Nybörjare på broderi?
Ja, jag har aldrig broderat i hela mitt liv. Jag tänkte nu att jag ska försöka börja, men vad ska jag börja med? Finns det några nybörjarkitt?
Ja, jag har aldrig broderat i hela mitt liv. Jag tänkte nu att jag ska försöka börja, men vad ska jag börja med? Finns det några nybörjarkitt?
Vad vill du brodera? Korsstygn? Gå till en affär som säljer broderier (om du har sån i närheten) och fråga där. De kan sitt sortiment och kan sälja ett lätt till dig. Låna också nån bok på biblioteket så du kan läsa om hur du gör.
Det finns ofta nybörjarkit men det är ofta till barn så de är inte så roliga.
Enklast är att brodera på aidaväv, där behöver man inte räkna så mycket. Markera mitten åt båda hållen med sytråd i avvikande färg och sy runt kanterna så de inte repar upp sig. Börja alltid i mitten ed den färg som det finns mest av. Fäst trådändarna när du gjort klart färgfältet. Fäst nästa tråd i föregående färgfält om det går. Fäst trådarna så snart du kan, det är skittråkigt att ha en massa ofästa trådar att fixa på slutet.
På framsidan är det inte så svårt att få det snyggt. Det "enda" som behövs är att få stygnen att vara åt samma håll. Det blir snyggast så även om det inte är nödvändigt... Lycka till!
Det finns mycket info att hämta på nätet.
Du kan googla korsstygn och leta efter grundläggande kunskap.
Kedjestygn är en personlig favorit.
Men, man kan brodera helt fritt också på valfritt material med valfri tråd.
Dock är moulinegarn det bästa.
Jag funderar på att skicka efter ett barnbroderi, och göra det enkelt för mig. Då borde ju allt vara med, även hur man gör.
Det mer avancerade får bli senare.