Inlägg från: Theresan |Visa alla inlägg
  • Theresan

Pco och sköldkörteln

Anonym skrev 2014-08-24 11:27:15 följande:

Hej!

Jag har också PCO och hypotyreos. Har ätit levaxin i många år och har förnärvarande ett TSH på 0,2, väldigt lågt men jag verkar må bra på den dosen.

Jag är normalviktig men har så gott som aldrig egen ägglossning. Jag tror också på låg-kolhydrat-diet men är vegetarian, vilket försvårar det hela. Jag försöker dock hålla ned kolhydraterna så gott jag kan. Jag och min man har kämpat i 2,5 år för barn, det senaste 1,5 åren med pergotime. 

Jag får ÄL av trippeldos och har blivit gravid tre gånger. Tyvärr har jag fått missfall varenda gång. Enligt min gyn är risken för missfall högre vid PCO. Någon mer som hört det? Glömde fråga gyn varför det är så. Blir jag gravid igen ska jag få progesteron och blodförtunnande.

Någon mer med PCO och hypo som haft problem med missfall?

Det här är mitt inlägg, menade inte att vara anonym.
  • Theresan
    Jennie1987 skrev 2014-08-24 20:21:57 följande:

Vad kul att tråden växer! Välkomna hit! :)

Jag har inte fått några andre direktiv med Pergotime annat än att jag måste känna själv hur många kurer jag "orkar" ta i rad. Jag får hemska värmevallningar när jag ätit dem och blir så trött på hur jag mår, så jag äter dem några månader i rad, sen har jag valt själv att ta ett uppehåll. Uppehållen har varierat, nångång var jag utan hormoner i 1 år, ibland har jag uppehåll ett par månader, exempelvis över sommaren.
    Men som sagt, har hört så många olika varianter, så jag vet inte vad som är den riktiga rekommendationen egentligen?

Håller med er om Lchf, men också att huvudsaken är att man äter det man mår bra av! Och att dra ner på socker/onödiga kolhydrater är jag övertygad om att alla vinner på!

Själv har jag aldrig lyckats få till en graviditet, så missfall har jag (tack och lov) ingen erfarenhet av. Men beklagar verkligen för er som fått genomlida det.
    Jag tror att jag inte lyckats bli gravid under alla de här åren, pga Pcos såklart, men också för att jag helt saknar sköldkörtel och för att läkare endast tittar på siffror och referensramar när de ser provsvaren, de har inte sett hela mig.
    Så jag är mest troligt en stor vandrande hormonrubbning. Ialla fall känns det så.

Hoppas så innerligt att vi alla får våra efterlängtade plus och att det lilla grynet i magen ska få stanna hos oss alla!

Kram till er!

Jag är glad att jag hittade tråden, har saknat andra som har exakt mina diagnoser.

Jag är tacksam över att ha varit gravid, jag hoppas dock att jag slipper fler missfall. Det har varit riktigt tungt, alla tre missfall skedde inom ett år, hade nyss årsdag för det första missfallet och efter midsommar hade jag mitt tredje. Även om jag får barn en gång kommer jag nog inte helt att komma över mina missfall.

Usch, vi (eller vetenskapen kan man ju tycka) måste ta reda på varför vi PCO:are har högre missfallsrisk
  • Theresan

Jag inväntar ÄL efter en trippelkur pergo (någon mer som använder pergo just nu?) Är på dag 20 och börjar bli orolig att ÄL inte kommer, idag fick jag dock ett mycket starkt teststreck på ÄL-testet. Strecken är så gott som lika starka, hoppas att ÄL sker i morgon eller på fredag. 

• Theresan

Det är många nu 14 eller något. Jag har dock blivit gravid med hjälp av pergo tre gånger. Så jag kör på.

Jag är sjuk också, inte så trevligt att ligga i då men förhoppningsvis lönar det sig

• Theresan

ÄL idag, tjoho. Jag är sjuk som ett as men det kan inte hjälpas.

Jag tror också på LCHF, är dessvärre vegetarian och det gör saken svårare. Försöker dock undvika onödiga kolhydrater så långt jag kan.

• Theresan

Det var jag som skrev inlägget ovan. Förstår inte varför man automatiskt blir anonym.

• Theresan

Jag är på ÄL+4, älskar dessa dagar. Man kan leva på hoppet samtidigt som oron över om ÄL ska komma eller ej, är långt borta.

• Theresan
    Gweny skrev 2014-09-17 14:48:30 följande:

Min läkare ringde idag, så flummig. Hade en annan när han hade semester, önskar jag kunde få henne istället. Men iallafall, då jag haft hjärtklappning och trötthet osv, så gick han med på att sänka min dos med levaxin. Har nämligen haft samma dos, som när jag var gravid, så nog varit lite mycket.  Nu hade jag på egen hand redan sänkt till det han sa nu, och mått bättre dem senaste dagarna. ska lämna blodprov om några veckor igen.

Vad bra, man måste stå på sig, det har jag också märkt.
  • Theresan

Hur går det för er?

Jag fick mens i fredags och påbörjade idag en ny pergokur. 

• Theresan

Jag är inne på tredje kuren efter mitt tredje missfall. Har blivit gravid 3-4 kuren alla gånger, så hoppas på denna omgång.

Är också rädd för missfall, fruktansvärt rädd. :(

Svar på tråden Pco och sköldkörteln