Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

Friskola för att slippa invandre

Jag har ett förslag: Kan ni inte starta en egen skola på en ö i den yttre skärgården så att vi andra slipper er idiotiska jargong? Gräv fram några avdankade sverigepartister som kan agera lärare åt era barn och servera sedan inget annat än stekt sill med lingon och liknande. Absolut ingen pizza eller spaghetti och för guds skull, inget ris. Undervisa barnen i att allt utländskt, inklusive importerade bilar, utländsk musik samt alla andra kläder utom möjligtvis läderkoltar och tofsbyxor är djävulens påfund. Eller sorry, djävulen är ju också en import.
    Ja, så får ni ju se hur väl ni rustar dem inför framtiden. 

Oavsett vad, gör ni den civiliserade delen världen en stor tjänst. 

• Snällspiken

Dr Mupp: Det där stämmer inte, du har fel, och lika dåligt stämmer de flesta andra påståenden i denna sorgliga tråd. 

Det finns ENBART två faktorer som påverkar skolresultat om man tittar statistiskt på skolresultaten: Föräldrarnas UTBILDNINGSNIVÅ OCH INKOMST. 

Att påstå att "invandrarungar har en jävla attityd och ett dåligt beteende" vittnar om att ni borde vidga era umgängeskretsar till att omfatta folk från andra delar av världen. Mina egna "invandrarföräldrar" är exempelvis båda framstående forskare, liksom min bror som är professor inom en medicinsk disciplin  Deras bidrag till samhället har utöver skattepengar och noll kronor i bidrag bestått av värdefulla tillskott till den medicinska forskningen
    Min make, också invandrare, betalar i nuläget 60.000 kronor i skatt per månad. På detta sett bidrar många föredetta "invandrarungar" i vår bekantskapskrets till välfärden, och gör det i betydligt större utsträckning än vad man kan förvänta sig. 

En fråga: I vilken utsträckning bidrar ni själva till välfärden när det gäller skatt, uppfinningar, forskning, et c? 

Eftersom vi är ambitiösa och vill att det ska gå bra också för våra barn, har vi för övrigt varit väldigt noga med att jämföra skolor inför starten i F-klass. Vi har inget emot att köra dem en lång väg till den bästa skola som finns att uppbringa i denna del av landet. Som råkar vara internationell. Här har drygt 80 % av barnen föräldrar med eftergymnasial utbildning och de bor i olika delar av stan, men de har det gemensamt att de har väldigt höga ambitioner och en stark drivkraft, vilket verkligen inte alla svenskar har. 

På riktigt tycker jag faktiskt lite synd om er, för något säger mig att ni kommer att fortsätta hata alla utlänningar och sitta där och vara ensamma och bittra tills ni dör .

• Snällspiken

Ursula, vad är din poäng? 

Min poäng är tydlig i mitt inlägg (om du över huvud taget har läst det). Det vimlar av invandrare som är välutbildade, högavlönade, pålästa ? och har barn som presterar toppresultat i skolorna. 

Jag är själv ett exempel. Min man, ett annat. 

Vad hade du själv för betyg?

• Snällspiken

Ursula: Så synd att du aldrig fick chansen att utbilda dig. Då hade du kanske lärt dig att göra lite research innan du häver ur dig felaktigheter

Bland annat hade du kunnat googla och finna att cirka 30 % av landets invandrare är högutbildade, i motsats till dig själv. Det är något lägre än andelen högutbildade svenskar. 

Jag vill också understryka att även lågutbildade människor som arbetar kan bidra med skattemedel, arbetstillfällen och väldigt mycket annat, så vi talar om långt fler invandrare än dessa 30 % som är en ren tillgång för Sverige. Men du är väl inte intresserad? Du har ju redan bestämd dig: Alla som inte är födda i Sverige är dumma i huvudet och kriminella och från dessa bör alla fina svenska barn skyddas till varje pris. 

Vi har som sagt förmånen att få ha våra barn i den skola som har bäst resultat i denna del av landet, och det är också en av de skolor som har högst andel barn till högutbildade föräldrar i regionen. Hur många som är invandrare eller barn till invandrare är fullkomligt oväsentligt, vi bryr oss bara om den goda studiemiljön. 

• Snällspiken

Och Ursula, väldigt många invandrare fick av olika anledningar heller ingen möjlighet att plugga i sina fattiga och krigshärjade länder, så nu är de småföretagare som betalar skatt och skapar arbetstillfällen och bidrar till att den svenska ekonomin är så välmående som den trots allt är. 

• Snällspiken

Realist 14: Det är inget nytt att folk som av olika anledningar är missnöjda med sina liv letar efter syndabockar. Men att klumpa ihop personer med invandrarbakgrund och påstå att de per automatik skapar en dålig studiemiljö för etniskt helsvenska barn är inget annat än obildat. Jag blir än mer övertygad om att det är så, när jag följer trådar av denna typ. Det är extremt låg nivå på en hel del argument och enda ljuspunkten är att våra egna (helt igenom osvenska) barn slipper att gå i skola med barn till (heltigenom) svenska svenskar som kläcker ur sig dumheter på riktigt usel svenska.

• Snällspiken

På vår sons förskola är det ca 50 % barn och pedagoger som i likhet med oss själva har någon form av invandrarbakgrund. Thailändsk, serbisk, dansk, fransk, polsk, kroatisk, engelsk, nordafrikansk med mera. Det är en väldigt lugn Montessoriförskola som ger barnen ett brett perspektiv, vilket behövs i takt med att avståndet till världen utanför lilla Sverige krymper. Återigen, inse att barn behöver rustas för verkligheten som den ser ut idag (vad ni än må tycka om den). Visst vill man skydda dem mot mobbning och våld, typ det som hände på Lundsberg, men att isolera dem med barn till xenofobiska svenskar - är det verkligen vad ni tror vara bäst?

• Snällspiken

Realisten, jag syftade på detta: "Kanske inte är just den etablerade integrerade och skötsamma gruppen som folk irriterar sig på?"

[/quote]

• Snällspiken

Som sagt, det är inte det etniska ursprunget som styr betygssnitten utan föräldrarnas utbildningsnivå och inkomst. Men fine, om ni vill stirra er blinda på enbart etnicitet så får ni väl inse sambandet den hårda vägen.

• Snällspiken

Det jag försöker säga är att ni får se till att vara höginkomsttagare samt högutbildade och välja en skola med barn till motsvarande föräldrar om ni vill att de ska prestera väl. Strunta m a o i etniciteten hos föräldrarna.

• Snällspiken

Patrikstjej: Eller också är man själv invandrare, eller barn till invandrare, eller är gift med en invandrare, eller har en oändlig räcka vänner som är invandrare, och har därför svårt att se att det över huvud taget skulle existera något "mönster". 

Svar på tråden Friskola för att slippa invandre