• engsan

Pco och sköldkörteln

monn skrev 2016-01-14 07:09:24 följande:

Hej alla tjejjer! Hur länge fick ni äta Levaxin för att få ner sköldkörtelvärdet? Jag har snart hållt på ett år och värdet "står och stampar" trots doshöjningar. Känns så förtvivlat jobbigt då vi inte kan börja med IVF innan dess. Hur gick det för er och har ni några tips?

För mig gick det fort, jag började med 50 första veckorna och fick göra en höjning till 75 efter första provtagningen någon vecka senare och efter det har det vart bra! Så någon månad skulle jag säga! Vad hade du för värden när du började?

Vad säger läkaren när det inte blir bättre? Jag har märkt att det är väldigt olika hur länge det tar, vissa snabbt som mig medan andra länge som för dig! Tråkigt och frustrerande! Vi har just dragit igång med ivf, väntar på att mensen ska starta och sedan börjar vi! Men vägen har vart lång hit! Hur länge har ni försökt?
  • engsan
    monn skrev 2016-01-14 12:42:14 följande:

Kanske skall prova mer lchf, äter inte så mycket bröd, pasta och sånt i övrigt. Läkaren är ju inte så enkel att få tag på, jag provar att mejla dem på mina vårdkontakter! Tack för pepp. Man ger liksom snart upp!

Ge inte upp, gweny är ett bra exempel på att det är värt att kämpa på även om det känns hopplöst! Det är orättvist att vissa får kämpa så mkt för det som för andra är en självklarhet! Vi har försökt i över 4 år nu, och jag vet inte hur många ggr jag vart på väg att ge upp, men det finns ändå en liten gnista kvar någonstans! Kämpa på
  • engsan
    monn skrev 2016-01-14 17:19:07 följande:

Tack! Ja, det går väl inte att ge upp egentligen. Bara så jobbigt att framtiden är oviss.

Vad heter förresten den här andra sköldkörtelmedicinen? Någon som vet? :)

Bifogar en länk från Google! Vet inte om jag och gweny tänker på samma men tror hon menar denna!

hypotyreos.info/behandling/naturligt-skoeldkoertelhormon
  • engsan
    monn skrev 2016-01-15 07:01:23 följande:

Hittar inte den på fass, men länken fungerade. Är den godkänd i Sverige? :) Jsg har hittat en annan sköldkörtelmedicin på Fass, Eurhyrox, inte den ni menar?

Jag vet inte säkert men jag tror det, har för mig jag läst om någon som använt den här och det satt sig i minnet just för att det var gjort från svin! Men vad jag förstått så är det inte ofta dom skriver ut den! Men att man kan må bättre just för att den är naturlig och inte "konstgjord" eller hur jag nu ska säga som levaxin är! Värt att kolla upp kanske!
  • engsan
    monn skrev 2016-01-15 06:57:21 följande:

Missade detta inlägget!

Läkaren har inte sagt så mycket. Började medicinera i mars förra pret, hade då 4,7 tror jag. Sedan i augusti vart det nere på 2,5 eller liknande som han vart nöjd med, då skulle vi se att det höll sig stabilt, men då gick det tillbaka till 3,7 i november, hade då gått från 50mg till 100mg stegvis upptrappande. Nu har jag ätit 125mg sedan november och INGET har hänt. Har ökat till 150mg nu... Supersegt att vänta! Och om lan nu mot all förmodan skulle bli gravid på naturlig väg är ju missfallsrisken överhängande med dåligt inställt sköldkörtelvärde. Min mens har bara varit regelbunden sedan september/augusti och även ägglossningen.. Så det är ju lite positivt:) oj vad långt det blev!

Spännande att få börja för din del. När är den beräknad då?:)

Ja det är ju helt klart bäst att ha normalt värde så man inte riskerar missfall av den anledningen! Jag har haft två MA trots att värdena legat bra! Hade två st på ett halvår efter pergotimestimulering. Det är 1,5 år sedan de hände och efter det har vi inte blivit gravid trots stimulering så nu fick vi ivf istället! Min mens brukar komma ca dag 35-50 väldigt oregelbunden! Nu är det dock 75 dagar sedan sist så nu har jag börjat med proverna för att framkalla en mens så den kommer väl om ca en vecka! Så då börjar vi behandlingen!
  • engsan
    Gweny skrev 2016-01-18 16:57:03 följande:

Allt gick bra på RUL idag! Var en livlig krabat. Svårt förstå at vår lilla 4-celliga klump blivit till en liten människa.

Så skönt att höra! Vilken vecka nu då? Det går så fort så svårt att hänga med! Är det 18 redan?? På vilken dag gjorde ni återföringen gweny?
  • engsan
    Gweny skrev 2016-01-18 17:18:26 följande:
    Tack! V.20 faktiskt, så halvtid.

Detta var ett fryst 2-dgrs embryo. Men i snitt med långa protokollet tar en behandlingsrunda med insättning, ruva i 1 månad ungefär.

Dumma är att många kliniker har stängt över sommaren, så man hinner inte många försök på en termin. Då dem vill man har en blödning/mens emellan försöken.

Men hoppas på ert 1a Färskförsök!!!
    Oj oj så fort det går! Så då är det full rulle där i magen nu då!? Så underbart! Ja det vore ju superskönt om det skulle få gå på 1:a försöket men det känns att det vore för bra för att vara sant! Vilket datum är du beräknad?
  • engsan
    Gweny skrev 2016-01-18 20:32:06 följande:

Jag känner lite lätta ryck ibland, men inget kraftigt än. Men kommer nog snart för oj vad h*n grejade där inne...

11/6 har både SU & barnmorskan idag sagt.

Åh vad jag vill uppleva den känslan igen! Tänk att det har nog gått snart 5 år av kämpande för det där plusset! Kämpande och all frustrerande väntan!!!!!
  • engsan
    Gweny skrev 2016-01-19 09:26:08 följande:
    Uch lång tid....och vissa får så lätt. Har ju sett dem som hunnit få 2 barn under tiden vi inte lyckades själva. Är hårt.
    Ja verkligen! Idag är det dag 6 av proveratabletterna så får se när det drar igång! Tyckte mig se tecken redan i förrgår och igår när jag var på toa! Men den har inte kommit igång i alla fall! Blir orolig att kroppen blir knäpp nu av dessa tabletter och kommer sätta käpparna i hjulet för oss!!!!
  • engsan
    Gweny skrev 2016-01-19 10:57:19 följande:
    Försök att inte oroa dig. Min blödning kom igång ganska sent när jag tog provera.
    Jo fast det som oroar mig är attdet ser ut som att blödningen vart på g några dagar men kommer inte ordentligt, och det är mitt i kuren så det känns att det är för tidigt! Nåja, bara vänta som vanligt!
Svar på tråden Pco och sköldkörteln