Inlägg från: Theresan |Visa alla inlägg
  • Theresan

Pco och sköldkörteln

Gweny skrev 2015-01-20 17:37:06 följande:
    idag ringde dem från SU, frågade om jag ville vara med i en studie, för att se med övervikt och hur det påverkar att bli gravid. Hälften av oss får börja med IVF med en gång(isåfall slipper vi vänta till våren) och andra får gå på hårt program med lågkaloridrycker i flera veckor, för att sen börja med IVF och se om det är nån skillnad. Huua...vore ju intressant, men om man hamnar i viktminskningsgruppen, är frågan om hur jag kommer klara det, men vore såklart jättebra att få stöd att gå ner i vikt, av många skäl.
    Hon skulle ringa imorgon igen, det kan dra igång redan nästa vecka sa hon i telefon.
    Oj, vad spännande. Förstår dock om du helst vill hamna i IVF-gruppen.

Ska du tacka ja?

Jag hade resonerat såhär att om de nu har ringt dig och gett dig den här möjligheten, är det helt enkelt meningen att du ska vara med i studien. Flummigt kanske men så tänker jag. :)
  • Theresan
    engsan skrev 2015-01-21 10:53:29 följande:

Så spännande.

kul att få delta i något sånt här...

skriv ich uppdatera när ni pratat igen så vi får höra hur det går?! =)

Har du annars fått nån info om kommande ivf utöver studien. Har du något hum om kostnader, om man har rätt att få det bekostat av landstinget eller om man måste betala själv osv....kan inget om sånt där.

Här är priser för IVF, gäller vid Linne-kliniken

www.linne.se/priser/

Hur många gratisförsök man får beror på landsting, men det brukar vara 2-3 försök som landstinget betalar.
  • Theresan
    engsan skrev 2015-01-21 09:46:48 följande:
    Tråkigt och jobbit om man har mkt ont i huvudet men som du säger så är det ju värt det. Huvudvärk mot allt annat man gått igenom är ingenting när man tänker efter. Bara grynet mår som det ska så står man ut med vad som helst. Jobbar du på som vanligt eller?
    Jag jobbar på som vanligt. Har haft en sjukdag under hela graviditeten än så länge. Den berodde dock mest på oro och stress jag kände i början, jag kände mig nära att bryta ihop och beslutade mig för att vara hemma en dag.

Både illamående, trötthet och huvudvärk har kommit på eftermiddagarna, och jag jobbar till 15 för det mesta. Så det går bra.
  • Theresan

Åh, vad jag är trött på att jag skriver en massa saker, glömmer kryssa i mitt namn och sedan blir det inte skickat.

Linne-kliniken har dessa priser, men det är ju förstås lite olika.

Det stämmer att det är gemensamma barn som räknas, åtminstone vad jag har hört.

www.linne.se/priser/

• Theresan

Vad segt, önskar er verkligen att få lyckas. Vet ju precis vad det är ni går igenom. Usch vad orättvist livet är.

• Theresan

Det var ju precis det jag trodde också. Vet inte hur du ska gå till väga för att komma vidare dock. Är din läkare inom landstinget?

• Theresan

Ja, det känns som att du skulle behöva komma i kontakt med en läkare inom landstinget. Vissa privata samarbetar dock med landstinget, det kanske din också gör?

Ta upp frågan igen om inte annat, du kan ju ta med dig en utskrift på det du läst. 

• Theresan

Man kan inte lita på människor bara för att de är läkare, tyvärr.

Precis som jag skrev i din andra tråd så är 5,5 högt när man vill bli gravid eller är gravid. 

Lyssna på din kropp, mår du bra? Jag mådde rätt dåligt när jag låg på 5,7 men har känt symptom på lägre nivåer än så. Jag ska ligga lågt för att må bra, för tillfället har jag mellan 0,5-1, där mår jag bra. Men det är olika för alla.

Om 25 mg hjälper dig är omöjligt att svara på, det är så individuellt, man ökar ofta dosen försiktigt för det är farligt att hamna på minussidan. Får man hypertyreos ska man undvika att bli gravid, så hetsa inte så mycket över dosen. Be att få göra ett nytt test efter att ha ätit 25 mg i 8 veckor.

Om jag vore du skulle jag försöka ta reda på så mycket om just din sköldkörtelsjukdom, det finns bra informationssidor som är byggda på fakta.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln