• Nimah

Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?

Då det tar emot att skriva om sin oro i trådar där förstagångsgravida diskuterar barnvagn i v 5 tänkte jag se om någon mer vill ventilera här!

Jag är 32 år och är just nu gravid för sjätte gången. Bf är i slutet på april 2015. Jag har en son som är tre år. Vi har fått ett mf v 7, ett v 6 och två ma v 11. Min sambo bär en kromosomförändring som gör vår risk för mf väldigt hög.

Hur ser er historia ut och hur går tankarna nu?

• Svar på tråden Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?
  • Snusann

Varit på ultraljud idag, v16+0. Nu väntar jag ju tvillingar denna gången och allting såg bra ut idag vad läkaren kunde se. Båda rörde på sig och deras hjärtan slog. Den ena tvillingen har lite mindre huvud så nu oroar jag mig lite för det men enligt läkaren behöver inte betyda någonting. Någon som har några erfarenheter av det? Huvudet ser i övrigt runt och fint ut och på KUB för fyra veckor sedan såg man att den hade två hjärnhalvor. Den barnmorskan nu sa att det är ju individuellt hur stort huvud man har och så kan det ju vara...

Känns i alla fall så väldigt skönt att det var liv i magen och att jag inte inbillat mig rörelserna som jag tror mig känt.

• theLovelyJ

Moni86, jag har lyckats! Fick 2 missfall, sen en pojk. Efter det 4 missfall, sen en pojk. Nu har jag precis gått igenom MF nr 2 efter det och hoppas på att kunna få en frisk bebis till inom något år. Det finns hopp! Kram

• Moni86
    theLovelyJ skrev 2016-08-15 21:56:19 följande:

Moni86, hur går det för dig?

Väntar på att smärtorna efter tredje missfallet ska lägga sig. Har fortf sjuka kramper trots att de redan gått en vecka sedan de satte igång. Min gyn har skickat remiss till fertilitetskliniken å jag kan inte bestämma mig om de är lönt eller om de är sak samma. Dock verkar inte min gyn så sugen på att skriva ut varken trombyl eller progesteron som jag gärna hade velat testa vid en framtida graviditet. Är kluven på hur vi ska gå vidare. :( Några tips?
  • Moni86
    Snusann skrev 2016-07-20 07:47:54 följande:

Jag har testat massa saker för att få mina graviditeter att hålla men inget har fungerat. Det som jag testat är innohep dvs sprutor som man dagligen tar själv i magen och som ska motverka eventuella blodproppar i moderkaka och navelsträng. Har även ätit trombyl som har ungefär samma effekt samt att jag har ätit kortioson i form av prednisolon som ett försök att dämpa ett eventuellt överaktivt immunförsvar.

Nu är jag gravid igen och äter/tar ingenting denna gången och än så länge funkar det, är 12+2 idag.

Förlåt Snusann - missade helt ditt svar. Hur går de för dig? Håller tummarna att de ska gå vägen då de ger en själv hopp om att de ngn gång kommer fungera.
  • Nimah
    Snusann skrev 2016-08-15 14:29:37 följande:

Varit på ultraljud idag, v16+0. Nu väntar jag ju tvillingar denna gången och allting såg bra ut idag vad läkaren kunde se. Båda rörde på sig och deras hjärtan slog. Den ena tvillingen har lite mindre huvud så nu oroar jag mig lite för det men enligt läkaren behöver inte betyda någonting. Någon som har några erfarenheter av det? Huvudet ser i övrigt runt och fint ut och på KUB för fyra veckor sedan såg man att den hade två hjärnhalvor. Den barnmorskan nu sa att det är ju individuellt hur stort huvud man har och så kan det ju vara...

Känns i alla fall så väldigt skönt att det var liv i magen och att jag inte inbillat mig rörelserna som jag tror mig känt.

Tvillingar! Det vore ju fantastiskt med två på en gång! När är din kritiska period, ganska långt in eller hur? Tror inte du behöver vara orolig över huvudet. Jag har jättelitet huvud och båda mina barn med, men vi är rätt smarta ändå :)

Håller tummarna för alla i tråden! Jag har ibland ett litet sug efter en trea. Men psykiskt och fysiskt orkar jag nog inte det. Tillslut skulle det väl bli en bebis, men det kräver så mycket av psyket och kroppen att vara gravid de första tre månaderna att jag inte orkar göra det flera gånger till i onödan. Är så tacksam för mina pojkar ändå, efter allt vi gått igenom är de små underverk.

Lycka till alla! Tillslut går det ändå för oss första även om vägen är lång och krokig!
  • Hanna 82

UL om en vecka, lite nervös då jag inte alls är lika trött längre och det lilla illamåendet jag haft verkar också borta....enda som är kvar är väl ömma bröst och uppblåst mage på em/kväll.......känns läskigt att kolla och jobbigt om det är nått fel igen, men bättre att få det avklarat med om det nu inte gick denna gången heller.....

• Sommar15
    Hanna 82 skrev 2016-09-06 12:41:31 följande:

UL om en vecka, lite nervös då jag inte alls är lika trött längre och det lilla illamåendet jag haft verkar också borta....enda som är kvar är väl ömma bröst och uppblåst mage på em/kväll.......känns läskigt att kolla och jobbigt om det är nått fel igen, men bättre att få det avklarat med om det nu inte gick denna gången heller.....

Håller tummarna! Vilken vecka kommer du vara i då?

Hur går det för er andra?

Jag fick precis reda på att min svägerska ska ha barn igen, deras första som är sex veckor äldre än min dotter kommer vara 1,5 år när nya bebisen kommer. Det som gjorde lite ont var att de fått samma bf-datum som vi hade för vårt första barn som blev MA i vecka 13. Jag orkar inte försöka bli gravid igen nu varken psykiskt eller fysiskt utan ett barn räcker gott för mig, men lite ledsen blir man ju ändå av hur enkelt det är för andra...
  • theLovelyJ

Det här är ju helt hopplöst! Fick mens som vanligt efter förra missfallet och allt kändes normalt. Nu har jag börjat störtblöda, som en vanlig mens gånger två, och det 10 dagar före BIM. Det har hållt på några dagar nu, så nidblödning är det knappast. Så trött på det här. Det kommer ut stora äckliga klumpar med levrat blod, stora som pingisbollar, så det gäller att vara nära toaletten. :/

Tänk så mycket vi står ut med på grund av bebislängtan...

Svar på tråden Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?