• engsan

Pco och sköldkörteln

jaksu skrev 2015-01-27 15:29:12 följande:

Hej, har lite frågor igen. Skrev för ett tag sen att jag hade TSH värde på 0,5. Jag hörde fel från min doktor (så himla typiskt). Mitt värde ligger på 5,5 och nu blir jag så förvirrad och trött på det här. Jag får äta Levaxin 25 mg. Hjälper det med så låg dos? Vill ju helst komma under 2,5 i TSH. 

Får höra från alla olika håll att ett TSH värde på 5,5 är på tok för högt, medans min läkare säger att nästintill är normalt? Man vill ju lita på sin läkares bedömningar men blir orolig när jag hör olika saker..

Under 4 är inom ramen för normalt. Men vad jag har förstått så är det väll kanske inte så farligt med 5.5 om man nu inte ska skaffa barn.

men det ville väll du så då är det nog för högt.

mitt tsh ligger kring 2.6 nu och det tyckte min läkare var "ok" men helst lite lägre hade vart bra, men inte så högt så hon vill börja laborera med levaxinet.

Som sagt i tidigare inlägg, en vanlig läkare tycker kring fyra är normalt medans en fertilitetsläkare vill ha betydligt lägre siffror!

Mitt tsh var uppe i nästan 30 innan levaxinet. Idag får jag äta dos på 75.

Vet inte om du blev nå klokare =)
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 10:02:01 följande:

Nu bär det strax iväg till Sahlgrenska, nervöst. Sambon är mer än mig, ska lämna nytt simmarprov.

Får se vilken grupp vi hamnar i.

Åh så spännande Gweny! Hör av dig=)
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 20:38:36 följande:

Tack för era peppningar!

efter massa prat och ifyllande av blanketter, blodprover osv kom domen, och vi hamnade i IVF-gruppen och får börja med en gång.   Börjar spraya i Februari och äggplock beräknas v. 12, om allt går som planerat. sååå spännande!

Åhhhhh sååå spännande. Jag vill åxåååå (med risk för att låta som en liten unge)

Vill också få lite hopp....

Skönt för er att få börja direkt. =)

Om jag hade äl den helgen jag trodde så borde bim vara till helgen. Men inga förhoppningar om att det skulle ha lyckats.
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 21:55:32 följande:

haha, jo vet känslan när andra fått göra saker och man vill också.

Ja, ska verkligen bli skönt att få komma igång med något nytt att hoppas på, även om inga garantier finns såklart.

håller tummarna för dig nu vid BIM!

Ja det behövs nog ett mirakel för att vi ska ha lyckats denna gång. Och mirakel är vi ju inte direkt bortskämda med så.....

Vad säger dom om era chanser och hur många försök får ni?

Berätta mer =)
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-29 16:42:52 följande:

Vi kommer få 3 försök och så även frysförsök då.

Läkaren var hoppfull, enligt henne är det "små" fel, som är lättare att gå runt. Fast finns ju ingen garanti som hon sa. I snitt så får ca 30% barn efter 1a försöket, Fler blir gravida, men kan ju även här bli mf/ma.

I slutändan får ungefär 60% barn efter gjort IVF hos dem. Siffrorna är ju lite olika beroende på klinik, så ska man göra privat, är det värt att kolla upp och jämföra statistik och även pris.

Liten tröst är ju att vi med PCO har lite högre procent chans att lyckas med IVF, då vi ofta har bra ägg.

Vi kommer göra dessa försök vi får gratis, blir det inget av det så kommer vi lägga ner det sen. Vi behöver ha en deadline, just för att överleva som par tror jag. Kommer isåfall sluta aktivt, men inte skydda oss.  Adoption är inget alternativ för oss.  

Så kommer bli ett intensivt år och bara hoppas att detta kommer ge oss vad vi önskat så länge.

Jag tror ni kommer lyckas! Det är eran tur nu!

Det måste det vara =)

kanske blir det tufft, eller så går det bra på en gång. Nu har ni fått lite (eller ganska mkt) ny energi och kan se mer positivt så det gör nog mkt.

Vet du hur det blir för dom som ska gå ner i vikt? Får dom åxå tre försök sedan?

Åh så spännande. Är så avis!!!!!
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-29 21:51:13 följande:

Jo alla som är med i studien står redan i vanlig kö för IVF hos dem, så dem får också 3 försök, oavsett hur det går. Dock att dem först måste på på denna diet, just för studien ska se om det verkligen ger bättre resultat att gå ner mycket kg för sen när dem gör IVF och så jämför dem med oss.

Ok intressant! =)

Jag ska vänta på bim nu och se hur det går. Har vi misslyckats än en gång ska jag göra ett görsök att gå ner ytterligare några kilo. Gick ju ner 12 kg och nu har jag väll gått upp 2-3 kg av dom. Så mitt mål nu blir att gå ner iballa fall 7-8 kg.

Men känns långt bort.
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-30 11:53:09 följande:

Jo jag kommer också försöka gå ner mer i vikt. Fast kanske lite sent för beach 2015.

Haha ja jag tror då aldrig jag blir redo för beach 2015, har sån där vacker "hängmage" efter graviditeten med flickan och den blev ännu värre nu efter viktnedgången. Så lär inte komma bli så smal. Kan nog inte bli av med den så länge jag inte börja gymma stenhårt eller lägger mig under kniven. Men ner i vikt ska jag.

Ingen mrns än så länge. Men väntar någon dag ännu innan jag gör gravtest. Misstänkte ju äl helgen för två veckor sedan så bim borde väll vart nu i helg eller närmaste dagarna. OM jag nu hade äl.
  • engsan
    engsan skrev 2015-02-03 11:14:52 följande:

Ingen mens m

Gweny skrev 2015-02-03 12:45:54 följande:

Engsan>> bara hoppas!

Igår hämtade jag ut medicinerna inför IVF. Tur det är högkostnadsskydd. Hade annars gått på 7000kr! Börjar om 9 dagar.

Hm, hade inte skrivit klart sista inlägget när telefonen ringde, men den har tydligen postat det ändå fast jag inte tryckt på skicka! :/

Hur som helst så det jag skulle skriva var att jag inte fått mens ännu men fick ändå neg på gravtest igår. Så det har antagligen gått åt skogen även denna gång. Och om äl var nån dag senare än jag beräknat, så har vi då totalt missmissat det kan jag säga!

Blir inte ens förvånad nå mer. Förr gjorde jag åtminstonde grav testen med lite hopp. Nu gör jag dom, men tron att det ska visa pos. Finns inte. Tråkigt! Bara vänta på mens nu och fundera om vi orkar med en pergo kur till eller om vi ska skita i det.

Kul för er att komma igång med ivf I alla fall. Vad blir det du ska göra nu, är det nå sprutor eller?
  • engsan
    Gweny skrev 2015-02-03 13:10:58 följande:

Man vill ju samtidigt hoppas, men så hånar det negativa testet en... uch gjort det några ggr med. så depp! Hur ser planen ut för dig om nu ingen pergokur tar sig?

Eftersom jag har en så oregelbunden cykel, så kommer jag först ta tabletter i 10 dgr, som startar en blödning. 5 dagar in börjar jag spraya.. efter ca 2 v ska jag lämna blodprov för att se när jag börjar med sprutorna. Går det långa protokollet. så nervösa veckor framöver.

Oj jag det blir spännande!

Tyvärr har vi ingen plan.... vi fick ju inte ivf finansierat och jag vet inte hur vi gör då om det inte fungerar. Tror jag tagit totalt 10 pergokurer och börjar känna att jag ger upp!

Vi har inte pratat destomer om att själv stå för ivf utan jag hade ju som hoppats vi skulle slippa ta den diskutionen. Men det verkar ju inte tagit sig så vi måste väl fundera på hur vi ska göra. =(

det blir ju en ganska stor summa och sen om det inte lyckas det heller så ska vi betala för flera gånger....
Svar på tråden Pco och sköldkörteln