• engsan

Pco och sköldkörteln

Theresan skrev 2015-01-20 13:00:01 följande:

Det går bra för mig, jag varken kan eller vill klaga. Jag har problem med järnvärdet och har haft sedan start, järntabletter har inte höjt det. Jag får huvudvärk och blir väldigt trött, men det är värt det förstås. I övrigt mår jag bara bra.

Vi har RUL 11 feb

Tråkigt och jobbit om man har mkt ont i huvudet men som du säger så är det ju värt det. Huvudvärk mot allt annat man gått igenom är ingenting när man tänker efter. Bara grynet mår som det ska så står man ut med vad som helst. Jobbar du på som vanligt eller?
  • engsan

Så spännande.

kul att få delta i något sånt här...

skriv ich uppdatera när ni pratat igen så vi får höra hur det går?! =)

Har du annars fått nån info om kommande ivf utöver studien. Har du något hum om kostnader, om man har rätt att få det bekostat av landstinget eller om man måste betala själv osv....kan inget om sånt där.

• engsan

Jag mailade umeås ivf klinik idag och hörde mig för lite. Försökte även ringa min läkare men hon var borta idag. Så dom skulle be henne ringa i morgon. Två timmar efter jag mailat umeå rinde det upp en supertrevlig kvinna. Hon tyckte absolut vi skulle ställa oss i kö. Hon ville att jag skulle prata med min läkare för att se om det undersökningar hon gjort på mig gäller för landstinget, för att kanske få det finansierat och slippa betala själv. Jag Trodde inte det gick när vi ändå har var sitt barn. Men hon trodde det skulle gå när vi inte har kunna få ett gemensamt. Samt att vi verkade uppfylla de andra "kraven". Tex försökt i mer än ett år och jag är under 39år osv. Blir väldigt dyrt att finansiera det själv. Ca 45 tusen trodde hon. Vet inte om det då bara gällde ett försök,det frågade jag inte.

Blir spännande att höra vad min läkare säger i morgon! =) hoppas på nå vettigt.

• engsan
    Theresan skrev 2015-01-21 20:26:37 följande:

Åh, vad jag är trött på att jag skriver en massa saker, glömmer kryssa i mitt namn och sedan blir det inte skickat.

Linne-kliniken har dessa priser, men det är ju förstås lite olika.

Det stämmer att det är gemensamma barn som räknas, åtminstone vad jag har hört.

www.linne.se/priser/

Åh hoppas det är så. Då borde vi ju ha en chans att få det betalt =)

Nåja, vi får väl se i morgon vad läkare säger.

Måste hitta lite kraft och inspiration till att försöka gå ner lite till i vikt också.
  • engsan

Har idag pratat med läkare.

hon sa att vi inte får det finansierat då vi har var sitt barn sedan tidigare. Hade en av oss vart barnlös så hade situationen var annorlunda. =(

däremot så lät det som att hon tyckte vi hade

goda chanser att lyckas så här med pergotime men om vi ville gå privat och göra ivf så rekomenderade hon finska sidan, Uleåborg då dom var både billigare och närmare oss. Vet inte hur vi ska göra. Om man ska prova pergo ett tag till men känns som att det är svårt när vi ändå inte vill få till det. Det var dock nästan ingen väntetid i uleåborg om man vill dit.

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-23 18:06:35 följande:

Engsan>> kan ju vara värt prova där om billigare och närmare. Finland åker många till som behöver hjälp och det behövs lite extraresurser vad jag läst andra.

Idag kom menshelvetet! 4 pergokurer och ingenting.... suck!

Huh! I know the feeling!

Själv måste jag vänta på bim nu nästan två veckor. Men jag tror i nte vi lyckats denna gång heller. Suck!
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-24 08:54:26 följande:

Tack! Får hoppas vi följer efter snart. Fast kommer nog ha svårt att slappna av, rädd för ma igen är stor.

Idag skulle ha varit BF för oss.

Ja jag tycker också det är vår tur nu.

Är också ett rädd för fler MA.

Det måste ju lyckas snart tycker man!
  • engsan

Alltså jag blit inte riktigt klok på detta med ivf.

Min läkare sa att vi inte får det finansierat via lanslandstinget då vi har varsitt barn sedan tidigare förhållanden.

När jag nu läser på ivfsverige står det att kravet är att man inte passerat en viss ålder ssmt att man inte har gemensamma barn.

Försöker hitta info vad som gäller för norrbotten, nll men hitt inget.

Hur, vem kontaktar jag för att få reda på vad som gäller? Ringer jag vårdcentralen? Mödravården?

• engsan
    Theresan skrev 2015-01-27 10:49:10 följande:

Det var ju precis det jag trodde också. Vet inte hur du ska gå till väga för att komma vidare dock. Är din läkare inom landstinget?

Jo du sa ju åxå att det går efter gemensamma barn. Men min läkare lät väldigt säker på att vi inte skulle kunna få det.

Hon är ju privat men vet faktiskt inte riktigt om hon är kopplad till lanslandstinget på något sätt.

Har vart jätte depprimerad nu sista veckorna och vill liksom få lite nytt hopp men vet inte hur jag ska gå vidare. Känns dumt om man ringer och frågar om sånt på "fel" ställe liksom. =(
  • engsan
    Theresan skrev 2015-01-27 13:07:59 följande:

Ja, det känns som att du skulle behöva komma i kontakt med en läkare inom landstinget. Vissa privata samarbetar dock med landstinget, det kanske din också gör?

Ta upp frågan igen om inte annat, du kan ju ta med dig en utskrift på det du läst. 

Jo fast jag blev lite besviken på henne när jag pratade sist och frågade om andra möjligheter.

Då sa hon typ bara att : ja då är det ju ivf som är nästa steg men iom att du får äl av pergotime så är samma att fortsätta med det. Men om vi vill prova ivf och stå för kostnaden själv så är det bättre att gå via Uleåborg.

Hon kanske hade en dålig dag men kände att

det liksom inte blev som jag hade förväntat mig av samtalet. Tycker att nog borde vi ju ha bättre ods via ivf då man väljer ut de bästa äggen och spermierna än att fortsätta så här hur länge som helst.
Svar på tråden Pco och sköldkörteln