11 år, "behöver" inget göra här hemma
Har 1 bonusbarn som är 11 år, fyller 12 nästa vår. Hon bor med oss vv.
Tänkte höra med er andra som har barn i denna ålder hur mycket barnen hjälper till hemma?
Hos oss behöver inte bonus göra något. Har pratat med hennes pappa om att hon kanske kunde plocka av från matbordet en dag i veckan åtminstone, han håller väl med men har inte pratat med henne om det. Ibland plockar hon av om pappan säger till henne (typ 1 gång i månaden), men då efter suck och stön. Det slutar ändå med att hennes far hjälper henne att ta undan och plocka av, han tycker "synd" om henne som får stå själv och slita.
Som jag minns det brukade jag åtminstone hjälpa till med att duka när jag var i hennes ålder, men det har aldrig hänt att hon gjort.
För övrigt gör hon inget. Absolut inget annat. Har precis efter mycket tjat från både pappan och mig lyckats få henne att ställa in sin egen disk i diskmaskinen. Tidigare har allt bara stått på bänken (mellanmål etc som hon själv tagit när hon kommer hem före oss, saker hon bakat med, middagstallriken etc).
Tallrikar och glas mm som hon tar ner på sitt rum står kvar i dagar. Kläder och blöta handdukar kastas på golvet, men det struntar jag i så länge det är i hennes eget rum. Vi har "egna" handdukar, vill hon duscha med sina mögliga är det upp till henne. Hamnar grejerna någon annan stans släpper jag dom inne på hennes rum.
Hon har veckopeng, tycker att hon iallafall kunde städa sitt rum innan den delas ut men det behöver hon inte göra.
Har 2 barn till, 4 och 5 år, som gör precis lika mycket som bonus. Dom kan till och med duka fram frukosten ibland om man frågar snällt. Brukar be dom om att duka bordet ca 1 gång i veckan så de ska få in vanan att hjälpa till lite.
Det handlar inte om att jag vill att bonus ska städa hela huset, alltid diska eller nåt sånt, undrar mest hur ni andra har det? Vilka krav man kan ställa på barn i denna ålder?
Hennes pappa tycker inte det gör så mycket med disk på rummet, blöta handdukar osv, så länge det inte handlar om "allvarliga" saker. Han tror att barn gör "revolt" om man har för stränga regler. Men jag tycker inte det handlar om stränga regler, snarare inga regler.
Hela sommarlovet har hon varit uppe så länge hon själv tycker, vilket betyder till tolv/ett på natten. Och är jättegrinig med stora påsar under ögonen på morgonen. Spenderar större delen av dagen att se på tv, oavsett om solen skiner eller inte. Sitter bara inne. Tycker det känns så tråkigt, som förälder behöver man sätta gränser, men lägger mig inte i detta så mycket, känner att jag inte får så mycket till gensvar då jag försöker prata med pappan.
Vi har för övrigt ett jättebra liv tillsammans och är lyckliga med våra barn, men kan inte låta bli att tycka att man borde ställa mer på krav på bonus. Hos hennes mamma är det ungefär samam sak, men hon blir mer "curlad" där.