• MuminMy

Frågelåda Photoshop 2

Mi na, jo man kan spara varje lager som en jpg och sedan importera dem men text och banor och sånt blir ju kass ändå... Mest sur är jag över alla skärmdumpar jag har till utb.material jag gör.. har en gång skaffat mig dem med en testanvändare och testmaterial för att slippa ta på mitt eget.. men nu måste jag börja om igen..

Mamma Anna: du behöver inte läsa hela, gå till första sidan och läs typ 3 sidor alt. gå till snusfias blogg Jag tar först bort färginformationen genom att välja svart/vitt som färg, ta en pensel, ändra inställning till color och "dutta" över det röda. Sedan tar jag burn tool, ställer in känsligheten till 25 och gör pupillen mörkare genom att dutta flera gånger tills jag är nöjd.

Kaksmulan: Feather fungerar ju bara tillsammans med en markering. Du gör alltså en markering och väljer sedan feather på den, det gäller att ha en hum om hur många pixlar bilden / markeringen är på annars är det svårt att välja rätt antal pixlar på "luddet", feather gör att pixlarna i kanten inte blir "antingen eller" utan lite sådär halvt
    genomskinliga.

Bluppfisk: gå till webbdesignskolan och titta på guiden för "retro"-bild.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

man kan också lägga olika lager som är definerade som te.x color och screen, kopiera ögonen till nytt lager och där ändra contrast/brightness

Finns en bra guide på www.moderskeppet.se

• MuminMy

lisalove: du kan återställa alla inställningar för verktyget, praktiskt när man lekt lite mycket eller haft nån action som lämnat kvar rester man inte vill ha

Jag gjorde en instruktion åt dig:

• MuminMy
    Mi na: Hade de bara gett oss några dagar med båda programmen installerade hade det säkert gått att lösa den del.

De kom på att de visst hade glömt att köpa licenser (det är inte ett litet företag jag jobbar på ) och under hot om vite och fängelse avinstallerade de alla.. när företagsledningen fick se hur mycket licenserna skulle kosta sa de NEJ och hänvisade till microsofts programvara (vi har sånt där koncernavtal med MS) förutom för de som har grafik som HUVUDsaklig arbetsuppgift (alltså typ 3 av 300).

Jag försökte lobba för att vi åtminstone skulle få elements men det har nog gått prestige i saken tror jag för det gick inte alls... (trots förhållandevis liten kostnad), nu ska jag föreslå att de lägger PS på en av maskinerna i utb-salen så kan man ju gå dit och jobba med ps-filerna tills de är inaktuella...

LisaLove: återställa verktygen är alltid ett bra sätt om det ser konstigt ut och man inte fattar vad som är fel
  • MuminMy

Mi na: försökte med "kostar att lära sig nytt" också men svaret var att "bildhantering är inte vår kärnverksamhet" ?-) det är nog kört *surar* Får väl skaffa mig nytt jobb istället

*sorry för OT*

• MuminMy

Katastrofkatt: jag la in skärmdump nyss, kolla en sida bakåt

• MuminMy

jodå! leta efter fonter som har "extended character set" så får du med nationella tecken t.ex. dafont.com har många "extended"

• MuminMy

Vad vill du göra Flört

• MuminMy

Mamasnest: Kan du inte prova "burn tool" och se om du kan mörka blänket lite?

• MuminMy

här:

justera "styrkan" innan du använder den annars blir det ofta kladdigt.

• MuminMy

du kan också prova att markera blänket med trollstaven och sedan justera med hue/saturation och brightness/contrast. glöm inte att lägga nån pixels "feather" på markeringen för att undvika skarpa kanter.

• MuminMy

edit -- > stroke

• MuminMy

Lovelyy: Det finns säkert lika många sätt som det finns PS-freak jag sökte lite på google på "photoshop tutorial angel" och fick en del trevliga träffar Tex. det här: http://www.oreilly.com/catalog/photoshopadn/chapter/ch08.pdf

Tutorial för ljusa ansiktsbilder (om det är det du menar) finns på devello - se länk i TS

Asra: Det finns några actions som följer med photoshop som gör bildkanter, annars gör du som så att du lägger "kanten" i ett eget lager och använder det filter du vill på den, filter läggs ju bara på aktivt lager.

• MuminMy

de finns i samma palett som "history" är de inte "framme" kan du aktivera dem under "windows" i menyn.

För att ladda in saker i paletten, tryck på den lilla blå pilen uppe till höger så öppnas menyn du ser här, välj   <-- Klicka för större bild

• MuminMy

Om du redan har lite ögonfransar kan du använda "burn tool" för att få dem mer framträdande

raka linjer kan du få med formverktyget där du kan välja "linje", har för mig att det finns nån tangent man kan hålla ner för att pennan ska rita rakt... men jag kanske drömmer.... har ju inte längre något PS på jobbdatorn så jag kan inte testa heller men sök i hjälpen och se vad du hittar.

• MuminMy

Titta in i snusfias blogg (länk i TS), där finns instruktioner.

• MuminMy

Jag framkallar mina bilder via colormailer, de har en funktion där jag kan kryssa i att de inte ska använda "color optimisation" på bilderna, lokala fotobutiken har sjabblat så många gånger så dem hoppar jag över

Svar på tråden Frågelåda Photoshop 2