Inlägg från: Anonym (Elis mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elis mamma)

    Ensamstående, arbetslös och vill inte ha barnet på dagis!

    Hur brukar man göra när man är ensamstående och inte vill ha barnet på dagis när de fyller 1? Kan man få något bidrag för att vara hemma och ta hand om sitt barn när man inte tycker att det är bra att börja dagis redan när de är så små? Sen vill jag inte att hen ska gå mer än kanske 15-20 timmar i veckan fram tills hen börjar skolan. Så ge mig tips på vad jag kan göra.

  • Svar på tråden Ensamstående, arbetslös och vill inte ha barnet på dagis!
  • Anonym (Elis mamma)
    sextiotalist skrev 2014-08-18 15:53:52 följande:
    Vårdnadsbidraget är endast 3000 kronor i månaden, upp till tre år och alla kommuner har det inte.
    Bostadsbidraget täcker inte hela hyran
    Underhåll kan man få, men inte så det täcker så att någon kan vara hemma, utan det är endast barnets kostnader. Om pappan inte tjänar bra med pengar, så är det endast 1273
    Max bostadbidrag är 3200
    Fram tills barnet är tre kan hon med tur punga ut 8300, men efter barnet är tre år, så 5300 (om hon bor i en kommun med vårdnadsbidrag), annars ska hon klara sig på 5300 i månaden (och då betala hyra, el, mat etc)
    Ts skrev att hon ha barnet max halvtid (vilket innebär att ts inte ens kan arbeta halvtid) på dagis
    Med vårdbidrag barnbidrag o underhåll har jag 4100 kronor kvar när hyran är betald. Jag tror nog att vi kan klara oss med det något år till. :)
  • Anonym (Elis mamma)
    sextiotalist skrev 2014-08-18 16:41:23 följande:
    Jag trampar inte på andras val, utan det är för det mesta som de sk karriärskvinnorna som det kräks på. Om en kvinna vill vara hemmafru, fine för mig, men påstå inte att hennes val är ett bättre val än mitt som valt att arbeta.
    För det är så tongångarna är, att karriärskvinnorna är dåliga föräldrar och barnen far illa.
    Det är ytterst sällan som det sägs så om de familjer som har en hemmafru (där är jag mest orolig för kvinnan som inte har en egen försörjning)

    Du skrev själv, att arbeta heltid är inte det bästa för barnet (inte för ditt barn eller grannens barn, utan generellt)-

    Själv har jag arbetat heltid under småbarnsåren, vilket jag inte ångrar alls.
    Jag tycker nog att du sitter och gör dig präktig och talar om hur dina ungar minsann kommer att ha bättre hälsa, bättre uppväxt och må bättre än vad mitt barn kommer att göra för att jag inte vill lämna bort mitt barn på heltid som liten.
  • Anonym (Elis mamma)
    sextiotalist skrev 2014-08-18 18:35:21 följande:
    Nu har jag bara ett barn, och ja, det har hittills gått bra för honom, han går i sin heltidsarbetande mammas fotspår.
    När det gäller ditt barn, så är det så att samhället betalar inte för att du ska vara hemma länge, utan du får fixa din försörjning.
    Det är nog mer för din egen skull än ditt barns skull du vill vara hemma. Ditt barn mår inte dåligt av att ha en mamma som försörjer sig
    Vad du verkar se ner på andra som inte vill göra som du utan som vill vara med sina barn de första åren.

    Jag får betalt i 3 år och jag kommer att nyttja den möjligheten. Varför har du problem med det?

    Tror du att små barn mår bra av att vara på dagis hela dagar från de är 1 år?? Tror du inte att det är bättre för små barn att få vara hemma med mamma de första åren och ta det lugnt och växa fram till en mer självständig individ innan de kastas in i barnomsorg och skola?
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (beggars) skrev 2014-08-18 18:48:47 följande:
    Så varför gnället? Du klarar dig ju med alla bidrag och behöver inte jobba. 4000:- över per månad på 1 vuxen och 1 barn klarar man sig bra på. Nästan så det är för generöst slösat med bidragspengar. 
    Samma bidrag som alla andra småbarnsföräldrar har rätt till i Sverige. Varför skulle just jag tacka nej? Är det för att jag är ensammen mamma som jag inte ska få ta hand om mitt barn de första åren? Står jag i skuld till samhället och ska inte nyttja förmånerna även om de som lever ihop kan, och får, göra det? Förklara.
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (:)) skrev 2014-08-18 20:04:58 följande:
    Fast det syns tidigt skillnad i resultat i skolan på de barnen som har gått i förskolan och inte. Givetvis är inget rätt eller fel. Viktigast är att man tar ett beslut som känns bra i längden och man är beredd på eventuella konsekvenser. Vill du vara hemma så var det, det jag tror många med mig stör sig på är att andra ska betala för kalaset. 
    Det gör det inte alls. Men du kanske kan visa en seriös källa på att det är då? :)

    Andra betalar inte kalaset mer för mig än för alla andra småbarnsföräldrar som har, och tar, samma möjlighet.
  • Anonym (Elis mamma)
    Waldo skrev 2014-08-18 20:34:39 följande:
    Absolut inte!

    Om du klarar dig på dom pengarna - go for it!
    Men kom inte och lipa om att du inte kan försörja dig och att du inte har råd till ditten och datten
    Och att det ska vara bidra och speciella omständigheter

    I din situation har du själv VALT att du vill vara hemma och leva på noll, luft och vatten
    Du är inte sjuk, gammal eller har andra omständigheter som gör att du inte kan förvärvsarbeta, förutom att du ser ner på arbetande kvinnor

    Vill du ha vårdnadsbidraget och leva på det, för all del varsågod.
    Jag tillhör däremot den där delen av karriärskvinnorna som du föraktar och framförallt betalar ditt bidrag
    4000 är inte noll, luft och vatten. Jag vet inte hur bortskämd du är men vi kommer att ha pengar till allt vi behöver.

    Var ser jag ner på och föraktar kvinnor som arbetar? Du däremot verkar se ner och förakta mig...


  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (Vänta) skrev 2014-08-19 06:06:48 följande:

    Problemet är inte att TS vill vara hemma mycket med sitt barn. Problemet är att TS inte planerat överhuvudtaget och tror att andra ska betala för hennes barn. TS planerar att arbeta 15 h i veckan tills barnet blir 7 år. Utan att hon sparat ihop pengar innan. Detta innebär att barnet växer upp i ett mycket fattigt hem och lär sig att vara bidragstagande ( att vara långvarigt beroende av bidrag är ett beteende som många barn ärver och fortsätter med när dom själv är vuxna)

    Jag har själv studerat länge och har ett bra jobb ( min make också). Vi sparade pengar långe innan vi bestämde oss för barn. Anledningen? Vi vill vara hemma mycket och länge båda två!

    Detta ska ingen annan behöva betala. Ingen annan ska behöva kasta in sina barn tidigt på dagis för att dom måste jobba in den höga skatten för att betala bidrag till oss.

    Genom att planera så kan man få både karriär, pengar, jobb och mycket tid med sina barn. Med en stabil karriär så kan man vara hemma många år då arbetsgivaren vet att man är värd att vänta på. Med ett bra sparande så riskerar man inte heller att sätta sina barn i fattigdom.

    Problemet är att ingen orkar vänta! Man vill inte planera för sitt barn och det är viktigare att få ett barn nu än att ge barnet en trygg grund. Är det så svårt att utbilda sig, spara, jobba och SEN skaffa barn? Dessutom har det visat sig att dom som får sitt första barn efter att dom fyllt 30 år och gift sig Mycket sällan skiljer sig och oftast lever i kärnfamiljer.

    Så kritiken mot TS är inte att hon vill vara hemma. Det är att hon inte planerat och bara vill ha. Utan en tanke på eget ansvar och eget sparande.


    Jag har tänkt plugga när jag inte får vårdnadsbidrag längre. Så ljug inte om mig. Varför får inte jag vara hemma med vårdnadsbidrag bara för att jag är ensam med barnet medan de som inte är ensamma får vara det?


  • Anonym (Elis mamma)
    jvs skrev 2014-08-19 09:35:08 följande:
    Jo det kan man påstå när någon själv skapar en situation där den behöver bidrag. Bidragen ska ju gå till de som inte klarar att försörja sig.
    Jag skapar ingen situation där jag kommer att behöva mer bidrag än andra ensamstående mammor, eller för den skull, föräldrar som bor ihop.
  • Anonym (Elis mamma)
    jvs skrev 2014-08-19 10:01:22 följande:
    I början av tråden föreslog jag att du jobbar hemifrån men det svarade du inte på.
    Jag har tänkt vara hemma första åren. Är det ett problem att jag gör som så många andra mammor i sverige? Sen ska jag plugga. :)
  • Anonym (Elis mamma)
    jvs skrev 2014-08-19 10:04:49 följande:
    Du skrev i början att du kommer ha 4100 kvar efter att betalt din hyra, fattar verkligen inte hur du menar att du kan leva på det. Har du inga andra räkningar?
    Bara för att du inte förstår så handlar det inte om att jag inte kan göra det. Jag betalar 150 för mobilen varje månad och mat kostar oss kanske 1800 med allt som toapapper och tvål. Varför skulle vi inte klara oss? Slösar du pengar eftersom du tror att man behöver så mycket mer?
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-19 10:13:04 följande:
    Det är ingen docka du bor med.
    Du kanske behöver personförsäkring, hemförsäkring, bil, busskort, vinterkläder, möbler, specialmat, mediciner, det finns en massa saker man kan komma att behöva.

    Så jag skulle inte rekommendera att leva på plusminusnoll bara för att det går en månad.
    Skärp dig. Jag vet vad jag har för utgifter och vårt hem har möbler och vi behöver ingen "specialmat" eller busskort. Sluta hitta på saker. Om mer än 2000 inte räcker till alla andra utgifter än mat o boende så slösar man.
  • Anonym (Elis mamma)
    Dixie skrev 2014-08-19 10:32:58 följande:
    är det verkligen så många mammor som är hemma de första åren? vad baserar du detta på? 
    En minoritet av alla småbarn har en mamma som arbetar heltid.
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-19 11:28:24 följande:
    Jag tror väldigt många har en mamma som jobbar nästan heltid, redan efter ett år
    Speciellt nu när många börjat dela föräldradagarna med pappan.

    Sen finns det säkert många som önskade att de kunde vara hemma längre, men många kan inte det.

    Planerar man sina föräldradagar på fel sätt så ryker de. Enkelt.
    Och utan inkomst behöver man arbeta.
    Hur svår kan den ekvationen vara?

    Tips är att återfödas som miljonär...då kan du leka resten av ditt liv om du vill.

    Att slösa sina föräldradagar som andra sparar, är inte en anledning till att få bidrag för att få lalla runt ett tag till.
    Då tror du fel. Inte ens var tredje barn mellan 0-5 år har en heltidsarbetande mamma.

    Jag har löst mitt problem. Är det något som upprör dig?


  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-19 11:39:26 följande:
    De som har råd att lattja hemma får självklart göra det? Mitt i sommaren, hela vintern, med barn eller utan. Rika, med bra ekonomi, sparade pengar, partner som supportar.

    Men jag tror väldigt få utan kvarvarande mammadagar stannar hemma och lever på luft. Jag tror inte heller att majoriteten tycker att samhället ska bekosta en förlängd semester.

    Jag hoppas, för samhällets skull, att de tvingar ut dig i arbete. Tjäna pengar först och var hemma sen. Men kräv inte att andra ska betala för att du inte har nån lust att göra rätt för dig.

    Hur många skulle inte vilja ha dubbelt så lång semester? Hej soc..fixa!
    Varför är det fel att jag får, och klarar mig på vårdnadsbidrag medan andra förtjänar att få det enligt dig?
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 14:00:39 följande:
    För att underlätta för föräldrar som vill jobba. Sverige vill att både män och kvinnor ska jobba, då måste barnomsorg finnas.
    Tänk att FR anser att vi ska kunna få vara hemma upp till 3 år med barnen även om du är emot de...
  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 14:48:27 följande:
    Nu vet jag inte vem FR (Fredrik Reinfeldt ?) är, men det var kristdemokraterna som genomförde detta, de är de enda som står bakom vårdnadsbidraget. Och det finns i några kommuner, långt ifrån alla.

    Ja, det genomförs saker hela tiden, vissa gillar jag och inte andra, vad nu det har med saken att göra. Jag har min åsikt i alla fall.

    De flesta tycker som jag, att man ska försörja sig själva. Annars hade ju vårdnadsbidraget funnits för alla och med högre belopp.
    Regeringen beslutade. Kd hade ingen chans att få igenom det de ville ha. Nämligen vårdbidrag på 6000 per månad.

    Så du är emot allt du inte gillar? Själv kan jag tycka att vi kan plocka bort maxtaxorna i barnomsorgen, och maxtaxor inom sjukvård och mediciner så att högavlönade också får betala vad det kostar.


  • Anonym (Elis mamma)
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 15:13:45 följande:
    Oj, jag får inte vara emot något, men det är OK för dig att vara emot något?

    Man brukar inte vara för något man inte gillar, det är ganska självklart att man är emot då.

    Ja, regeringen införde det, men det var bara för att vara snälla mot KD. Ingen annan är för.
    Nu läste du fel. Jag talade bara om vad jag är emot. DU har talat om flera gånger att du är emot att jag får vara hemma, så det är ingen nyhet.

    Nej då, moderaterna behöver inte vara snälla mot lilla KD som snart är historia i riksdagen. Men de ville ha pluspoäng av väljare...
Svar på tråden Ensamstående, arbetslös och vill inte ha barnet på dagis!