• lolanoelle

Hjälp, min gjutjärnspanna är förstörd!

Hej! Min gjurtjärnspanna är verkligen misskött och förstörd :(
    För ett tag sedan fick jag en gjutjärnspanna som redan var infettad, trots det brände maten fas ordentligt. kort där efter råkade en vän diska den med diskmedel och jag fick då rådet om att hälja olja i den och sätta på plattan på medelvärme. därefter var den helt okej men det var en blank fläck i mitten på pannan. nu glömde ag torka ur den så den stod med vatten och blev brun och sedan kom det av misstag diskmedel i den igen?. sååå, vad göra nu?! går den att rädda?!

ska numera märka upp diskborste/disksvamp så det aldrig mer kommer diskmedel i?.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hjälp, min gjutjärnspanna är förstörd!
  • Nyfikna72

Olja in och använd regelbundet så blir den nog inkörd igen. Förutsatt att du inte diskar den med diskmedel igen förstås......

• Drottningen70

Skrubba ur den ordentligt med stålull, så alla rester av bränt och uppluckrat och rost försvinner. Sen bränner du ur den med olja igen.

• Margaux

Stålull om det inte är tvål i... Eller metalltrasselsudd. Skrubba, skrubba och fetta in igen. Klart den inte är förstörd!k

• Drottningen70
    Margaux skrev 2014-08-15 20:18:04 följande:

Stålull om det inte är tvål i... Eller metalltrasselsudd. Skrubba, skrubba och fetta in igen. Klart den inte är förstörd!k

Gör inget om det är tvål i, i detta läge då balansen redan är rubbad. Huvudsaken nu är att få den helt ren och få upp en ny yta. Sen skulle jag rekomendera två oljeinbränningar efter varandra för att

Börja om på ny kula.
  • Gurkan

Skrubba bort rosten, fyll pannan med grovsalt och sätt på plattan och hetta upp rejält. Det drar ut fettet. Ibland kan man behöva hälla av saltet och hälla i nytt. På ett plattläggaren fick jag göra det tre gånger. Slå sen av saltet och slå i olja, rejält. Hetta upp igen och låt sedan svalna med oljan i. Torka ur. Klart!

• pipon

Öh.. med risk för att verka ha mindre IQ än en fiskmås...

Får man inte diska en gjutjärnspanna med diskmedel? Är det därför de ser så konstiga ut men typ glans på kanternas insida men inte i botten inuti?

Hur oljebränner man bäst?

• Gizmo

Min gjutjärnsstekpanna har jag ärvt av min mormor, den är mer än 50 år gammal. Det är toppen att laga mat i, framförallt pannkakor! 

Men kanterna är täckt med ett tjockt lager smuts. Kan man använda svinto till det?

• Drottningen70

Ja eller en sån där stålborste man har till grillgallret. Men efter en sådan omgång behöver du bränna in olja igen.

• lolanoelle

tack för alla svar!

hur länge ska man bränna in och med hur mycket olja? på spisen eller i ugnen? funkar raps/olivolja? Hur diskar ni sedan era gjutjärnspannor? Har hört lite olika.
    många frågor :) 

• ArthurDent

Olivolja är nog inte så bra eftersom den inte tål att hettas upp så mycket.
    Rapsolja funkar fint.
    Hur mycket är inte så noga, tillräckligt mycket så att botten är väl täckt räcker.

Teoretiskt så går det säkert i ugnen också, men man har ju lättare koll på den på spisen. 

Oljan behöver inte koka, men det är ju inte så att något blir förstört om så skulle ske. Inte så noga, ju mer du värmer utan att det kokar desto bättre tränger oljan in.

Diska med varmt vatten och inget diskmedel, torka ur direkt. Gärna smörja insidan med lite olja efteråt.

• Nyfikna72

Man behöver inte olja in och krångla om man använder den regelbundet och bara sköljer ur den. Det är ju då den blir inkörd.

• IsDimma

Med min som jag förstörde en gång så googlade jag och kom fram till ett tips om sandpapper. Så sandpapprade den så den blev stålblank igen. Fyllde upp den med olja och sen fick den stå på spisen på lägsta temperaturen i två dagar. Sen blev den helt perfekt igen. Nu bränner inget fast och den har blivit svart igen

• IsDimma

Jag använde kokosolja (kokosfett) btw. Den tål att hettas upp rejält så jag tänkte den skulle vara bäst.

• lolanoelle

hej! 
    Jag har testat att skrubba i ur med tvålfri stålboll, haft i grovsalt (hela paketet) 3 ggr, fettat in flera gånger och haft på låg temparatur (så lågt det går med min spis, har gasspis så det är rätt högt ändå) men den har fortfarande blanka/torra fläckar :( får köra på att använda den bara som ngn sa. annars får ni gärna komma med tips eller så. tkr dock inte det brände fast jättemkt sist. 

• Nyfikna72

Men man ska inte hålla på med salt och slipa och sånt, fettet ska vara kvar i pannan. Det är ju det som är vitsen. Visst kan man hålla på och olja in den men det enklaste är att bara använda den och stå ut med lite fastbränning ett tag och sen är den ju inkörd. Och sen bara diska ur den med varmvatten.

• lolanoelle
    Nyfikna72 skrev 2014-09-04 16:14:50 följande:

Men man ska inte hålla på med salt och slipa och sånt, fettet ska vara kvar i pannan. Det är ju det som är vitsen. Visst kan man hålla på och olja in den men det enklaste är att bara använda den och stå ut med lite fastbränning ett tag och sen är den ju inkörd. Och sen bara diska ur den med varmvatten.

ja nu gör jag det och hoppas på det bästa :) 
Svar på tråden Hjälp, min gjutjärnspanna är förstörd!