• omjaghinner

Är det rätt att polisen våldtar och gör medicinska ingrepp på vår befolkning?

Ett problem som jag tycker behöver lysas upp och som glöms bort i svenska samhället är svenska polisens illegala övergrepp som sker systematiskt på den svenska befolkningen.

Det ena jag tänker på nu är kroppsvisitering. Det är olagligt, inte bara i den svenska grundlagsstiftningen utan också enligt dom mänskliga rättigheterna. 
    det går alltså till som så att poliser/tullare klär av dig helt naken och för in fingrar i dina "öppningar" mot din vilja. Gör man motstånd blir man nedbrottad, får kläderna avslitna och någon trycker mot din vilja upp ett finger i t.ex. din anal eller vagina. 
    Detta låter som en våldtäkt va? Det är det också. 

Det andra är att om du har opassande kläder(.tex. med rastafifärger), umgås med dömda brottslingar, har röda ögon, för stora muskler, eller beter dig "märkligt" så kan polisen (enligt dom själva) kidnappa dig och tvinga dig att kissa i en mugg när någon främling ser på. Vägrar du detta så blir du ännu en gång nedbrottad och får en nål uppkörd i armen, utan bedövning och utan sterilisering. I detta scenario blir ingreppet ofta dåligt och ger oftast skador, smärtor och fula märken. 

Det ska också tilläggas att polisen använder dessa möjligheter för att hota och trakassera oskyldiga, "om du inte gör som vi säger så får du följa med in på prov"

Detta är alltså olagligt men sker hundratals gånger i veckan över hela Sverige. Är det rätt att polisen/tullen får göra så här? Hur hade ni själv upplevt situationen? Är våra rättigheter viktiga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att polisen våldtar och gör medicinska ingrepp på vår befolkning?
  • omjaghinner
    Shade80 skrev 2014-08-18 23:35:21 följande:
    Oj, TS, det har aldrig hänt mig. Det lät ju väldigt jobbigt. 
    Du får det att låta som om detta händer med dig, eller med andra runt om dig varje dag. Får mig i mina inre tankar att undra vad du sysslar med till vardags. 
    Inget ont om dig som person, men polisen brukar inte trakassera vem som helst.

Men visst har du rätt. Polisen ska inte gå utanför sina ramar och regler. Dock är de människor, och en del människor passar inte inom vissa yrken. Där har du mitt stöd.

Närhelst någon polis, väktare eller annat inom lagens långa armar, gör fel, ska det anmälas. Det är så systemet ska fungera. Eller borde.
    Saken är den att det är för mig lika vidrigt att det händer NÅGON. 

Jag ser det inte som att  "det händer ju inte mig så det bryr jag mig inte om" som andra verkar göra. På samma sätt som jag skänker pengar till fattiga barn som jag aldrig kommer få någon glädje av.

Det är lika fel oavsett vem det drabbar. De som argumenterar för dessa brott tänker bara på sig själva och ägnar inte en tanke om hur illa andra kan ha det. 
  • Tom Araya
    omjaghinner skrev 2014-08-18 23:33:48 följande:

ICCPR:

"The Human Rights and Constitutional Rights project, funded by Columbia Law School, has defined four main areas of potential bodily integrity abuse by governments. These are: Right to Life, Slavery and Forced Labor, Security of One?s Person, Torture and Inhumane, Cruel or Degrading Treatment or Punishment."

"No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment. In particular, no one shall be subjected without his free consent to medical or scientific experimentation."

"No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks."

www.metro.se/nyheter/grundlagsbrott-av-poliser-som-visiterade-hiphopare/Objgjd!23_1707-45/

Sen svara gärna på frågan, du ses på en fest och misstas för att vara narkotikaberusad, hur reagerar du?
    Ska man följa det där till punkt och pricka kan man inte ingripa mot brottslighet eller straffa lagöverträdelser alls. Det är ju förnedrande att bli gripen, utredd, sitta häktad, sitta i rättegång, sitta fängelse o.s.v.

Lagen tillåter därför dessa åtgärder när så krävs.
    Det du hänvisar till skall tolkas som att detta är förbjudet om syftet enbart är att det ska vara förnedrande, smärtsamt o.s.v. och inte har ett annat legitimt syfte.

Kroppsvisitering av en duktig och utbildad polis, under rätt och lugna omständigheter behöver inte vara värre än en medicinsk rektal undersökning hos läkaren. Sedan finns det alltid gnällspikar som ska sätta sig på tvären och det är klart det gör ont då.
  • Tom Araya
    omjaghinner skrev 2014-08-17 09:13:18 följande:

Ett problem som jag tycker behöver lysas upp och som glöms bort i svenska samhället är svenska polisens illegala övergrepp som sker systematiskt på den svenska befolkningen.

Det ena jag tänker på nu är kroppsvisitering. Det är olagligt, inte bara i den svenska grundlagsstiftningen utan också enligt dom mänskliga rättigheterna. 
    det går alltså till som så att poliser/tullare klär av dig helt naken och för in fingrar i dina "öppningar" mot din vilja. Gör man motstånd blir man nedbrottad, får kläderna avslitna och någon trycker mot din vilja upp ett finger i t.ex. din anal eller vagina. 
    Detta låter som en våldtäkt va? Det är det också. 

Det andra är att om du har opassande kläder(.tex. med rastafifärger), umgås med dömda brottslingar, har röda ögon, för stora muskler, eller beter dig "märkligt" så kan polisen (enligt dom själva) kidnappa dig och tvinga dig att kissa i en mugg när någon främling ser på. Vägrar du detta så blir du ännu en gång nedbrottad och får en nål uppkörd i armen, utan bedövning och utan sterilisering. I detta scenario blir ingreppet ofta dåligt och ger oftast skador, smärtor och fula märken. 

Det ska också tilläggas att polisen använder dessa möjligheter för att hota och trakassera oskyldiga, "om du inte gör som vi säger så får du följa med in på prov"

Detta är alltså olagligt men sker hundratals gånger i veckan över hela Sverige. Är det rätt att polisen/tullen får göra så här? Hur hade ni själv upplevt situationen? Är våra rättigheter viktiga?

Våra rättigheter är viktiga och det finns myndighetspersoner som missbrukar detta.
    Men hur vill du att vi kommer åt det?
    Åtgärderna måste ju få finnas och användas.
    Det är väl bättre att då rikta sig mot de som gör fel, än mot metoderna som polis och tull behöver för att kunna utföra sitt arbete.
  • Dr Mupp
    omjaghinner skrev 2014-08-18 16:52:41 följande:
    Som sagt, tre laglydiga uttråkade medborgare (iklädd skate-stil) sitter på en bänk en sommarkväll när en minst lika uttråkad polis kör förbi.  
    Jag råkade ut för nått liknande. Jag och några polare satte oss på en bänk och vilade på väg hem från krogen. Påverkade, men inte fulla. Helt oskyldiga.

En polisbis stannar till och två poliser kliver ut och börjar lysa på oss med ficklampor i ögonen och fråga vad vi haft för oss...

Vi kisar med ögonen, berättar att vi är på väg hem från krogen. Polisen tackar för sig och åker iväg. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Open Mind
    omjaghinner skrev 2014-08-17 09:13:18 följande:

Sköt ditt liv som en normal vettig människa så behöver du aldrig oroa dig att råka ut för ovanstående.
  • Linnea1994
    omjaghinner skrev 2014-08-18 22:58:55 följande:

Ni som också argumenterar att det "inte händer vanligt folk", vilka tror ni det drabbar? Samhällets svagaste; missbrukare, fattiga och sjuka. Sjuka för att som sagt, de kan uppvisa symptom som liknar narkotikaberusning och sen ska det inte stickas under stolen att merparten av de som brukar/missbrukar droger har någon form av psykisk sjukdom eller problem. 

Är det rätt att sparka på dom som ligger? 

Det som ligger? Det handlar i 98% om folk som är drogpåverkade vilket polier och det flesta av oss andra ser på folk. Då i syfte att hitta olagliga droger.
    Jag går gärna med på det lättare visitationerna som sker på högriskmatcher för att inget våld med vapen skall ske på dessa. Vet allvarligt inte vad du har emot att kriminella blir kollade????
  • Diamant

Men varken Polis/Tullare/Arrestvakter eller Kriminalvårdare "stoppar in fingrar" under en kroppsvisitation! Har du verkligen varit med om det TS? Eller är du bara förbannad över att någon tog dig på bar gärning med något olagligt att du försöker sprida detta som hämnd?

HAR det verkligen hänt så är det en tjänsteman som gjort fel och SKA anmälas. Det är absolut inget som är praxis. 

Den nakna kroppen får betraktas (av säkerhetsskäl, du anar inte vad folk gömmer i underkläder och annat) men håligheter undersöks inte på andra sätt än okulärt. Inte med verktyg eller händer!

• omjaghinner
    Tom Araya skrev 2014-08-19 03:49:53 följande:
    Ska man följa det där till punkt och pricka kan man inte ingripa mot brottslighet eller straffa lagöverträdelser alls. Det är ju förnedrande att bli gripen, utredd, sitta häktad, sitta i rättegång, sitta fängelse o.s.v.

Lagen tillåter därför dessa åtgärder när så krävs.
    Det du hänvisar till skall tolkas som att detta är förbjudet om syftet enbart är att det ska vara förnedrande, smärtsamt o.s.v. och inte har ett annat legitimt syfte.

Kroppsvisitering av en duktig och utbildad polis, under rätt och lugna omständigheter behöver inte vara värre än en medicinsk rektal undersökning hos läkaren. Sedan finns det alltid gnällspikar som ska sätta sig på tvären och det är klart det gör ont då.
    Hur menar du nu? Vad som är förnedrande är subjektivt, vad som är ett medicinskt ingrepp är däremot uppenbart, likaså kroppslig integritet. 

Nej, våra mänskliga rättigheter är här för att skydda oss OAVSETT syfte. Annars hade vilka politiker som helst kunnat bryta mot alla rättigheterna och sedan skylla på att det var behövligt. Assad som gasade sin befolkning t,ex. gjorde det för sitt lands säkerhet, det betyder inte att det var lagligt. 

Det är klart att det är värre än en undersökning hos läkare då det sker mot din vilja. 
    Tom Araya skrev 2014-08-19 03:54:16 följande:
    Våra rättigheter är viktiga och det finns myndighetspersoner som missbrukar detta.
    Men hur vill du att vi kommer åt det?
    Åtgärderna måste ju få finnas och användas.
    Det är väl bättre att då rikta sig mot de som gör fel, än mot metoderna som polis och tull behöver för att kunna utföra sitt arbete.
    Varför måste dessa brott finnas och utövas i Sverige? 

Hur vill jag att vi kommer åt det? Slutar bryta mot våra rättigheter är en bra början. Eftersom det tull och polis gör är fel och illegala handlingar så måste det riktas mot dom. 
    Linnea1994 skrev 2014-08-19 09:57:06 följande:

Det som ligger? Det handlar i 98% om folk som är drogpåverkade vilket polier och det flesta av oss andra ser på folk. Då i syfte att hitta olagliga droger.
    Jag går gärna med på det lättare visitationerna som sker på högriskmatcher för att inget våld med vapen skall ske på dessa. Vet allvarligt inte vad du har emot att kriminella blir kollade????
    Ja, som det står. Det är missbrukare och fattiga som drabbas, och eftersom större delen av missbrukare har någon form av psykisk sjukdom eller psykiska problem så betyder det att man straffar och sparkar på dom som redan ligger.  Sen likadant som när man sätter sig i en bil på vägen, går man på en fotbollsmatch så går man med på de krav som ställs när det gäller säkerhet. 
    Poängen är också den att det inte behöver vara kriminella som blir kollade, detta kan hända vem som helst.

Så jag frågar dig det jag frågat alla andra i tråden (trots att ingen har vågat svara..): 
    Hur hade du känt om du blev intryckt i en bil, körd till stationen och fick där sen klä av dig helt naken framför flera främlingar, ibland även män och sen fått en finger i dig? 
    Open Mind skrev 2014-08-19 07:23:43 följande:
    Sköt ditt liv som en normal vettig människa så behöver du aldrig oroa dig att råka ut för ovanstående.
    Som sagt, tror du att 100% av alla de som blir kollade visar positivt? 

Har du ingen känsla av medlidande? Ska polisen göra vad som helst mot missbrukare och andra svaga bara för att du inte är en av dom? Vad man anser som "vettigt" är högst subjektivt. 
    Diamant skrev 2014-08-19 10:35:41 följande:

Men varken Polis/Tullare/Arrestvakter eller Kriminalvårdare "stoppar in fingrar" under en kroppsvisitation! Har du verkligen varit med om det TS? Eller är du bara förbannad över att någon tog dig på bar gärning med något olagligt att du försöker sprida detta som hämnd?

HAR det verkligen hänt så är det en tjänsteman som gjort fel och SKA anmälas. Det är absolut inget som är praxis. 

Den nakna kroppen får betraktas (av säkerhetsskäl, du anar inte vad folk gömmer i underkläder och annat) men håligheter undersöks inte på andra sätt än okulärt. Inte med verktyg eller händer!

jo det gör det, vilket har beskrivits i inlägg #27. 

• Diamant
    omjaghinner skrev 2014-08-19 13:10:33 följande:
    jo det gör det, vilket har beskrivits i inlägg #27. 

Jag förstod inte #27 som att det var det som hänt dig, du skrev: 

"Blir du nedtvingad till marken, får kläderna avslitna och ett finger i arslet skulle du också känna dig våldtagen.
    Hade du tyckt att det var okej om din son kom hem med sönderrivna kläder och berättat att en manlig polis på 50+ hade brottat ned honom och tryck sitt finger i honom?"

Menar du att det var det som hände dig? För det är inte rätt, anmäl!

Som sagt så är fingrar i håligheter inget som är praxis, det krävs åklagarbeslut för att göra en så ingående kroppsbesiktning och det utförs av utbildad vårdpersonal (alltså läkare eller sjuksköterska).
    Åklagarbeslut gäller för allt som har med kroppen att göra, t ex DNA-tester, blodprov, kroppsbesiktning av insidan (röntgen, håligheter osv). Dock en vanlig kroppsvisitering (känna på utsidan av kläderna) samt ytlig kroppsbesiktning (När man betraktar den nakna kroppen) är upp till varje tjänsteman att ta beslut om.

En kroppsvisitering/kroppsbesiktning är inget frivilligt som du kan välja att inte utföra. Om du vägrar så står det i lagen att tjänstemannen har rätt att bruka våld för att kunna fullgöra sitt arbete. DU väljer alltså hur det ska gå till, lugnt och trevligt eller med tvång. 

Självklart finns det tjejer/killar som tycker att det känts förnedrande då en ytlig kroppsbesiktning gjorts på arrester/tullkontrollstationer och annat, men hur det går till är faktiskt upp till den som är objektet för visitationen. Är du våldsam, ja då MÅSTE tjänstemännen ta i för att få det gjort, och då innebär det att kläder blir dragna i osv, det är inte enkelt att ta av någon kläderna när personen slåss. Tjänstemännen hade såklart föredragit att du tagit av dom själv vilket hade varit mycket enklare.

Är du påtänd/extremt full så har du dessutom svårt att komma ihåg exakt vad som hände och att händelser blandas ihop/upplevs annorlunda än om du varit nykter. När tjejer kroppsbesiktigas så är det enligt LAG bara tillåtet med kvinnliga tjänstemän. Är det däremot så att personen är extremt våldsam och de kvinnliga tjänstemännen inte räcker till, då måste man tillkalla den hjälp som går. 
    Så igen - nivån läggs efter den som blir visiterad. Är du lugn, är dom lugna. Det finns ingen som gagnas av att Du gör motstånd. 

• omjaghinner
    Diamant skrev 2014-08-19 13:45:33 följande:

Jag förstod inte #27 som att det var det som hänt dig, du skrev: 

"Blir du nedtvingad till marken, får kläderna avslitna och ett finger i arslet skulle du också känna dig våldtagen.
    Hade du tyckt att det var okej om din son kom hem med sönderrivna kläder och berättat att en manlig polis på 50+ hade brottat ned honom och tryck sitt finger i honom?"

Menar du att det var det som hände dig? För det är inte rätt, anmäl!

Som sagt så är fingrar i håligheter inget som är praxis, det krävs åklagarbeslut för att göra en så ingående kroppsbesiktning och det utförs av utbildad vårdpersonal (alltså läkare eller sjuksköterska).
    Åklagarbeslut gäller för allt som har med kroppen att göra, t ex DNA-tester, blodprov, kroppsbesiktning av insidan (röntgen, håligheter osv). Dock en vanlig kroppsvisitering (känna på utsidan av kläderna) samt ytlig kroppsbesiktning (När man betraktar den nakna kroppen) är upp till varje tjänsteman att ta beslut om.

En kroppsvisitering/kroppsbesiktning är inget frivilligt som du kan välja att inte utföra. Om du vägrar så står det i lagen att tjänstemannen har rätt att bruka våld för att kunna fullgöra sitt arbete. DU väljer alltså hur det ska gå till, lugnt och trevligt eller med tvång. 

Självklart finns det tjejer/killar som tycker att det känts förnedrande då en ytlig kroppsbesiktning gjorts på arrester/tullkontrollstationer och annat, men hur det går till är faktiskt upp till den som är objektet för visitationen. Är du våldsam, ja då MÅSTE tjänstemännen ta i för att få det gjort, och då innebär det att kläder blir dragna i osv, det är inte enkelt att ta av någon kläderna när personen slåss. Tjänstemännen hade såklart föredragit att du tagit av dom själv vilket hade varit mycket enklare.

Är du påtänd/extremt full så har du dessutom svårt att komma ihåg exakt vad som hände och att händelser blandas ihop/upplevs annorlunda än om du varit nykter. När tjejer kroppsbesiktigas så är det enligt LAG bara tillåtet med kvinnliga tjänstemän. Är det däremot så att personen är extremt våldsam och de kvinnliga tjänstemännen inte räcker till, då måste man tillkalla den hjälp som går. 
    Så igen - nivån läggs efter den som blir visiterad. Är du lugn, är dom lugna. Det finns ingen som gagnas av att Du gör motstånd. 

Lugnt och trevligt

Det är samma som med andra våldtäkter också? Man kan välja att gå med på det frivilligt eller så kan man välja att göra motstånd och få stryk, tycker ni att hon får skylla sig själv då också? 

Sen får vi ju inte glömma att hon får skylla sig själv när hon klär sig utmanande. För det är som ni säger, klär man sig som en kriminell så behandlas man därefter. Samma princip? 

Du tycker inte att man ska försvara sig mot brottslighet? 

Jag ska leta upp inlägget där det finns källor. #27 var ju fel. 
Svar på tråden Är det rätt att polisen våldtar och gör medicinska ingrepp på vår befolkning?