Inlägg från: bruttan85 |Visa alla inlägg
  • bruttan85

    Tredje barnet i april 2015 - finns det någon grupp? Eller ska vi samlas här?!

    Hej, jag väntar också mitt tredje barn. Jag plussade i fredags och är i vecka 5+2. Mitt tredje barn och sambons första barn. Mina äldre barn är 7 och 6år.

    Jag minns inte heller vad man får äta osv.. var tvungen att sätta mig och läsa på lite om det.

    Hur mår ni andra? Själv mår jag bra än så länge. Lite molvärk bara.

  • bruttan85

    Usch så jobbigt att må illa hela tiden. Själv har jag vid mina tidigare graviditeter mått illa från ca v 7-22. Så jag väntar bara på att det ska dra igång.

    Nu vill jag bara att dom här första 12 veckorna ska passera snabbt så jag kan slappna av lite och berätta för vänner att vi ska ha barn:)

    Håller tummarna för att allting går bra för dig:)

  • bruttan85

    Meuote=73832956][quote-nick]Sunzhine skrev 2014-08-19 22:57:00 följande:[/quote-nick]Vad skoj med en till i vår lilla grupp Grattis o skönt att du mår bra.., har

    du mått bra de andra graviditeterna också? Många säger ju att man absolut inte

    behöver må dåligt varje graviditet, o att alla är olika.. Men tycker alla verkar må samma..[/quote]

    Tack och desamma. Grattis till dig också:)

    Med sonen mådde jag illa från vecka 5-24, och med dottern från v 8-20. Mitt illamående brukar öka efter vecka tolv. Får se hur det blir den här gången.

    En sak kan jag inte fatta mina arbetsbyxor har blivit jättesmå i midjan redan, och jag är enligt sista mens bara i vecka 5+3. Inte borde väl det börja märkas redan? Vill ju inte säga till chefen att jag behöver gravidbyxor redan. Hade tänkt vänta med det några veckor iaf:)

  • bruttan85
    Mikki86 skrev 2014-08-19 22:58:41 följande:

    Väntar också tredje i mitten på april, bör vara i v 7 (6+1) har två pojkar en på 4 och en på 1 1/2, så minnet från förra grav är rättså färskt :)

    Inget illamående med pojkarna men känner av lite nu och är hungrig mest hela tiden!!

    Förra graviditeten upplevde jag som väldigt tung och jobbig, så hoppas på en smidigare och "lättare" nu.


    Jag känner mig också småhungrig jämt. Konstigt nog är jag bara sugen på frukt och grönsaker. Har fått avsmak för både sött och bröd. Är väl iofs bra, men lite olikt mig:)

    Håller tummarna för att du får en lättare graviditet den här gången.
  • bruttan85
    Sunzhine skrev 2014-08-20 06:37:42 följande:

    Tack och desamma. Grattis till dig också:)

    Med sonen mådde jag illa från vecka 5-24, och med dottern från v 8-20. Mitt illamående brukar öka efter vecka tolv. Får se hur det blir den här gången.

    En sak kan jag inte fatta mina arbetsbyxor har blivit jättesmå i midjan redan, och jag är enligt sista mens bara i vecka 5+3. Inte borde väl det börja märkas redan? Vill ju inte säga till chefen att jag behöver gravidbyxor redan. Hade tänkt vänta med det några veckor iaf:)


    Tack tack, känns inte direkt som man vågar glädjas riktigt ännu. Hade ett ma i maj, då i v. 10..

    hade avstannat i v. 5.. Fast denna gången gjorde jag ett vul i v. 6+5 och allt såg bra ut, känns ju lite tryggare..+ att jag ska dit igen nästa vecka på ett nytt vul. Jag är också jätteskön

    om magen, tyckte också det kom tidigare.. nog att kroppen kommer ihåg snabbare o gör plats

    Vid en tredje graviditet, men så tidigt.. hehe.. måste vara tarmarna som jobbar långsammare

    mm.. jag fick säga till min chef redan i början av v. 6.. kräks o mår skitilla. Varit ledig nu i snart

    2 veckor o hade hoppats på förbättring efter semestern. Men så blir d nog inte tyvärr.. :-/[/quote]

    Jo har också tänkt att det måste bero på tarmarna eller nåt. Kan ju inte få bebismage såhär tidigt.

    Och fy så hemskt med ma, är min skräck att nåt sånt ska hända. Om allt går vägen nu ska det bli himla skönt när bebis börjar röra på sig så att man känner att det bor nån därinne iaf

    jag ska på första besöket hos bm idag. Det kändes tidigt, men hon sa att dom har gjort om det så att dom har ett tidigt besök med information och sen inskrivningen om några veckor.
  • bruttan85
    Elbea skrev 20funderar08-20 09:22:19 följande:

    Jag nojar en hel del över missfall, hade två stycken innan tvåan. Känns som att jag "måste" få missfall innan det kan ta sig "på riktigt". vilket är knäppt, jag vet. De allra flesta graviditeter går ju faktiskt bra!

    Jag hoppade över det där första informationsbesöket, BM frågade hur jag ville göra. Har redan fixat mina illamående-mediciner (behövde inte ens träffa läkaren) och har inskrivning i slutet av september. Tänker dock gå privat på VUL innan dess, det gjorde jag sist med efter missfallen för att våga börja tro att det skulle gå. Typ i v 8, så att jag (förhoppningsvis) kan se hjärtat.


    Jo informationsmötet hade jag absolut kunna hoppa över. Det handlade om precis det jag redan vet. Att man inte ska röka, äta allsidigt osv. Fast det var ju inga nyheter direkt. Fick iaf tid för inskrivning nästa vecka.

    Jag skulle också vilja göra vul så jag ser att allting verkar okej, men det får man ju inte göra via landstinget. Jag måste ta reda på om det finns någon privat här, men jag tvivlar på det.

    Har man haft missfall förstår jag att man funderar, det gör jag också fast jag inte har haft det.
  • bruttan85
    Sunzhine skrev 2014-08-20 09:31:56 följande:

    Ja dom hade inskrivningen väldigt tidigt nu, jag har inte ringt min barnmorska ännu, tänkte vänta till efter vul och boka en tid för andra kontrollen istället..Kändes lite onödigt att gå på

    ett till inskrivningssamtal.

    Håller med om att det ska bli riktigt gott sen när man börjar märka av bebben Fast då blir man väl helt hysterisk när bebben är lugn o tror att nåt är fel KÄNNS som man är mer nojig

    nu med tredje


    Jag är mycket nojigare nu än med dom andra barnen.

    Sant, man hittar alltid på nåt nytt att fundera på. Som tur är är livet rätt fullt med dom äldre barnen och jobbet, så jag hinner inte fundera alltför mycket:)
  • bruttan85
    MmeX skrev 2014-08-24 08:46:13 följande:

    Hej! Här har ni en till som väntar nummer 3 i april. Även om det var efterlängtat och planerat så har jag fortfarande, två veckor efter plus, svårt att ta in att vi ska börja om med bebislivet. Det blir en liten sladdis då yngsta syskonet blir 7 år nästa år.


    Samma ålderskillnad. Jag väntar också mitt tredje barn i april, och minstingen blir 7 år nästa år. Visst kan det vara jobbigt att börja om med småbarnslivet, men å andra sidan är dom äldre barnen stora och är i skolan på dagarna osv så då har jag ju massor med tid för minstingen. 

    Det jag funderar mest över är att min sambo jobbar borta i 4-veckors perioder. Kan ju vara tufft att rodda runt allt med skola, läxor, fritidsaktiviteter och en bebis ensam. Men det måste gå. Jag har bestämt mig för att det ska gå även om jag kommer få trixa och planera en del för att få vardagen att gå ihop dom månaderna jag är ensam. 
  • bruttan85
    Elbea skrev 2014-08-26 08:48:26 följande:
    Förstår att det känns tufft, 4 veckor själv är ingen barnlek kan jag tänka mig. Men du är kanske redan van till viss del? Och med så stora barn kanske de är till lite hjälp också... Det kommer gå bra! Att få vara hemma med bara bebis på dagarna låter ju underbart - som första föräldraledigheten
    Jo jag är van att vid att han är borta. Och han trivs med sitt jobb så det är lika bra att bara acceptera läget :) 

    Dom äldre barnen är ju rätt självgående. Man behöver inte passa dom hela tiden. Och dom klarar ju det mesta själv vid den åldern också. Lite lyxigt att vara hemma med bara bebis på dagarna. Kommer säkert kännas konstigt till en början jag är ju van att vara på jobbet när barnen är i skolan. När tvåan föddes var ettan bara 1,5 år så lär vara lite lugnare än då här hemma på dagarna :)

    Illamåndet har börjat smyga sig på. Följde dottern till första dagen på 6-års igår. Stannade en stund med henne och jag trodde jag skulle spy innan jag gick därifrån. Men bara härda ut. Förra gången mådde jag illa till v 20, så jag hoppas det går över  lite tidigare den här gången :)
  • bruttan85
    Elbea skrev 2014-08-27 08:34:55 följande:
    Vår stora har precis börjat gå själv till skolan de dagar hon inte har fritids (annars kör vi både henne och lillasyster till fritids och dagis). bara en sån sak känns lyxig! Att inte behöva hasta iväg varje morgon utan bara vinka hejdå liksom .

    Jag mår också illa, än så länge rätt milt. Har haft hyperemesis båda graviditeterna, hela graviditeterna så jag vet vad som väntar...
    Ja det är lyxigt. Tyvärr kan jag inte skicka barnen själv till skolan ännu eftersom dom måste korsa en stor väg och glömmer att se sig för ibland.. Men det funkar väl det också så småningom. 

    Och fy så hemskt. Då ska jag inte klaga över att må illa till v 20..

    Mitt inskrivningsbesök hos bm blev inställt idag. Alla prover var iaf bra utom urinprovet, fanns spår av både vita och röda blodkroppar. Bara små mängder men dom ska ju inte vara där. Vet däremot inte vad det skulle kunna bero på, det sa hon som ringde ingenting om och hon sa inte något om ifall man gör någonting åt det. Någon här som har erfarenhet av det?
  • bruttan85
    Elbea skrev 2014-08-27 08:41:46 följande:
    Jag mår ändå helt ok. Illamåendet började igår och jag mår också illa dygnet runt (Och hela graviditeten). Med största sannolikhet kommer det bli rejält mycket värre, jag har inte börjat medicinera än, så jag försöker njuta av att jag ändå känner mig ok . Och att det är ett tecken på att grav fortskrider som den ska!

    Känner mig också svullen och pösig, men äter som en liten gris också så det är mest egen förskyllan... Vissa byxor stramar redan men som sagt, det är nog chips-fluffet jag lagt på mig... Om det blir som tidigare grav så kommer jag gå ner några kilon innan jag får in rätt dos på medicinering och så. Vi får se.

    Vilken vecka är du i? Jag är bara i v 6 (5+5) idag men tänker boka in ett vul om ett par veckor.

    Förresten hörni!
    Kommer inte ihåg om jag frågat detta redan... Men hur resonerar ni kring KUB/nupp/vaddetnuheter? Jag är tveksam. Men är ju över 35 nu och rätt orolig. Och samtidigt - vad gör jag med ett negativt resultat?!

    (Gjorde inte med ettan. Med tvåan skulle jag göra men de fick inte tillräckligt tydlig bild och kunde inte mäta och då struntade jag i att boka ny tid, den sprattlade ju på där inne och på något sätt spelade det ingen roll längre. Min man tycker att det är bra att veta men jag vet inte...)
    Jag ska inte göra KUB. Jag är visserligen bara 29 så jag är ju inte i någon riskgrupp. Men det ger ju en viss ökad risk för missfall när man tar fostervattensprov, den är visserligen minimal men risken finns. Sen skulle jag ju ändå inte kunna göra någonting alls även om jag skulle få ett negativt resultat. 
  • bruttan85
    Elbea skrev 2014-08-27 09:46:48 följande:
    Aldrig hört talas om tyvärr, hoppas att du får klarhet i vad det betyder!
    Ja läkaren skulle höra av sig senare idag så återstår väl att se vad dom gör åt det.
    Elbea skrev 2014-08-27 09:50:03 följande:
    Du menar abort? Inte jag heller, min man håller med. Men han tänker att det "är bra att veta" i förväg, kunna förbereda sig. Samtidigt känns det lite onödigt att oroa sig om vi ändå inte skulle göra något... Hur mycket kan man förbereda sig liksom?

    Först ska man ju få dåliga siffror på kub/nupp och sedan isf ta fostervattensprov som du säger, för att verkligen få veta, med de risker det innebär. Risken för downs är typ 0,5% för mig tror jag. Risken för övriga kromosomfel (trisomi 18 och 13) är typ en på flera tusen. Inte så sannolikt alltså. Men ändå. Jag velar...
    Nä precis, jag skulle aldrig klara av att göra en abort. Det finns inte i min värld. Tror jag skulle gå omkring och fundera och undra och klandra mig själv resten av mitt liv. Jag tror inte man kan förbereda sig. Jag tänker som så att skulle någonting vara fel får jag ta det som det kommer. 
  • bruttan85
    Elbea skrev 2014-08-27 13:36:57 följande:

    Mmm, jag förstår. För några år sedan fanns ju inte ens möjligheten (om man inte gjorde fvp). Och "stora" grejer upptäcks ju i regel vid rutin-ul. Äsch, jag vet inte. Får diskutera vidare hemma. Det är ju ett antal veckor kvar, hoppas det går bra så långt!


    Jo det hoppas jag också. Var iaf på inskrivning igår, så nu är nästa besök efter rutinultraljud. Känns som en evighet dit. Hon frågade mig om kub, men jag tackade nej.
  • bruttan85
    Önskaretttredje skrev 2014-08-30 09:53:05 följande:
    Va olika det är i olika landsting. På min inskrivning frågade inte bm OM man vill kubb/nubb eller inte. Det va bara en information ATT man gör det. Klart man kan säga ifrån, men nu är det verkligen på rutin här.
    Okej, det låter ju lite konstigt att det är så olika. Här frågar dom tom om man vill göra rutinul i v. 18. Men ul i v 18 ska jag självklart göra. 
  • bruttan85
    Önskaretttredje skrev 2014-08-30 09:53:05 följande:
    Va olika det är i olika landsting. På min inskrivning frågade inte bm OM man vill kubb/nubb eller inte. Det va bara en information ATT man gör det. Klart man kan säga ifrån, men nu är det verkligen på rutin här.
    Eller ang kub är det tom så att man kan önska att göra det om man är yngre än 35 år, men bm sa att man troligen kommer nekas göra det eftersom risken för ds och andra kromosomförrändringar dom letar efter är otroligt låg om man är yngre. 
  • bruttan85
    silje skrev 2014-09-03 13:14:50 följande:

    Tack

    Ja vaken är jag väl. Men som du säger, fett hår, å då duschar jag varje dag. Men inga svettningar, fryser i stället

    Folk har sagt att de syns i mina ögon att jag är gravid vet inte riktigt hur dom menar iof.


    Jo det brukar synas i ögonen att man är gravid. Man blir som annorlunda i ögonen, lite blankare.. Hmm, jag vet inte hur jag ska förklara. Jag hoppas däremot att det inte syns på mig ännu.
  • bruttan85
    Mooira skrev 2014-09-15 21:15:48 följande:

    Jag tror åxå jag kan ha tvillingar i magen. Jag mår fullständigt pyton och kräks varje kväll. Äter lerg comp.

    jag har nämligen känt av fosterrörelser redan. Både till höger och vänster. Läste att det kan indikera tvillingar.

    Babymama hur Och när upptäckte ni detta? Gratulerar!! Blev du förvånad?:)


    Jag har också känt av fosterrörelser redan. Första gången var i måndags, då i v9+5. Sen har jag känt det vid ytterligare ett tillfälle. Jag vet att många påstår att det är omöjligt. Men jag är 100% säker på att det INTE var tarmarna jag kände. Det var det där speciella fladdret :) jag känner det däremot inte varje dag.. Jag tror dock inte att jag väntar tvillingar, mår ungefär som vid mina tidigare graviditeter och är inte större än vad jag varit tidigare. Kan fortfarande ha mina favoritjeans :) Arbetsbyxorna har jag fått lägga på hyllan, så känner att jag måste förklara för min chef snart.. 
  • bruttan85
    Babymama1986 skrev 2014-09-15 11:02:03 följande:

    Hej hej!
    Jag väntar mitt tredje och fjärde barn i april :)


    Grattis och vad spännande!

    När upptäckte ni det? Hur mår du jämfört med dina tidigare graviditeter? Tänkte om det är skillnad när man väntar tvillingar..
Svar på tråden Tredje barnet i april 2015 - finns det någon grupp? Eller ska vi samlas här?!