Inlägg från: Anonym (hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hej)

Avtändning... Heroin. långt.

Jag har själv slutat med opiater (heroin och metadon) cold turkey för 8 år sedan. Inga behandlingshem eller möten (men det hade nog gjort det jävligt mycket enklare) (eller både och, ville helst slippa daglig kontakt med andra som tog återfall hela tiden).

Första året var jobbigast, men gradvis blir det ju bättre.
    AT varade ca 6 veckor på metadonet för min del. Men det blev ju också gradvis bättre dag för dag, även om det kändes väldigt hopplöst ett tag.

Men allt det där med år av AT, det stämmer helt enkelt inte. Däremot kan vissa psykiska problem orsakade av drogen eller som redan fanns där innan drogen vara lite jobbiga.

• Anonym (hej)
    Carnitas skrev 2014-08-20 19:51:44 följande:

År av AT de som säger detta ljuger.

Däremot så hade man ju trots allt även ett psykisktberoende.

Och detta kan göra sig påmint mycket långt efter man har slutat.

Men ska inte blandas ihop med AT, som är en fysiskt reaktion på att man inte får sin opioid eller opiat.

Som kan hålla i sig i ett antal veckor(6-8 veckor) om man är en inbiten missbrukare.

Det värsta kan man säga är upp till 14dagar efter man slutat, men givetvis skiljer sig från en person till nästa.

Metadon är ju längre, där kan man väl säga en månad till sex veckor, kan tänka mig att sub är liknande, men har aldrig provat det. 

Jo din kommentar instämmer jag i helt, det är också något man som missbrukare inte alltid vet om man aldrig lagt av. Om man gått på metadon så kan man tro att det aldrig går över också, för att det tar längre tid än heroin.

Ja det psykiska beroendet kom upp mycket för mig i början, särskilt när det hände saker som jag hade svårt att hantera, relationsproblem t.ex. Jag har även psykiatriska diagnoser som har gjort det lite extra jobbigt, mediciner har inte fungerat bra, där heroin gjorde det.

Men efter ett år var det psykiska mycket mer hanterbart, efter tre år, var inte opiater det som kom upp som en lösning på problem längre. Nu efter så här många år händer det väl att jag tänker på det när jag är riktigt, riktigt deprimerad som följd av mina diagnoser eller som när min partner var otrogen, men aldrig skulle jag gå på det igen. Aldrig. Och det är så otroligt skönt att det kan kännas så.

Även om du inte verkar finnas i tråden TS, hoppas jag du läser det, någon gång. Det kan bli bra faktiskt med en massa jobb. Det är ofta den psykosociala biten som kan bli jobbig när man precis kommit ur missbruket och känner sig svag och överkänslig, men det rekommenderar jag att du får hjälp med. 

Vart bor du? 
Svar på tråden Avtändning... Heroin. långt.