Inte helt trevlig 4-åring
Som rubriken lyder har vårt 4-åriga charmtroll förvandlats till en stundtals rätt dryg och osympatisk kille med dåligt självförtroende. Klart att han är underbar och rolig och kramig och charmig, men han slåss också rätt friskt och kläcker ur sig att han hatar oss och till och med att han ska slå ihjäl oss, och andra hemskheter. Han förstår förmodligen inte riktigt vad det är han säger, men det är ändå trist. Vi försöker prata med honom och när han slåss blir vi arga, sen pratar vi lite till... Han har också börjat ge sig på mindre barn som han retar sig på, vilket han aldrig har gjort tidigare. För någon vecka sedan kastade han en porslinsskål i huvudet på storasyster så att hon fick ett blödande sår. När vi blir arga, eller sansat förklarar att han kan utgöra en fara för andra vill han mest ta sig ur situationen, känns det som. Vår dotter har alltid haft empati, ända sen hon var pytteliten och skulle få dåligt samvete om hon gjorde någon annan illa men sånt existerar inte för sonen. Hot om indraget lördagsgodis är liksom det enda som biter på honom.
En annan grej som är jobbig är att han är ganska snobbig av sig. Idag hade vi en kompis till honom här på lek. Vår son var totalt ointresserad av den här kompisen (som f.ö. är ett år äldre och supersocial och framåt men han går till talpedagog för talfel) och la sig istället och läste en bok, ensam i soffan. När kompisen försökte skoja och prata med honom, sa han ilsket "du kan ju inte prata ordentligt. Kan du sluta säga "J" när det heter "R"? Och så vidare.
Till saken hör att vår son lärde sig att läsa när han var 2,5 och han uttrycker sig betydligt mer avancerat än de andra pojkarna på förskolan, även de äldre. Men det ger honom såklart inte rätten att trycka ner en urgullig kompis och vara allmänt dryg och tråkig.
Hur ska jag göra med min son? Han har plötsligt blivit tvär och osäker, och en översittare vill ju ingen vara med. Jag vill att han ska trivas i sin egen kropp och sluta ge sig på andra. Någon med liknande erfarenheter?