Du måste logga in för att svara i en tråd.

• pollyankan

tips inför magsjuka

Då jag lider av skräck för magsjuka så vill jag ha ditt bästa praktiska tips när den inträffar.
    Har en 1 åring o en 3.5 åring.
    Hur gör man!?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden tips inför magsjuka
  • Ramborg

Viktigast är handhygien.

Fäll ner toalocket innan du spolar, det minskar mängden virus som far runt i luften.

Om ni har mer än en toa, låt de friska använda den ena och de sjuka den andra.

Gå runt och torka dörrhandtag, lampknappar etc med klorin så ofta du orkar.

Tvätta nerkräkta lakan i nittio grader.

Försök lära barnen att kräkas i en hink. Skaffa en mindre hink som är lättare för barn att hantera än den klassiska skurhinken.

Se till att barnen får i sig vätska. Vätskeersättning från apoteket är bra att ha hemma. Man kan ge dem en tesked åt gången var femte minut om magen är för ömtålig för att dricka.

42.
  • volvo142

Jag tror att det är naturligt att bli sjuk mellan varven. Att göra hemmet sterilt. Låter bara onödigt. För naturen och så.Jag tror ja inte att man blir friskare för det. Magsjuka är ju mest luftburet.

• isolande

Plasthandskar och munskydd när du hanterar spyor.

Tvätta allt nerspytt/bajsat i minst 60 grader.

Köp hem ytdesinfektion från apoteket samt handsprit.

Köp hem vätskeersättning för små barn.

Tvätta och sprita händerna ofta, tvätta händerna på barnen direkt när de kommer från dagis.

Jag brukar duscha och sanera hela badrummet/toalettstolen efter varje spya/bajstillfälle om jag själv blir dålig.

Sprita hinkar/handtag och sådant som kommer i kontakt med spya/bajs.

Tvätta lakan varje dag trots spyfritt några dagar efter att det gått över.

Jag hatar magsjuka, verkligen är panikrädd för att få det. Förra året klarade vi oss med att bara lillen fick det en enda gång.

• konnigulden

Käka vitpeppar som en tok - hjälper suveränt bra för att förhindra att bli smittad!

• nozpa

Tvätta händerna ofta. Går barnen på förskola, byt kläder när dom kommer hem. Klorin på handtag, knappar och badrum. Byt handdukar ofta.
    Handsprit i väskan när ni är ute.

Förra året höll jag min 2½ åring hemma när någon hade magsjuka på förskolan. Då ringde dom mig på morgonen om någon var sjuk, alt dagen innan om min tjej var ledig. Var hemma med lillasyster då så det var ju inga bekymmer att ha storasyster hemma också.

Åker ni ändå på magsjuka så lägg allt i plastpåsar och stäng om du inte har möjlighet att tvätta det direkt. Tvätta på så hög temperatur som plaggen tillåter.
    Rengör badrum, sovrum ofta. Och ja, tvätta händerna. Torka er på hushållspapper/servetter/toapapper istället för handdukar.

• Sockerdockan

Plastad frottélakan från Ikea , finns även till vuxensängar och toppen då sjuklingarna ju gärna vill sova med föräldrarna. Ett extra till barnens sängar så man kan alternera om man behöver tvätta är ett annat tips. Medicinspruta om ni har bebis. Vår dotter vägrade dricka så vi fick gr henne vätskeersättning på spruta för att hon skulle få i sig tillräckligt.

Svar på tråden tips inför magsjuka