• Victrix

    Dagssömn

    Har en kille (sex månader) som sovit den allra mesta av sin dagssömn i sjal/sele. Han börjar dock bli tung (snart 10 kg) och jag har ryggproblem, vilket gör det svårt att ha honom i selen flera timmar trots att det är en ergonomisk sele. Han behöver sova en del för att inte bli övertrött och skrikig på eftermiddagarna/kvällarna men när han sover (om jag väl lyckas med detta) i spjälsäng eller vagnen så blir det för korta stunder och med följden att det är svårt att söva om. I selen så kan han också vakna till, men då somnar han om direkt. Får han sova alla sina sovstunder i selen under dagen så blir det cirka 1,5+1,5+1 timme sömn mellan 07.00-19.00 men med variationer så klart.

    På nätterna sover han alltid hos oss i vår säng, även om kvällarna när vi fortfarande är uppe och här behöver vi ju snart lägga över honom i sin spjälsäng för att han inte ska trilla ur sängen när han börjar röra sig mer. 

    Vad är era bästa tips =)?

  • Svar på tråden Dagssömn
  • Natulcien

    Om du sover tillsammans med honom i er säng på dagen, sover han längre då?
    Annars kan det ju vara så att han inte behöver sova lika mycket på dagen längre?
    Vår son sov två pass på 30 min vardera när han var 6 månader.

    Kan ni skjuta er säng mot väggen, och palla upp lite utanför honom? Då trillar han ingenstans.

  • Victrix

    Får han sova i selen så sover han ju betydligt längre än när han sover själv, men jag vet inte, kanske så "mys-sover" han bara då för att han gillar vara nära? 

    Min uppfattning om honom är nog iofs ändå att han behöver den där långa sömnen (jag själv sov mycket som barn och fortfarande gör). När han sovit 1,5 timme idag på förmiddagen så blev han ledsen/grinig efter knappt två timmar och ville sova igen, vilket han gör nu och har gjort i över en timme. Så redan är han uppe i 2,5 timmars sömn och det är bara mitt på dagen.

    Om jag sover ihop med honom i sängen så sover han länge precis som i selen. Det är bara när han sover i vagnen/själv i vår säng/spjälsängen som han vaknar och är ledsen efter en stunds sömn. 

  • Natulcien
    Victrix skrev 2014-08-18 13:10:20 följande:

    Får han sova i selen så sover han ju betydligt längre än när han sover själv, men jag vet inte, kanske så "mys-sover" han bara då för att han gillar vara nära? 

    Min uppfattning om honom är nog iofs ändå att han behöver den där långa sömnen (jag själv sov mycket som barn och fortfarande gör). När han sovit 1,5 timme idag på förmiddagen så blev han ledsen/grinig efter knappt två timmar och ville sova igen, vilket han gör nu och har gjort i över en timme. Så redan är han uppe i 2,5 timmars sömn och det är bara mitt på dagen.

    Om jag sover ihop med honom i sängen så sover han länge precis som i selen. Det är bara när han sover i vagnen/själv i vår säng/spjälsängen som han vaknar och är ledsen efter en stunds sömn. 


    Ok. Men du kanske kan lägga dig ihop med honom då, i sängen, och smyga iväg efter en stund. Eller vaknar direkt då?
  • Löjtnantshjärta

    Hej!

    Min bebis är också drygt 6 månader, och har liknande rutiner som din.

    På dagen somnar han antingen i sele, eller om jag lägger honom i vår säng och ligger bredvid. När han är i djupsömn går det att lägga ned honom i spjälsängen/gå ifrån honom i den stora sängen utan att han vaknar. Det är viktigt att det är helt mörkt i rummet. Han sover 2-3 ggr om dagen, mellan 30 min-1 timme åt gången.

    På kvällen somnar han mellan 7-8 och det går att lämna honom, men han vaknar ofta vid något tillfälle så att jag får gå in igen och natta om. Ofta ligger jag kvar och ser på tv i sängen.

    Vår säng står intill väggen och är väldigt bred så det finns ingen chans att han vaknar utan att vi märker det.

    Jag kanske inte har några råd, men vi brukar tänka att det är en kort period de är så små, och vi är ändå glada över att han sover såpass bra på natten. För oss är det viktigt att lyssna på honom och att ge honom all den närhet och trygghet han behöver. Med försiktig och varsam invänjning tror jag att han så småningom kommer att sova gott utan kroppskontakt.

  • Victrix

    Löjtnantshjärta:

    Tack för ditt svar =). Och jag håller med dig, bebisar ska få all närhet de behöver! och gärna mer därtill. Det enda problemet för min del är långvarig smärtproblematik i rygg och nacke som gör det svårt för mig att framförallt ha honom i sele nu när han blivit så tung (snart 10 kg), även att ligga stilla så mycket gör smärtan värre. Det är därför jag försöker få honom trygg att sova en liten stund själv om dagarna.

    Just i skrivande stund så sover han i selen pga lite extra kinkig idag, men annars har det hänt mycket senaste tiden. Med en lista med vaggmusik (som vi spelat sedan han föddes) och rejält ombonat i sin spjälsäng (plus vaggtassar) kan han sova där ibland, och nu till och med längre stunder. Han kan även sova i vagnen på promenad ibland. Och nu kan han även somna i famnen i ett vanligt ljust rum vid amning (innan var det tvunget att vara mörkt). Och när jag säger "kan" så är det helt utan tårar och jag upplever att han känner sig trygg med att somna i spjälsängen/vagnen de gångar han gör det. Så det går framåt och jag hoppas ryggen håller för de gånger han behöver sova i selen =).

Svar på tråden Dagssömn