• Traska

Pco och sköldkörteln

jooo skrev 2016-11-29 13:58:45 följande:

Hur går det för er gravida ned levaxinbehandling? Jag är så trött på läkarna. Jag har legat högt (för att vara mig) 3,5 vid varje blodprov ca 4 st nu...låg pressat på 0,09 när jag plussade..De höjer bara med 25 mg i taget men de räcker uppenbarligen inte! Nu senast höjde ja på eget bevåg till 50 mg. Har varit dödstrött hela graviditeten trots att ja nu går in i v 17 och man "ska må bra nu".

Det är inte säkert att de vill ha ned dig till 0,09 igen, det är väldigt lågt och slår det över kan det bli farligt. 

Jag har också höjt mycket på en gång, från 150 till 175, men så hade jag ett tsh på över 7.

Var försiktig med att experimentera själv!

Jag ligger bra nu men är ändå sjukt trött (somnade strax efter 8 igår och var ändå helt grusig när klockan ringde vid 06), för min del beror det snarare på låga järnvärden. Hur ser ditt järn ut?
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-30 09:32:42 följande:
    Skönt att höra att rul gick bra!
    Har ni kollat vad det blir denna gång?

Alltså alla våra närmaste vet ju om det, vi har berättat när vi skulle göra ivf. Vi behövde ju en del hjälp, tex med hunden när vi åkte bort och flickan vissa gånger i och med att vi har så långt till kliniken och måsta sova borta. Hade vart svårt att vara hemlig. Fast jag hade nog berättat för mamma och syrran ändå. Jag är en sån som behöver prata. Sen är det några på jobbet som vet. Jag har mått så illa och sprungit på toa så mkt så behövt en del hjälp!
    I övrigt väntar vi fram till jul om det går vägen! Jag har också 11 år mellan mig och syrran!
    Håll tummarna för oss nu. Så nervös!
    Nej, vi tog inte reda på könet den här gången heller, det blir en överraskning.

Vad härligt att du har fått må illa ändå, det ska ju vara ett gott tecken. Så har jag försökt tänka när illamåendet har varit som värst :)

Håller tummarna! Jul är inte långt borta!
  • Traska
    engsan skrev 2017-01-07 18:45:53 följande:
    Ja fast jag känner ju oro för att jag inte vet om det är ok, utan kan ju bara anta att det är det. Blod har ju tidigare visat sig vara negativt fast det även då hade kunnat vara normalt. Så erfarenheten gör mig tveksam. Men jag försöker ju tänka vad som är mest rimligt i detta fall. Har ju två ultaraljud som visat på att allt är ok. Så måste ju anta att det inte är en slump att blodet kommer samma dag som vi gjort "det" ! Nåja nu måste jag försöka släppa det! Hade ju inte gjort något med en kontroll nu inom kort. Måste nu vänta till rutin ultra!
    Jag tror inte att det är någon fara, men jag förstår din oro och hade nog övervägt att kolla upp det, mest för att kunna släppa det. Kan du inte kolla om du kan få göra KUB? Det erbjuds alla i mitt landsting så jag har gjort det mest för ultraljudets skull.

Jag kände mig lite öm mellan benen, tittade efter med spegel och kände försiktigt med ett finger, det lilla började jag blöda av. Har hänt flera gånger så nu vågar jag inte känna mer. Slemhinnorna är nog ganska känsliga just nu. :)
  • Traska
    engsan skrev 2017-01-08 22:00:04 följande:
    Känns bättre idag, har inte kommit något alls. Varken rött eller brunt! Ska ringa bm ändå i morgon bara för att rådfråga om det!

Alltså kub fick vi inte i vårt landsting. Jo om vi bekostade det själva. Däremot fostervattensprov får vi göra. Men jag känner att jag inte vill göra det om det inte finns en anledning att misstänka fel. Kub hade vi annars bekostat själva men vi måste då till ett annat län då dom inte utför det här. Sjukt egentligen med tanke på hur enkelt det är! Dvs vi måste åka 45 mil enkel väg dit vi gjorde ivfen för kub. Enligt ultrat var det dom mäter i nacken så tunt och fint att hon sa att det gör att man misstänker inte downs tex men man vet ju inget om andra sjukdommar då! Svårt! Har du gjort fostervattensprov?
    Hur har det gått?

Jag har aldrig gjort fvp, har aldrig varit på tal, hade nog inte vågat med tanke på riskerna, om jag inte på allvar misstänkte svåra sjukdomar hos barnet.

45 mil är lite väl långt, konstigt att inte ha det alls i ett landsting.

Hoppas att det känns bättre nu iaf. :)
  • Traska
    engsan skrev 2017-02-03 16:35:26 följande:
    Har haft svullen sköldkörtel i fyra år. Och de har aldrig kollat upp den. När jag fl ev gravid fick jag gå till en läkare via mödravården just pga sköldkörteln som jag medicinerar för.
    Då ifrågasatte jag om man inte ska kolla upp den då det görs i vissa län. Hon skickade remiss och nu i måndags var jag dit och gjorde ultraljud på körteln och det visade sig att jag hade flera förstorade lymfkörtlar kring den. Hon gjorde en biopsi på en gång och igår kom domen.
    Idag ringde som upp från cancer mottagningen för att ge mig en tid till samtal. Hon lugnade mig i alla fall med att jag har den "snällaste" varianten av dom elaka!

Så arg på mig själv att jag inte frågat tidigare om kontroll och arg på vården att det inte göra på rutin!
    ALLA bör kolla sina förstorade sköldkörtlar, det vet jag nu med erfarenhet!
    Graviditeten vet jag inte hur man ställer sig till men tror den går att fullfölja!
    Usch vad tråkigt att höra, har inte varit inne på ett tag, därav det sena svaret. Har du hört något mer sen dess? Hoppas att du får fortsätta graviditeten och att du blir omhändertagen nu. Klandra inte dig själv, du är ingen läkare, du kunde ju inte veta. :(
  • Traska
    Jimahen89 skrev 2017-02-06 21:23:57 följande:

Hej, Jag vet att den här tråden är gammal men såg att den fortfarande var aktiv så tänkte skriva lite här ändå.
    Jag har haft hypo sen jag var 14 år och fick idag veta att jag har pcos. Jag har en kraftig övervikt och så svårt att gå ner i vikt. Jag fick cerazette ppiller och undrar nu om något vet ifall man måste äta ppiller? Mina högra äggstock var stor och full med äggblåsor och läkaren menade på att jag skulle börja äta ppiller för att den skulle lugna ner sig. så jag kunde gå ner i vikt och få kombinerade ppiller sen. Men jag är typ skraj för jag har aldrig kunnat äta ppiller utan biverkningar så önskar jag inte behövde typ. Jag har mens varje månad men den är oregelbunden och har kunnat få två barn på egen hand utan att ens veta om att jag hade det.  Jag skulle såklart frågat där men jag blev så ställd eftersom att jag inte trodde man kunde ha det om man hade mens hyfsat regelbundet..

hoppas det var okej att jag skrev här och att någon har lite råd. 

Du måste ingenting. Läkaren ger dig råd men det är din kropp och ditt beslut. Vissa p-piller minskar besvären av pco och det kan ju vara önskvärt. Det är svårt att gå ned i vikt med pco, för mig hjälpte det inte att motionera mycket, jag behövde lägga om kosten, trots att jag egentligen är lite emot sådant. Jag bantade dock inte utan var ganska nog med att inte äta för mycket. Jag använde appen lifesum och det gick bra.
  • Traska
    engsan skrev 2017-02-23 16:44:47 följande:
    Ska in på operation nästa vecka. Måndag för provtagning och på onsdag blir operationen.
    Graviditeten fortsätter men blir förstås lite ändringar i behandlingen för radiojodbehandlingen kan inte göras under grav. Den blir någongång efter förlossningen. Då blir det några veckor jag inte får vara nära familjen pga att man strålar radioaktivt!
    Hoppas att det har gått bra idag! 

Skönt att du får fortsätta med graviditeten, vilken vecka är det nu?

Måste du vara ifrån bebisen också alltså? Vad hemskt, fast blir du frisk är det förstås värt det.
  • Traska
    engsan skrev 2017-03-05 14:52:46 följande:
    Operationen gick bra. Både för mig och bebis. Men jag känner mig som överkörd av tåget. Dessa dagar efter op är något jag gärna stryker ur dagboken.

Har fruktansvärt ont efter en avancerad och 7 timmar lång op.
    Det går åt rätt håll men lär ta tid att komma tillbaka helt.

Är i vecka 22 nu.
    Ja jag måste vara borta från bebisen också i flera veckor efter jodbehandlingen pga radioaktiviteten jag strålar efteråt. Fruktansvärt tråkigt då jag verkligen såg fram mot amningen också och antagligen sista barnet jag får så den möjligheten kommer nog inte åter. Känns jätte tråkigt men finns ju inga alternativ, bli frisk eller amma liksom. Är ju ett lätt val på så sätt!
    Usch vad läskigt det låter. Ned och rota i halsen känns ganska allvarligt. Kan du äta och dricka?

Har man inget val så är det ju bara så, tråkigt förstås men det ligger ju inte i dina händer.

Tänker på dig och håller tummarna för dig och din lille kämpe i magen.
  • Traska
    engsan skrev 2017-03-06 20:38:14 följande:
    Det har vart svårt att både äta och dricka!
    Op var på onsdag och och första riktiga maten som gick ner blev på lördag kväll. Åt senast på tisdag för op. Vätska och flytande typ nyponsoppa fick jag verkligen tvinga i mig för det gjorde så ont! Men nu går det bra och allt känns mkt bättre idag. Så det går åt rätt håll!
    Vad härligt att höra!

Tänk vilken historia det blir att berätta för den lille, vilken dramatisk start i livet. :)
  • Traska
    engsan skrev 2017-03-21 07:50:40 följande:

Fysiskt börjar jag bli människa igen.
    Men psyket får jag nog jobba på med ett tag.
    Mkt hjärnspöken att jaga bort.
    Graviditeten går tack och lov bra och är inne på månad 6 nu :)

Hur går det för dig? Med graviditet/bebis och hälsan.

Har tänkt på dig! Hoppas att allt är bra.
  • Traska

Jag ska förresten kanske berätta att jag fick en fin flicka i slutet av april. Allting gick jättebra. Hon var väldigt stor dock och fick tilläggsmatas första veckan, för att hon riskerade blodsockerfall.

Jag funderar på om stora barn kan ha koppling till pco, någon som vet något om det?

• Traska
    engsan skrev 2017-07-20 23:34:44 följande:

Kl 19.17 tisdag 18/7 föddes en frisk vacker pojke på 53 cm och 3860gr!
    Är så otroligt tacksam över att äntligen fått bli mamma för andra gången. Det har ju vart långt ifrån enkelt och självklart! Många år av kämpande för att få barn är över, men nu väntar kampen mot cancern istället. Ta hand om er, var rädd om er och ta vara på dagarna! Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet!
    Kram

Stort grattis til dig och lycka till med behandlingen!

Jag försöker påminna mig själv ibland om att stanna upp och bara vara tacksam och lycklig mitt i kaoset. Livet med barn är fantastiskt trots sömnbrist, tvåårstrots, oro, noll egentid osv. Skulle inte byta bort det för någonting.
  • Traska

Har inte varit inloggade men ramlade in nu. Någon som fortfarande läser? Engman, hur har det gått med cancern? Och hur är det med era små?

Svar på tråden Pco och sköldkörteln