Frågelåda Photoshop 2
Solrosen83
Du behöver packa upp dem med t.ex. gratisprogrammet WinZip. Du kan ladda ner det från www.download.com bland annat.
Solrosen83
Du behöver packa upp dem med t.ex. gratisprogrammet WinZip. Du kan ladda ner det från www.download.com bland annat.
Dino78
Det heter raster på svenska och du ställer in det på på lagerpaletten. Byt från "normal" till "raster".
Smulan001
Anledningen till varför ingen har svarat på din fråga är för att det inte går att ge en enkel lösning. Du får plocka ut bitar från ansiktet som du vill ha kvar i apansiktet och förslagsvis lägga dem i olika lager. Sen får du ändra opacitet på kanterna av dessa bitar så att de smälter ihop med apansiktet. Du kommer även behöva ändra rotation, färger, mättnad och ljusstyrka så att delarna passar bättre ihop.
Eller så gör du tvärtom och utgår ifrån människoansiktet men trollar fram päls från den andra bilden. Även här kommer du få experimentera med opaciteten. Kloningstämpeln med ludd eller hårdhetsinställningar och opacitetsinställningar är nog också ett klart användbart verktyg.
MuminMy
Du skulle bara veta hur nära jag var att skriva om de trevliga lagermaskerna.
Jag upptäckte dem nån gång när 5.5 var nytt. Tror att den första bilden jag gjorde var att jag bytte huvuden på kungaparet och satte dit två av mina elever.
Var de uppackade? Isf kan du testa att starta om datorn.
Engla Li och hennes Mamma
Om du sitter vid en PC och filerna du sparar ner har filändelsen zip eller rar så är de packade. Man packar filer för att det ska gå snabbare att skicka dem över nätet.
Du kan packa upp dem med t.ex. gratisprogrammen WinZip eller WinRar. Båda två finns att ladda ner från www.download.com. Installera programmet och dubbelklicka sen på den zippade filen. Programmet öppnas automatiskt och där klickar du på knappen Extract Files. Välj att du vill spara de uppackade filerna i C:\Windows\Fonts och klicka på OK. Sen ska det funka.
Om du går in i C:\WINDOWS\Fonts står det Zip eller Rar på själva ikonen till de fonter som inte funkar då? Isf behöver du dubbelklicka på dem och göra så som jag beskrev ovan.
Nej, du kan lägga den på t.ex. skrivbordet. Sen dubbelklickar du på den filen och installerar programmet. Efter att installationen är färdig kan du kasta den första filen som du sparade ner från www.download.com för den behövs inte längre.
Om du redan har WinZip installerat bör det finnas med under startmenyn/alla program.
När du har packat upp dem i Fontmappen ska de automatiskt visas i Photoshop. Du kan eventuellt behöva starta om datorn har jag för mig.
Om det finns någon här som kan Illustrator och/eller Indesign (vet inte säkert i vilket program problemet är) får ni gärna läsa här: www.familjeliv.se/Forum-5-177/m7488530.html och svara på min fråga.
Har kört totalt fast.
Är också totalt lagermaskfrälst. Går ju att ångra saker även i en sparad bild. Super!
Vill du importera en animering till en för övrigt statisk banner inne i Photoshop? Jag ska inte säga säkert eftersom jag inte brukar hålla på så mycket med animeringar men jag är osäker på om det överhuvudtaget går att göra. Så slit inte ditt hår i onödan förrän du fått svar från någon annan som vet om det är möjligt att göra det.
MuminMy
Har medlidande med dig... Går det inte spara om bilderna i något annat format då som det nya programmet klarar av bättre?
Lisalove
Det kan vara för att du har lagt på ludd/feather på markeringen. Har man höga värden där kan det få en rektangulär markering att se rund ut. Kolla vad det står i aktivitetsfältet under ludd/feather och återställ till 0 om du vill ha hårda kanter igen.
MuminMy
Kan du inte spara om som TIF istället? Det sparar väl både lager (även text) och kanaler? Men som du säger så är ju alla skärmdumpar ändå obrukbara. Drygt. Du får försöka tänka på att det ändå skulle ha kommit en ny version snart och att du kanske ändå hade tvingats byta ut en del skärmdumpar då mot det nya utseendet.
Är det enbart pga priset på programmet som ni byter eller finns det någon annan anledning? Det låter konstigt att de skulle byta bort ett sådant program så enkelt.
MuminMy
Jag skulle bli galen om jag var du. PE kostade bara ca 300 kr/burk senast jag var med och köpte in det till ett företag så de kan knappast skylla på kostnaden.
Ett annat argument som borde bita mot kostnaden är väl att det kommer kosta massor med tid (fram för allt) för alla användare att lära sig ett nytt program (som till råga på allt är sämre än det gamla).
Jag lärde mig en ny positiv sak för er Photoshop Elements-användare i förra veckan (funkar iaf i 4.0).
Det går att använda lagermasker även i PE4. Så här gör ni:
Skapa ett nytt tomt lager under lagret som ni vill maska. Markera det övre lagret och tryck CTRL+G (eller gruppera ihop dem på annat valfritt sätt). Det syns att de är grupperade iom att det övre lagret får ett indrag samt att det visas en liten pil framför det övre lagret. Nu funkar det nedre genomskinliga lagret som en lagermask. Rita med svart färg för att visa saker från det övre lagret och sudda bort den svarta färgen för att dölja delar igen. Trevligt!