• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

har du sökt i hjälpen? sök på "flip brush" eller nåt

/my - sjalmamma och effellare
  • MuminMy

penkan: kolla länkarna i TS så hittar du bra nybörjarguider för det mesta.

/my - sjalmamma och effellare
  • MuminMy

lovelyy: det finns en bra guide för att förbättra ögonen på www.moderskeppet.se

För att göra ett kollage gör du först en ny bild som är tom som har den storleken du vill att ditt färdiga kollage ska ha, sedan gör du varje delbild så stor som den ska vara, kopierar och klistrar in i huvudbilden, de hamnar då som varsitt lager och du kan flytta dem och placera dem som du vill. Bakgrunden blir ett eget lager så du kan fixa med den och varje lager kan du sedan lägga lagereffekter mm på.

Det finns bra handledningar på nätet för detta, googla på "photoshop tutorial photo montage", då hittar du t.ex. http://www.graphic-design.com/Photoshop/montage/index.html

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

image --> size eller högerlicka i bildfönstrets överkant och välj image size

• MuminMy

du ser till att det du vill kopiera från är aktivt sedan använder du enklast kortkommandot ctrl+a för att markera allt (om du vill ta med endast en del av bilden använder du markeringsverktyget och markerar den), sedan kan du använda kortkommando ctrl+c för att kopiera det du markerat, gå till din "huvudbild" och tryck ctrl+v för att klistra in, nu lägger sig det urklippta som ett eget lager som du kan flytta och manipulera. Titta gärna på guiden jag länkade till där finns bilder som beskriver detta.

• MuminMy

du använder move tool:

se till att det lagret där den bild du vill flytta är aktiv.

• MuminMy

penkan: det beror ju på om man är villig att ta copyrightskyddat material eller inte, det är ju förstås inte att rekommendera och dessutom emot reglerna för sajten att ge dig tips om var du hittar sådant Flört, sxc.hu (länk i TS) har massor av fria bilder, du kan ta en sådan och sedan leka lite med filter och opacitet för att få fram en cool bakgrund, eller så väljer du en färg och tar motivpenslar (finns att ladda ner alla upptänkliga varianter) och "duttar". Kan också tänka mig att det finns många tips på scrapbooking-sajterna då man använder mycket bakgrunder när man scrappar.

• MuminMy

MrsK: det låter som om du ska fixa en "style", alternativt skriver du texten med "textbana" (vet inte vad det heter på svenska, samma knapp som vanliga texten men man skriver bara konturen) och sedan använda lagerstilar för att "sänka ner" texten i en bild med sand..

• MuminMy
    My lovely..: Du kan lägga det var du vill när du laddar hem det, jag har en som heter "PS downloads" som jag skapat i mina dokument, lägger det där, "zippar upp" filen om den är zippad (mappen har en dragkedja på sig). Sedan går jag till photoshop och trycker på lilla blåa högerpilen i den palett det gäller (t.ex styles) och väljer "load"

Penkan: Jag har bara nån sida tillbaka svarat på just det, ganska detaljerat och tom googlat fram en länk till en tutorial.
    Fundersam FundersamFundersamFundersam
     Det vore bra om ni som är ganska nya på photoshop
    åtminstone kollar de första inläggen i denna tråd
    och snusfias blogg INNAN ni ställer er fråga,
    det är faktiskt lite tjatigt att svara på samma fråga 20 gånger.
  • MuminMy

Nu är jag ARG, mitt företag har bytt photoshop mot Microsoft Digital Image - jävla blek kopia om jag får säga det ... dessutom klarar den inte av att öppan psd-filer som lager, så nu får jag göra om typ 400 filer från grunden. TACK snälla företagsledning *drypande ironi*

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2