• molly50

Förbannad på kompisen efter bröllopet!

Anonym (Fy fan!!) skrev 2014-08-17 13:34:05 följande:

Kompisen gifte sig igår o vi var bjudna. Innan middagen så åkte gubben iväg och handlade pizza till grabben så han skulle få mat han med. För inte fasen äter han skaldjurssoppa, rådjur med mandelpotatispuré mm.. Så det är klart att vi handlade. Kompisen blev FÖRBANNAD när gubben kom med pizzan. Vad i helvete menar hon med att skälla och uppföra sig som värsta bridezillan bara för att hon gifter sig????? Det är helt sinnessjukt att hon tror att prinsen ska vara hungrig hela kvällen för att hon vill bestämma allt!!!!!!!!!! Jag ska fan ringa upp henne och säga några väl valda ord om hur dålig stil hon har.

Allvarligt talat! Jag hoppas verkligen att du inte är seriös!

Mina barn är i stort sett uppfödda på viltkött.
    Min man och min svärfar jagar och vi har alltid viltkött hemma.
    Och det är inga problem för våra barn.
    Det handlar om vad man som förälder lär sina barn att äta.
    Om du från start har curlat din son och bara gett honom det han vill ha så förstår jag om han inte äter sådan mat.

Vad gäller pizzan så hade ni kanske kunnat ge honom den innan ni åkte till bröllopet. Jag förstår om du inte vill att han ska gå hungrig en hel kväll. Det hade inte jag heller velat.
    Men jag hade inte släpat med mig en pizza till någons bröllop. Det är oförskämt!
    Även om din väninna kanske överreagerade så kan jag ändå förstå henne.
    När min man och jag gifte oss så hade vi vilt på menyn.
    Och alla åt av det och tyckte det var gott. Även barnen som var där.
    Men jag kanske har vänner som har uppfostrat sina barn till att äta allt,vad vet jag.
    Men även om någons barn inte hade velat ha något på menyn så hade jag inte ställt mig och fixat något annat åt det barnet.
    Det var mitt och min mans bröllop och vi som bestämde.
    Om någon vet med sig att deras barn är pjoskiga med maten så får de väl ordna det själva. Helst då innan bröllopet!

Jag skulle skämmas om jag vore som du!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Scoops skrev 2014-08-17 20:47:21 följande:
    Nu vet inte jag vad du har varit på för bröllop i livet, men vanligtvis så får man med inbjudan också information om vilken mat som kommer att serveras. Att ta med sig något extra är bara oförskämt. 
    Jag har aldrig varit med om att få menyn medskickad med inbjudan.
    Men det förekommer säkert.
    Men om jag har förstått det rätt så visste TS redan innan vilken mat som skulle serveras då hon hade pratat med väninnan innan bröllopet.
    Då kan jag tycka att hon hade kunnat sköta det lite snyggare och sett till att pojken fick mat innan de åkte till bröllopet istället för att ta med sig en pizza och slänga upp på bordet. Det är bara oförskämt.
    Teddyn87 skrev 2014-08-17 21:06:55 följande:

Anser att ni båda hade kunnat sköta det bättre.

1: ni har kunnat fråga i förväg vad som serveras, men oftast får man en meny och ombeds medela allergier.

2: du/ ni som föräldrar och brudparet borde vara medvetna och så pass vänner att man vet med sig att de kommer barn på bröllopet som inte gillar den vuxna maten- du skulle ha ringt och frågat om de kunde ordnas tex korv o bröd eller annan liknande mat för ditt barn eller om de har andra barn som kommer äta annat!

Inte bra bara dra fram en pizza av er och inte bra planerat av din vän inte ha mer "barnvänlig" mat för de mindre.

Helt enkelt bi båda parter hade kunnat undvika situationen och jag vet inte hur ni är i era kretsar men i min krets så planerar man eller frågar om man har barn om de finns lämpligare mat åt dem eller om de går bra ta med något ifall barnet inte gillar det som bjuds!

Hur gammla är ni egentligen? 10? Nej dåligt planerat helt enkelt!

Så nej jag förstår din vän och dig men du har ingen rätt att flyga ut mot din vännina lika lite som hon har att göra det mot er! Det borde ha legat i bådas intresse som värd/gäst att alla bjudna ska kunna äta.

Fast TS son är 8 år och skulle mycket väl kunna äta den mat som serverades.
    Jag tror inte att man hjälper ett barn genom att bara låta det äta det det vill ha jämnt, utan jag tror att det gynnas mer av att få prova på lite olika maträtter.
    Jag tycker inte att man kan kräva att brudparet ska ordna med speciell mat åt ens barn bara för att det är bortskämt och inte äter vad som helst.
    Och även om väninnan kanske överreagerade så kan jag förstå henne.
    Vet man med sig att ens barn inte äter av den mat som kommer att serveras så kan man se till att barnet får något annat att äta hemma,innan man går på bröllopet.
    Det TS gjorde var rentav oförskämt.
    Jag tycker att TS borde be väninnan om ursäkt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (bra) skrev 2014-08-18 02:46:35 följande:

Det är skillnad på "vuxen mat" och "barn mat".
    Ni gjorde rätt som handlade pizza tycker ja, jag vet att varken jag eller någon annan skulle ha ätit skaldjurssoppa, rådjur med mandelpotatispuré om man är under 15-20 år. Smaken utvecklas när man blir äldre.
    Som exempel så hatade jag broccoli och oliver som liten, nu är det bland det godaste jag vet.

Nu är det väl så att barn är olika också.
    Vissa barn hade kanske inte velat ha den maten som serverades medans andra kanske mer än gärna skulle äta det.
    Sedan tycker jag att det är fruktansvärt oförskämt att komma och slänga upp en pizza på bordet på ett bröllop.
    Om TS visste vilken mat som skulle serveras och visste att hennes son inte skulle äta det så hade hon kunnat ge honom mat hemma,innan bröllopet.
    Eller så hade han fått äta det han ville av maten.
    Brudparet ska inte behöva ordna med särskild mat åt hennes son för att han är bortskämd och inte äter vad som helst.

Jag tror att man gynnar barnen mer i längden genom att lära dem att äta allt. Inte genom att ge dem något annat när maten inte passar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Det spelar väl ingen roll om pizza serveras på andra bröllop.
    På din väninnas bröllop serverades inte pizza och då är det ohyfsat gjort att släpa med sig en själv för att ens barn vägrar äta den mat som serveras.

Sedan undrar jag också om er son var bjuden på bröllopet och om fler barn var bjudna?
    En del vill ju ha barnfria bröllop.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Lavish skrev 2014-08-18 10:23:30 följande:
    Nä exakt, en åttaåring ska faktiskt kunna äta sådan mat eller hålla käft, i den typen av sammanhang åtminstone. 

Sen brukar det väl finnas bröd, grönsaker på tallriken etc, iaf nått han borde kunna peta i sig.
    Ja,precis! Jag menar det.
    Mindre barn kan man kanske ha lite större förståelse för.
    Men en 8-åring borde ha lärt sig att äta allt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Fy fan!!) skrev 2014-08-18 10:36:30 följande:
    Om du hade orkat läsa så besvarade jag en anonym som påstod att man inte äter pizza i "normala Sverige" och jag bevisade bara att det gör man visst de.

Vi släpade inte med pizza och vi slängde inte upp kartongen på bordet som vissa påstår utan vi skötte det fint.

Bruden sa att vi var välkomna med sonen om vi inte hade barnvakt och det har vi ingen.
    Det jag har sett är att du har skrivit att det inte är normalt att äta den mat som serverades på bröllopet. Vilket det är.
    Pizza är för all del också helt normalt att äta. Men kanske inte på bröllop.

Hur det än är så är det oförskämt att ta med sig pizza till någons bröllop för att man har ett barn som vägrar äta det som serveras.
    Om det egentligen var ett barnfritt bröllop så tycker jag dessutom att det var mycket begärt att de skulle fixa annan mat åt ditt barn.
    Om din son är 8 år så borde han kunna äta allt om han inte har några allergier.
    Det är inte en 1-åring vi pratar om här.
    Anonym (Fy fan!!) skrev 2014-08-18 10:37:35 följande:
    Jag tycker att det är mer ohyfsat att inte se till att det finns mat som alla gäster kan äta.
    Det är skillnad på att inte kunna äta maten och på att inte vilja.
    Och man ska inte behöva ordna med annan mat för att ens gäster har bortskämda barn.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    kaffe skrev 2014-08-18 11:33:42 följande:

En pizza luktar ganska mycket. Det är inte så smart att komma med en pizza till en bröllopsmiddag, dels för att det finns andra barn som antagligen blir pizzasugna av lukten och dels för att det förstör dom förhoppningsvis goda dofterna från maten som bjuds.

Felet ni gjorde ts var att inte  fråga brudparet om det var ok att ni tog med mat till er son. Dom flesta brukar tycka att det är ok och då tar man med sej något som man kan servera lite diskret. Planera man att komma med en pizza, då bör man ha kollat så att det är ok.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Rowalise skrev 2014-08-18 14:36:54 följande:

Det var väl ett jävla tjat om att ungen kunde ätit rådjur! Vem f*n serverar rådjur hemma såvida man kanske inte är jägare? Tvivlar starkt på att TS serverar rådjur hemma 1 gång i veckan. Vad är det för fel på er folk?? Hur ofta äter ni själva rådjur då och om era ungar inte gillar det och det serveras på ett bröllop ger ni era ungar sallad och potatismos bara då eller??

Man får ju skämmas över hur visst folk tänker alså...
    TS kanske inte tänkte på att fråga vad det serverades för mat.. Jäkla svidkärringar allihop och det inkluderar såklart mig nu också...Demon

Det är väl inte så ovanligt med rådjur. Man behöver inte vara jägare för att kunna servera det.
    Och tycker man inte om t ex rådjurskött så kan man väl äta av det som serveras till. I detta fallet potatismos. Det finns säkert sallad osv som tillbehör,som man kan äta med.
    En 8-åring borde kunna äta det som serveras och hålla god min.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Dixie skrev 2014-08-18 20:23:59 följande:
    fast om man väljer att ta med ett barn på ett bröllop (som barnet inte var bjuden till från början) så får man acceptera att det inte bjuds på barnvänlig mat - det är kanske dags att sluta curla er prins - för ni gör det svårt för honom i livet när han blir vuxen! 
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Förbannad på kompisen efter bröllopet!