• BjörkW

    Följas åt den sista månaden?

    Har bf 18/9 så 33 dagar kvar idag, men hoppas på lite tidigare! Har haft foglossningar sen v 10 och 100% sjukskriven sen v16. Hatar att vara gravid så vill bara att det ska vara över så jag förhoppningsvis kan börja gå igen :) Senaste dagarna kommer sammandragningarna(/förvärkar?) med ungefär 15 min mellanrum. Har aldrig haft mensvärk när jag haft mens, men nu tror jag att jag börjar förstå vad alla pratar om ;) Det riktigt värker från revbenen och ner i låren. Har en halvgalen bebis som verkar tro att mammas mage tål hur mycket stryk som helst, men nu börjar jag bli riktigt trött!

    Gnäll och klagan. Men snart så hoppas jag belöningen kommer :

  • BjörkW

    Har bf 18/9 så 33 dagar kvar idag, men hoppas på lite tidigare! Har haft foglossningar sen v 10 och 100% sjukskriven sen v16. Hatar att vara gravid så vill bara att det ska vara över så jag förhoppningsvis kan börja gå igen :) Senaste dagarna kommer sammandragningarna(/förvärkar?) med ungefär 15 min mellanrum. Har aldrig haft mensvärk när jag haft mens, men nu tror jag att jag börjar förstå vad alla pratar om ;) Det riktigt värker från revbenen och ner i låren. Har en halvgalen bebis som verkar tro att mammas mage tål hur mycket stryk som helst, men nu börjar jag bli riktigt trött!

    Gnäll och klagan. Men snart så hoppas jag belöningen kommer :

  • BjörkW
    Aamanddal skrev 2014-08-16 22:06:31 följande:

    Oj sen v 10, fyfan vad jobbigt.. Att man kan få det så tidigt, det är inte så jätte vanligt va? Riktigt otur.


    Ja det har varit (är) en kamp! Min BM säger att det är 1 på 2000 som får så svåra fogsmärtor som jag :/ Men nu är det snart över och det kan bara bli bättre när knytet väl är ute :)
  • BjörkW

    Känns som min mage är överbelastad! Inte att den är stor men en unge som sparkar och rör sig så man känner sig mördbultad och sen sammandragningar (förvärkar för de gör ont i rygg, mage och jumskar?) som gör mig anfådd! 32 dagar kvar! Ååh varför kan inte bara vattnet gå så vi får detta överstökat? :P

  • BjörkW
    Krusmatta skrev 2014-08-17 21:44:25 följande:

    Usch, jag förstår dig! Men var glad att det inte gått något vatten än. Hellre att stå ut som gravid någon vecka till än att få en liten prematur resonerar jag iaf. Har BF 21 september, men 1 september är bebisen fullgången så då får jag börja önska ut den.


    Ja det är rätt.. Två veckor till är väl egentligen bäst. Men vem orkar nta sååå läänge?? ;)
  • BjörkW

    Vi håller på och bygger ett skötbord och jag väntar på tyg som jag ska sy ett babyneste av. Sen är det mesta klart (så får vi se sen hur mycket som var onödigt eller hur mycket nödvändigt vi missat) ;)

  • BjörkW

    27 dagar kvar till bf. Har fått åderbråck i skrevet, mina tarmar totaltömmer sig en gång om dagen och fogarna känns 100 gånger bättre än dom brukar. Ska man tro på googel så är det runt två veckor kvar tills ungen vill ut när kroppen börjar hålla på såhär ;) Man får hoppas!

  • BjörkW

    Jag vaknar ungefär varje timme av sd/förvärkar som gör ont i ryggen och magen sen ner i jumskarna och låren. På morgonen och på kvällarna kommer de oftast tätare. Sist när jag klockade var de bara 6 minuter mellan sd som värkte. Men tyvärr avtog dom.. Det har gjort så ont att jag övervägt att ringa förlossningen men avvaktat då de inte kommer så tätt än. Jag har bf 18/9 men hoppas och har börjat tro att det blir tidigare. Mitt bf efter senaste mens var 6/9 så kanske blir något där emellan ;)

  • BjörkW
    Krusmatta skrev 2014-08-25 21:34:57 följande:

    Jag är glad att jag ännu inte är trött på att vara gravid, det är ganska mysigt fortfarande. Däremot är jag trött på att vara så orörlig och orkeslös, jag längtar efter att kunna ta en promenad och krypa på golvet för att leka med "stora" dottern.

     

    Hur vill ni ha era förlossningar?

    Jag hade helst velat föda i vatten, men den möjligheten finns inte på vår förlossningsavdelning. Men jag vill försöka ha en så "naturlig" förlossning som möjligt (men ändå på sjukhus) och hoppas jag känner att jag klarar mig utan medicinsk smärtlindring. Jag ser verkligen fram emot förlossningen, det ska bli spännande!


    Jag är en a dom som avskyr att vara gravid! Ser verkligen förlossningen som "ljuset i tunneln". Äbtligen slipper jag detta! (även fast det som kommer sen kanske är värre?) Så längtar galet mycket till förlossningen! Fick jag välja så vill jag vara hemma så länge som möjligt för att sen mest vara på sjukhuset under själva utdrivningsskedet. Men kan bli svårt att planera känner jag ;) Men vill inte heller ha någron medecinsk smärtlindring.
  • BjörkW
    Krusmatta skrev 2014-08-26 15:47:51 följande:

    Är det ditt första barn?

    Min första förlossning gick på 5 timmar från första värk, så jag känner inte heller att jag har möjlighet att vara hemma särskilt länge. Kommer ha doula med på förlossningen, så jag hoppas hon hinner dit i tid. ;)


    Ja det är första barnet så har ingen aning om hur detta kommer bli :P Ville först föda hemma men sambon har genom graviditeten övertygat mig om fördelarna med att vara på plats på sjukhuset om det skulle hända något :) Och ungens säkerhet kommer först så vill ju hinna till förlossningen samtidigt som jag inte vill vara där "i onödan" eller hur ska man uttrycka det? Svårt när man inte vet hur fort det kommer gå!
  • BjörkW
    Krusmatta skrev 2014-09-01 13:10:42 följande:

    Av vilken anledning ville du föda hemma? Är lite nyfiken då jag absolut inte kunde tänka mig det med första barnet, men efter att ha utbildat mig till doula så har jag ändrat åsikt till stor del. Min sambo vill inte heller att jag ska föda hemma, medan jag själv är mer öppen för det. Nu har vi inte hemförlossning finansierat här, så det är tyvärr inget alternativ på grund av ekonomin. Men jag känner inte att jag måste till sjukhus till varje pris om förlossningen skulle gå fort. Tyvärr är inte min omgivning lika trygga i det... ;)

     


    Ja.. Jag har svårt när folk säger åt mig hur jag ska göra när jag har ont tror jag :P Har haft stora smärtproblem under långa perioder och jag vill väl hantera det själv då jag känner mig själv och min smärthantering bäst. Är nervös över att få en barnmorska som "bestämmer" över hur jag ska sköta min smärta. Jag hatar tanken på att få någon som säger "Åå vad duktig du är. Lite till. Nästan i mål. Kämpa på. Bra. Duktig." som jag vore ett barn som lagade en tand för första gången. Blir ju mer arg av uppmuntra än pepp. Min sambo sa "Hon är inte så mycket för positivitet.." när han diskuterade förlossningen på jobbet ;) Haha. Det beskriver mig nog rätt bra hur hemskt det än låter. Hatar när folk lägger sig i och ska "hjälpa till för dom vet minsan bäst". BerMjag inte om hjälp vill jag inte ha den!! Men OM det händer något med barnet eller mig som är livshotande så är det inte värt att vara hemma för att jag beter mig som en trotsig tonåring när jag har ont.

    Detta får mig att låta som världens bittraste människa! Haha.
  • BjörkW
    Krusmatta skrev 2014-09-02 21:22:32 följande:

    Har du skrivit något om det i ditt förlossningsbrev? Jag tycker det är en väldigt viktig sak att ta hänsyn till och jag tror många barnmorskor "hejar på" just för att det är vad de flesta brukar behöva. Vet din sambo vad du behöver istället för "pepp"?

     


    Nje.. Har skrivit att jag vill ha så lite hjälp utifrån som möjligt, så länge jag inte ber om mer då förstås. Min sambo kan mig verkligen utan och innan så det är väldigt skönt :) Vi pratar mycket om just hans roll när jag kanske inte kan framföra min vilja.
Svar på tråden Följas åt den sista månaden?