Inlägg från: Anonym (TS SoL 4:1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS SoL 4:1)

Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)

Anonym (halp) skrev 2014-12-08 20:30:49 följande:

Hej!

Jag fick lön den 25e november, men bara runt 2200kr, så mindre än levnadsnormen om jag förstått det rätt. Jag är arbetslös och kommer inte få mer pengar nu och behöver därför ansöka om försörjningsstöd. Jag undrar mest när jag borde göra det för att inte få avslag. Jag har ca 500kr kvar på kontot, måste jag använda upp dem först? För jag kommer ju inte få mer pengar sen, så det känns dumt att slösa mina sista pengar... Om jag ansöker i veckan, kommer jag få avslag eller kan jag hinna på pengar denna månad?

Hejdu. Det är jag som är TS även om det inte ser så ut. Jag avslutade mitt konto i panik igår kväll då sajten hackades eller vad som nu hände och det även fanns inlägg gjorda med mitt nick. Så jag har nu registrerat en ny användare istället.

Hur som helst. Du borde redan ha ansökt för länge sedan utifrån vad du skriver här. Eftersom du fick så lite lön så ligger du under normen precis som du sa och då borde du fått kompletterande försörjningsstöd upp till normen. Såvida du inte de föregående månaderna tjänat väldigt mycket och borde sparat undan.

Lite svårt att svara närmare när du lämnar så lite information. Är det ett tillfälligt jobb? Timanställning?Hur ser ditt liv ut, familj, ensam, barn, boende?
    Anonym (EG) skrev 2014-12-09 03:09:41 följande:

Hej, varför får man avslag på försörjningsstöd i flera månader om man fått in pengar (från släkt) på kontot för nån månad sen för att betala tex hyran som man låg efter med i 2 mån, och man kan bevisa att det var det man gjorde för de pengarna? Det var tvunget att bli betalat annars riskerade de bli en vräkning.. Har man barn borde man iaf få rätt till matpengar om man annars har just 0. Den det gäller (inte mig utan mkt nära vän) har överklagat men det verkar ta tid?

Det är nästan omöjligt för mig att svara på när jag inte sett beräkningarna, beslutet, yttrandet till Förvaltningsrätten eller vet omständigheterna i ärendet tyvärr.

Om jag utgår ifrån vårt kontor så avslår vi inte i flera månader för att någon lånat pengar till en hyresskuld en gång. Skulle det däremot vara så att vid beräkningar så visar det sig att familjen ligger över norm och borde kunnat betala sin hyra men inte gjort det och sedan lånar pengar till hyran så blir ju överskottet ännu högre. Överskottet förs över till nästa månad och kan då orsaka överskott även den månaden.

När det gäller överklagan så kan det ta tid. Ska man ompröva beslutet så ska det göra skyndsamt men om man inte tänker ompröva så ska man skriva ett yttrande och skicka vidare överklagan till Förvaltningsrätten. På Förvaltningsrätten kan det ta lång tid, många månader ibland.

Ja, i de flesta fall så har man rätt till matpengar när man inget har. Då ska man hävda nöd, lämna en akut ansökan om just akuta matpengar och ta med ett färskt kontoutdrag som styrker att man står helt utan medel. En sådan ansökan har inget med den "vanliga" ansökan att göra utan är en särskild ansökan som behandlas annorlunda. man får alltså inte automatiskt matpengar vid ett avslag utan man måste aktivt ansöka.
    Anonym (Bollen) skrev 2014-12-16 07:13:42 följande:

Hej!
    Jag undrar vilken ekonomisk hjälp det finns för mig att få som ensamstående student med 2 barn och hus?

Då skulle jag vilja säga att det bara finns bostadsbidrag och underhållsstöd för dig. Som studerande räknas man som självförsörjande och har normalt inte rätt till bistånd.
    Anonym (Kaka) skrev 2014-12-17 13:04:23 följande:
    Varför helst inte anonymt? Varför är du i så fall Anonym?
    För att det är svårt att ställa kompletterande frågor om det skulle behövas t ex.
    Anonym (Kaka) skrev 2014-12-17 13:10:59 följande:

Vilka arbetstider har du? Vem betalar din lön, staten?

Grundtiden är 8-17.30 men har flextid. Kommunen betalar lönen.
    Anonym (Kaka) skrev 2014-12-17 13:19:28 följande:
    Svårt att kringgå det, bara att mosa över pengarna till en annan bank och hävda att man betalt en skuld. Sen kan ni inte kolla det på något sätt alls! Jag kan skyffla över 200.000kr till en annan bank och sen leva som ett soc fall och åker på lyxsemester och jobba svart. Ja lura staten som många gör i sverige, och myndigheter har ingen koll alls! Själv har man jobbat vitt hela livet och inte så mycket som stämplat en dag eller lyft ett nickel i bidrag. Skulle tjäna sjukt mycket på att inte betala skatt och betala läkarbesök osv privat. Precis som i USA!
    Nej, så lätt går det inte faktiskt. Flytta till USA då?

Anonym (2.0) skrev 2014-12-17 20:48:09 följande:
    Men man kan ju lägga över pengar på ett annat konto, jag har ett konto som jag har tillgång till som är i ens annans namn.

Hur funkar det om man har sparande till sina omyndiga barn? måste man ta de pengarna?
    Ja, så kan man såklart göra, men man ska ju komma ihåg att det är ett brott. En del har inga problem med att begå kriminella handlingar och tyvärr finns det inte resurser till att utreda alla.

Barn är inte skyldiga att försörja sina föräldrar så nej, barns sparade medel behöver man inte ta upp till ett prisbasbelopp. 
    LunaLovegood skrev 2014-12-17 20:54:41 följande:

Hej!
    Hur ofta får man gå på en vanlig tandläkar-udersökning? Som försörjningsstöd betalar alltså.

Här ser man lite olika på det mellan kommunerna. Vi anser det rimligt att man går en gång om året. VI beviljar även måndaskostnad för "frisktandvård" som vi uppmuntrar. jag tror att vi ligger före där och att det inte är så vanligt, särskilt inte i småkommuner som inte uppdaterar sig lika mycket oftast.
    mizzuba skrev 2014-12-17 20:58:14 följande:

Varför ska man lämna in sitt kontoutdrag? Går inte soc in och kollar det själva med den banken man har, eller går det inte att titta på någon annans konto? Tycker det är jobbigt med så mycket extrapapper...

Nej, vi kan absolut inte gå in och kolla någon annans konto. Det vi kan kolla är utbetalningar från FK och CSN, inget annat.

Behöver du lämna kontoutdrag varje månad? Det begär inte vi. Utom i vissa särskilda fall där det finns en riktig anledning till det. Du kanske borde ifrågasätta varför de behöver kontoutdraget? Fråga vänligt varför det är så att du måste lämna kontoutdrag. Du får gärna meddela mig svaret.
    Camilla89 skrev 2014-12-18 08:28:41 följande:
    Jag har en fråga till dig?

Har du kolla på att det gäller olika regler i olika kommuner Socialstyrelsens rekomendationer är just bara det! Rika norm är samma men i övriga saker är det ju styrande politiker som sätter ramarna för vad som skall gälla? Så förstår inte hur du skall kunna ge korrekta svar utan att ha sak kännedom i ärendet?
    Naturligtvis har jag koll på det. Nu är ju denna tråden 42 sidor lång så om du hade läst alla sidorna så kanske du sluppit ställa denna frågan och sluppit undra.
    Camilla89 skrev 2014-12-18 08:14:28 följande:
    Hej det stämmer väl inte helt?

Om hens inkomster ligger under existens minimum så har hon rätt att få kompletterande bidrag av kommunen
    Nej, det har man generellt inte som studerande. 
    Camilla89 skrev 2014-12-18 08:18:39 följande:
    Hej

I social styrelsens rekommendationer står att dator med internet bör klassas som standard hemutrustning dock är kommunerna väldigt olika i hur dom gör, tex i kommunen jag bor så får barnfamiljer med barn i skol åldern hjälp med dator. Ansök och får du avslag så överklaga till förvaltningsrätten och skulle dom inte ändra på beslutet så ta det till kammarrätten där det redan ligger två vägledande domar. Så fick vi rätt
    Jag skulle uppskatta om du lät MIG svara på frågorna här eftersom det är min tråd. Det har fungerat utmärkt i 42 sidor. jag kan såklart inte hindra dig om du tvunget vill men som sagt, jag skulle bli glad om du lät bli.

Tanken är inte att det är en tråd för debatt och ifrågasättande utan för folk som har undringar eller inte förstår sina beslut kan få hjälp. Det kommer att spåra ur om det ska finnas flera som svarar då det alltid finns folk som tror sig veta och sen har fel. Jag har ingen lust att ägna min tid åt att rätta de som ger fel svar så då får jag lämna tråden istället. Vill du ifrågasätta mitt eller mina kollegors arbete och kompetens så går det utmärkt att starta en tråd om det. Troligen skulle jag svara dig även där

Hoppas att du kan respektera det

Anonym (Kaka) skrev 2014-12-18 10:36:58 följande:
    Du svarade inte på varför du är anonym?

Om du jobbar 8-17:30. Hur kan du då sitta här inne och skriva? Har ni rast hela tiden eller?
    Nej, jag behöver inte försvara min anonymitet för dig.

jag skrev fel 8-16.30 ska arbetstiden vara.

Ja, vi har rätt mycket raster på Socialtjänsten. Vårt avtal säger 15 minuter per timme som vi kan använda till surfande. Självklart behöver vi inte dricka vårt kaffe eller gå på toaletten eller ta en nypa luft på den kvarten utan det får vi såklart göra utöver den kvarten som vi surfar eller gör ingenting....

Jag vet inte vad ditt mål är med dina inlägg? Är det för att förstöra tråden för alla de som uppskattat tråden och svaren i 42 sidor? Stör det dig på något sätt att det kan få finnas en seriös tråd för frågor och svar?

Ja, det gör mig ledsen faktiskt, nöjd?
    Anonym (Liten kommun) skrev 2014-12-18 04:31:06 följande:

Jag måste också lämna kontoutdrag var månad...

På alla konton, även tomma, och en månad bak i tiden...

Ja, det är lite underligt. För var det så generellt men många onödiga saker hänger kvar enbart pga att man på kontoret inte har någon levande diskussion eller reflekterande av vad vi faktiskt gör. 

Sen är det ju så att många - eller de flesta - betalar sin hyra och andra räkningar via internetbanken och då fungerar ju kontoutdraget som kvitto. 

Jag kan bara säga att om jag varit klient så hade jag nog ifrågasatt varför jag skulle lämna kontoutdrag varje månad. De ska kunna motivera varför de behöver begärda handlingar. jag kan inte se någon rimlig anledning faktiskt. 
Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)