-08 12:19:57 följande:

Hej.

Hoppas tråden är aktiv

Fick idag veta att jag har sprasa tilväxt av GBS i urinen. Är i v 22+0 idag.

Har ingen typisk UVI-känning. Har en del sammandragningar när jag blir upprörd eller stressad, men inget långvarigt.

Kommer inte få behandling, eller göra nya prover under graviditeten, såvida jag inte har symtom.Kommer få dropp vid förlossning. Men mer information än så fick jag inte.

Är så rädd just nu, för allt som kan hä'nda. Söker man info om GBS är riskerna enorma, men enligt bm är det så vanligt att man har det...

• Myc

Låter heltokigt! Har du lämnat ut rätten att ens diskutera sektetessbelagd info med någon annan än dig? Hon får inte ens diskutera det med en sambo...

GBS brukar inte ge brännande/svidande känsla.

Den orsakas inte av e-coli (som de så fint kallade bajsbakterien) utan av streptokocker, och GBS innebär en grupp 2 streptokock och kan alltså vara flera olika inom samma "familj".

Det du ska fokusera på som är så långt gången är att du ser till att vara på sjukhuset 2-4 timmar före förlossningen, antibiotikan måste sättas in i tid om den ska verka! Inte helt lätt att veta när man ska åka in då men det är det viktigaste för dig! Tidigare i grav. är det mkt viktigt att hålla koll på symptomen så att inte förlossningen sätter igång för tidigt. DET är GBS nämligen ofta orsak till...

Malin0710 skrev 2014-09-08 18:47:55 följande:

Här är en till med gbs. Fick veta det för ca1 1/2 vecka sedan och fick då en penicillinkur. Jag är i v.37 nu. Avslutade kuren i torsdags och nu svider det igen...eller mer en brännande/irriterande känsla hela tiden. Kanske åkt på svamp av penicillinet. Ska till bm imorrn och ska då ta upp det med henne. Jag fick inte beskedet om gbs direkt till mig utan min sambo fick telefonsamtalet då jag inte var anträffbar. Enligt bm så var det en uvi och jag skulle börja med penicillin direkt + få intravenöst under förlossningen. Detta samtal fick han på fredag eftermiddag och sen var hon inte anträffbar förrän efter helgen. Jag hade ingen aning om gbs i detta läge utan började googla på varför jag skulle få antibiotika under förlossningen. Hittade bara gbs som anledning! Frågade på söndagkvällen min sambo om bm nämnt något om gbs och jo det hade hon ju! Ringde bm på måndag men fick inte prata med min ordinarie. Denna bm nämner inte ens gbs. Utan säger bara att min uvi inte är orsakad av vanliga "bajsbakterier" och den här bakterien jag har brukar komma tillbaka igen så därför ska jag få intravenös antibiotika under förlossningen. Hmm varför detta hysch pysch!!! Imorrn ska jag som sagt träffa min ordinarie bm och tänker då peppra henne med frågor!!! Jag anser att man har rätt att få veta alla risker med gbs. Inte behöva läsa sig till på internet.

• Myc

CP skada får man av syrebrist vid förlossningen väl? Vet inte men det handlar om att barnet blir (kan bli) smittat i förlossningskanalen och då får inte barnet uvi som vi får utan det sätter sig som andra svåra infektioner som smittar de via luftvägarna. Tex hjärnhinneinflammation, lunginflammation mm som är riktigt allvarligt för nyfödda, framförallt om de föds före v 37 då är de extremt infektionskänsliga. Plötslig spädbarnsdöd kan tex orsakas av GBS.

2006 fick jag tex "barnsängsfeber" 3 dagar efter förlossningen pga GBS och höll på att dö. Hade inga andra symptom under den graviditeten. Det finns med andra ord en hel del GBS kan ställa till med. Får du antibiotika 2-4 h innan förlossning är barnet skyddat vid förlossningen. Det jag tänkt mest på är risken att man inte får komma dit i tid. Men för mig är den saken ordnad iaf, är typ VIP på förlossningen pga att jag varit så extremt sjuk av GBS denna grav.

Är det ditt första barn? Det brukar vara väldigt många timmar kvar från att vattnet går innan barnet föds, ibland dagar... Framför allt för en förstföderska.

Malin0710 skrev 2014-09-08 20:55:08 följande:

Har för mig att jag sagt vid tillfälle att hon kan prata/ringa sambon om jag inte går att nå. Men hon hade inte ens pratat in något meddelande på min telefon.

Har läst det där om 2-4 timmar innan. Ska fråga henne om det imorrn. Jag åker gärna in vid första värk om det anses bäst! Det jag är mest orolig för är om vattnet går, hur bråttom är det då?!! Är inte heller så sugen på att gå över en endaste dag då det trots allt finns risk att barnet blir smittat i magen.

En fråga till jag har är det där med cp-skada. Förstod inte riktigt info kring det. När är det risk att barnet får en cp-skada av infektionen, i magen eller om det blir smittat under förlossningen??

• Myc

Tillägg: det stämmer nog att GBS kan orsaka cp skada i värsta fall: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cerebral-pares---CP/

Fan vad det är mycket man inte vet... Jag är livrädd att bebisen blivit påverkad av min GBS... Bara tiden kommer kunna utvisa det. De flesta barn som får GBS i magen (VÄLDIGT ovanligt) dör dock i magen... Så sa mina läkare iaf.

Malin0710 skrev 2014-09-08 20:55:08 följande:

Har för mig att jag sagt vid tillfälle att hon kan prata/ringa sambon om jag inte går att nå. Men hon hade inte ens pratat in något meddelande på min telefon.

Har läst det där om 2-4 timmar innan. Ska fråga henne om det imorrn. Jag åker gärna in vid första värk om det anses bäst! Det jag är mest orolig för är om vattnet går, hur bråttom är det då?!! Är inte heller så sugen på att gå över en endaste dag då det trots allt finns risk att barnet blir smittat i magen.

En fråga till jag har är det där med cp-skada. Förstod inte riktigt info kring det. När är det risk att barnet får en cp-skada av infektionen, i magen eller om det blir smittat under förlossningen??

• Myc

Nej GBS blir du sjuk av först och främst och när du blir sjuk av GBS får du tex sammandragningar . Det är sammandragningarna som kan sätta igång för tidig förlossning.

GBS är INTE farligt bara för att man bär den. Du ska ha koll på symptom. Du ska absolut inte behandlas utan symptom.

Limus skrev 2014-09-09 12:26:11 följande:

Jag är  så jäkla oinformerad. BM sa nästan ingenting... Allt jag vet får jag via internet och man läse4r bara allt det som ijnte får hända...

Vad vet ni? Kan GBS orsaka missfall/vattengång när som helst, utan att man har minsta symtom? Jag hade sparsam tillväxt, lltså minsta graden, men jag får ingen behandling och kommer inte få fler prov. Ska varje dag fram till förlossning innebara ständig ångest?

• Myc

Ha koll på allmäntillståndet och sänkan är verkligen en viktig indikator på infektion.

Limus skrev 2014-09-14 18:57:07 följande:

Hej tjejer. Har haft så mysitisk ryggont sen i fredags, precis under skulderbladet. Känner mig inte allmänpåverkad,  men igår började smärtorna krypa neråt, så då åkte jag in för en koll. Urinprovet var bra, s'nkan var bra, trycket var bra men det enda som stack ut var att jag kom in och hade 38 i febber. Jag blev rätt förvånad då jag inte har känt mig febrig och i vanliga fall däckar jag vid 37.8.

Läkaren tyckte att vi skulle avvakta för allt uto febern såg ju bra ut och idag har febern max legat på 37,7 vilket inte ens räknas som feber..

Blir bara så knäpp. Googlar man muskelvärk och feber och gravid, komer Listeria upp, men läkaren sa att sänkan skulle ha visat om det fanns ngn infektion.

Är så¨sjukt trött på att vara orolig, och GBS-diagnosen har gjort mig helt nipprig.

• Myc

Socialstyrelsens rekommendationer för ALL vårdpersonal ang behandling av GBS vid förlossning hittar du här: www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8836/2008-130-7_20081307.pdf

(Tycker det är oerhört viktigt att själv läsa på och inte bara läsa i forum)

40 min innan krystvärk har jag ingen aning om vad det kommer ifrån. Man kan alltid be en läkare/barnmorska/sjuksköterska att hänvisa till vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet när de påstår saker. De är högskoleutbildade och vet att de måste kunna koppla allt de säger till forskning eller beprövad erfarenhet ( dvs att flera olika verksamheter som provat samma metod/Behandling som fungerar bra OCH är dokumenterat att det fungerar bra) de får inte säga saker som de själva "tycker" tex. Detsamma gäller tex lärare och förskollärare...

Be om källan helt enkelt!

Malin0710 skrev 2014-09-16 20:46:57 följande:

Min bm sa att det är bra om antibiotikan ges intravenöst 40 min innan krystning...Jag som hört/läst att 2-4 timmar innan!

• Myc

Jag är ju ingen läkare men vad jag har förstått så är varken sex eller bad icke-rekommenderat vid GBS. Tror inte streptokocken påverkas av det. En vanlig uvi är ju orsakad av en helt annan bakterie (e-coli) som kanske påverkas av sex och bad, det vet jag faktiskt inte. Jag har inte undvikit vare sig sex eller bad.

Alma skrev 2014-10-02 09:13:01 följande:

Hej på er! Här är en till med GBS:( Jag är gravid i v.31 och fick reda på att jag har GBS i urinen i fredags, fick en penicillinkur på fem dagar. Jag har inga symtom, men hade en tyst urinvägsinfektion för ett tag sen som de tog en odling på, därav fick jag beskedet nu att jag hade GBS. Jag har inga symtom. Jag går på gravidvattengympa en gång i veckan och trodde att jag skulle sluta med det nu, pga GBS, men när jag ringde och frågade barnmorskan så sa hon att jag kunde fortsätta med det eftersom jag inte hade några symtom, men känner mig ändå osäker. Har ni fått några restriktioner ang bad? Jag har reumatism som just nu är obehandlad pga graviditeten och därför har jag väldigt ont i mitt ena knä och vattengympan hjälper väldigt bra, så jag vill ju gärna fortsätta gå på den men inte med risk för att det ska bli sämre med GBS:en...

• Myc

Japp! Precis så när mina värden gick upp. Alltså de dåliga värdena. Det är ju sammandragningarna som kan sätta igång förlossning i värsta fall. Mina symptom har hela tiden legat nära en känsla av foglossning och "tryck"

isis bianco skrev 2014-11-04 06:55:04 följande:

Jaupplever en tryckande "spännande" känsla över både mage och rygg. I helgen tilltog även sammandragningarna. Gick hem från jobb igår och är hemma idag, nån sim känner igen tryckkänslan?

• Myc

Vad ledsen jag blir av att läsa ditt inlägg. Det är precis detta som kan hända när man blir ignorerad för GBS. Och det är tyvärr inte helt ovanligt har jag förstått att man föder för tidigt så bebisen inte kan överleva eller att det går som för dig eller för mig 2006 när jag höll på att stryka med efter förlossningen av barnsängsfeber.

Jag har haft en väldigt tuff graviditet denna gång med flera sjukhusinläggningar men som tur är så är det väldigt ovanligt att bli såhär sjuk som jag blivit. (Mer utförligt på min blogg finns att läsa)

Jag har nu stått på antibiotika i princip sedan v 22 och är 40+3 idag. Infektionen har ökat direkt en dag efter avslutade kurer så till slut blev det profylaxdos som innebär låg dos varje dag resten av grav och dessutom någon ytterligare vecka efter förlossning.

Jag tar urinprov för kontroll av tillväxt av GBS, CRP samt prov för att mäta vita blodkroppar VARJE vecka för att stå under uppsikt TROTS att jag äter penicillin. Det borde de sätta in på dig med tanke på din förra grav. Alltså inte medicinera utan kontrollera! Det kostar såklart pengar för dom men med tanke på hur det gick sist så borde de vara öppna för att hela tiden kontrollera dina halter. Du ska inte behöva gå igenom en graviditet i skräck. Om dina fysiska symptom inte är tillräckliga så se till att de måste agera för din mentala hälsa!

sunshine06 skrev 2014-11-04 13:07:55 följande:

Hej!

Jag är också en som är bärare till GBS. Min första grav fick jag tidiga sammandragningar i ca v23-25 jag blev heltidssjukskriven ända fram till BF, BM eller LÄK tog ingen urinodling på mig då men jag fick Bricanyl för sammandragningarna. Jag blev igångsatt och bebisens hjärta klarade inte av mer så det blev akut snitt. Innan snittet fick jag kissa i hink och förl BM säger till Läkaren att min urin luktar starkt och därför fick jag en extra antibiotika kur både under och efter snittet. Det här var år 2003.

Nästa grav 2006 fick jag inga besvär av sammandragningar och allt gick bra.

Min 3:e grav 2013 hade jag inga besvär av uvi men sammandragningarna var där igen tidigt som med första i ca v25.

När jag tog upp det med BM så var allt hon sa du är omföderska och normalt. Vid varje BM träff tog jag upp om mina jobbiga sammandragningar men det var alltid samma svar.

Jag hade inga tydliga tecken på uvi. Magen växte extra mkt på en kort period och det fick min BM att reagera men hon sa inget till mig och hon gick på semester. 5v efter, vid nästa kontroll fick jag komma till en annan BM som tyckte att magen inte alls var stor, för hon mäter inte magen på samma sätt som min BM utan bandet var väldigt hårt åtdragen över min mage. 3 dagar senare så får jag bekräftad att mitt barn dog i min mage, en vecka innan BF. Under förlossningen forsar det litervis fostervatten som är ett tecken på en infektion. Provsvaren från min livmodertapp visade att jag hade GBS och även moderkakan, hinnor och navelsträng visade infektion/inflammation som troligen var GBS infektionen.

Nu är jag gravid igen v11 och jag har lämnat urinodling en vecka efter inskrivningen.

Jag är extra rädd denna gång för om jag hade tydliga uvi besvär skulle jag känna att man har lite mer kontroll och kan söka hjälp men hur ska jag nu göra när min uvi är symptom fria? Om man är bärande sa min nya BM till mig att man inte kan stå på pencillin hela graviditeten, hur gör man då? Någon som vet?

Förlåt för ett långt inlägg????

• Myc

Du har väl en liten aning om vad jag tycker om ditt inlägg kära du?? . Var på alerten nu så det inte behöver bli som för mig...håll koll på febern...det är antagligen njurarna som gör ont i ryggen.

Hör av dig om hur det går! Kram

isis bianco skrev 2014-11-04 23:03:57 följande:

Var på kontroll ikväll. Lätt feber (38) och rejält ont i mage och rygg. Lite besviken för inte ens en snabbsänka togs. Bara kissprov som skickas på odling. Vanligt abdominellt ultraljud, såg fint ut. Hemma igen och har rätt ont alltså, både mage och rygg, hyfsat högt upp. Blir inget jobb i detta skicket iallafall.

Svar på tråden Fler med GBS? grupp b streptokocker. Dela erfarenheter och råd.