• ECR

Dumt att skola in innan sommaren?

Hejsan!
    Behöver lite hjälp med mina funderingar kring förskola.
    Jag och min sambo har pratat om när dottern ska börja på förskola, han tycker vi kan skola in henne i februari eller mars (då är hon 1 år och 4 månader).
    Jag tycker det är bättre att hon börjar i augusti, jag har dagar så jag kan vara hemma till första veckan i augusti, och jobbar jag lite under året och sommaren så räcker ju dagarna längre..

Jag tycker inte hon ska börja innan sommaren, för då ska hon skolas in och gå där typ två-tre månader för att sen under sommaren inte vara så mycket på dagis, och sen efter sommaren är det ju som att hon kommer måsta skolas in igen :/
    Och OM hon nu ska börja innan sommaren, så ska hon skolas in på hennes dagis, och precis när hon kommit in i det så blir det massa vikarier, och kanske även jourdagis med massor av ny personal och nya barn från andra förskolor.
    Känns som att det blir snurrigt för henne...
    Och eftersom jag KAN vara hemma, varför ska vi inte låta henne börja först i augusti när alla semestrar är slut och allt återgår till det normala...

Vad tycker ni? Hjälp mig :)

• Svar på tråden Dumt att skola in innan sommaren?
  • bobou

Vår dotter skolades in i mars, när hon var drygt 13 månader. Jag upplevde inte att det var nära inpå sommaren. Hon hann ju gå på förskola nästan 4 månader! Det är jättelänge för ett litet barn. Första dagen efter semestern (4 veckor) var nästan precis som vanligt. Det behövdes absolut ingen ny inskolning.

Det har varit en del omsättning i personalen på förskolan, men det har inte heller varit något problem. Det har ju alltid funnits någon "gammal" kvar. Och eftersom personalen är med barnen hela dagarna brukar det bara ta ett par dagar innan barnen är vana vid de nya, tycker jag.

Men detta är ju bara min erfarenhet från mitt barn och från en förskola - det säger ju inget om ditt barn. Om du VILL vara hemma, så var det för all del, och om din känsla är att det är för tidigt för ditt barn, så stämmer det säkert. Fast det är ju dumt att oroa sig i onödan, och det låter lite som att du gör det...

• Natulcien

Om du KAN vara hemma till i augusti så tycker jag tveklöst att du ska vara det!
    Ju längre man ha barnet hemma, desto bättre, tycker jag.
    Vad är poängen med att börja i februari/mars?

Väntar ni till i augusti, då hon dessutom är 2 år gammal (om jag räknade rätt?), så kan hon dessutom säkert prata en del och göra sig förstådd, samt är mer motoriskt utvecklad. Vi skolade in sonen vid 2 års ålder, och jag tyckte att det var jättebra. Jag hade aldrig velat skola in ett yngre barn än så.

Barnen är små bara en gång i livet. Pengar är förgängligt...

• AngelOfHarlem

Jag tycker absolut att ni ska vänta! Är hon bara 1 år och 4 månader så har hon det definitivt bättre hemma.

• mammalovis

Ta inte för givet att ni kan få inskolning så tidigt i augusti då sammanslagningen oftast varar till och med vecka 31 och sedan tar det 1-2 veckor innan ordinarie personal är på plats och inskolningar påbörjas. Så räkna med att mitten på vecka 33 eller 34 är mer rimligt att få inskolning. Vi hade önskat från 1 augusti för att ev få bättre ködatum, men fick först den 6 augusti på en oönskad förskola i fel område. I det område vi tillhör fick båda barnen ingen plats, men efter strid med verksamhetschefen fick lillasyster börja på storasysters förskola (annat område med nattis), men egentligen ville de att hon skulle börjat först imorgon. Nu har hon gått sedan den 13/8.

Datumet för inskolningen räknas en vecka innan ni måste ha plats, men inskolningsdatumet räknas vid ansökan ... Några har nog fortfarande 2 veckors inskolning.

Så visst ur föräldra-barnperspektiv vinner barnet på att börja i augusti, likaså har ni lättare att få den förskola ni önskar, då det under våren bara erbjuds i mån av plats. Kommunen har skyldighet att erbjuda en plats om ni ansöker minst 4 månader i förväg, men det är bara en plats varsomhelst i kommunen ni är garanterade. Så har du föräldradagar så du i princip klarar hela augusti ut, så är det ju lugnt. Frågan är väl om din man ser det ekonomiska när han vill ha dig i arbete tidigare ... Det är ju något ni får diskutera.

Smart är också att spara några föräldradagar då förskolan stänger 2 dagar per läsår ... Föräldradagar kan arbetsgivaren inte neka, men däremot semester ...

• sina

Jag tyckte att det var guld att skola in i mars när ingen annan gjorde det. De andra barnen var inne i sina rutiner (de hade haft en inskolning i januari, resten hade gått sen i augusti) och verksamheten flöt på, mitt barn fick sin ansvarspedagog som kunde ägna mycket tid åt henne.

Nu ser och hör jag ju vilket kaos det är. Sju barn skolas in på en gång, 7-14 föräldrar (beroende på dag) som ska hänga på avdelningen och ställa frågor och stötta sitt barn och behöver sin "inskolning". Alla pedagoger (egentligen ännu fler) hade behövts till inskolning, samtidigt som en verksamhet ska bedrivas med en hög andra barn som kommer tillbaka efter sommarlov och ska vänja sig vid vardagen igen, hitta sina kompisar och sin plats och sina rutiner.

• Natulcien
    sina skrev 2014-08-19 14:44:28 följande:

Jag tyckte att det var guld att skola in i mars när ingen annan gjorde det. De andra barnen var inne i sina rutiner (de hade haft en inskolning i januari, resten hade gått sen i augusti) och verksamheten flöt på, mitt barn fick sin ansvarspedagog som kunde ägna mycket tid åt henne.

Nu ser och hör jag ju vilket kaos det är. Sju barn skolas in på en gång, 7-14 föräldrar (beroende på dag) som ska hänga på avdelningen och ställa frågor och stötta sitt barn och behöver sin "inskolning". Alla pedagoger (egentligen ännu fler) hade behövts till inskolning, samtidigt som en verksamhet ska bedrivas med en hög andra barn som kommer tillbaka efter sommarlov och ska vänja sig vid vardagen igen, hitta sina kompisar och sin plats och sina rutiner.

Fast det där beror ju på vilken förskola man väljer...
    Vi skolade in i augusti, och det var hur lugnt och harmoniskt som helst. Där skolades det in två barn i veckan under augusti och september och de barn som skolades in hade full uppmärksamhet från inskolande pedagog. Det var alltså två nya barn med en vardera förälder när sonen skolades in.
    Och de ordinarie barnen började också pö om pö, och kom inte alla på en gång. Lugn! Perfekt!
  • sina

Ja, det är klart att det beror på. (Den här situationen som är hos oss nu är extrem, och det är inte pedagogerna som har bestämt att det ska se ut som det gör. De gör ett fantastiskt jobb, och det kommer snart att lugna ner sig.)

Men jag tror ändå att chansen för att få en lugn inskolning ökar om man inte skolar in i augusti.

Nu finns det ju en massa andra variabler också, som barnets ålder och chans till plats på den förskolan man vill ha. Jag menar mest att det rent kalendermässigt kan finnas fördelar med vårvintern kontra augusti.

Hade TS frågat om juni hade jag inte svarat likadant - där tror jag att nackdelarna överväger.

• ECR

Tack så jättemycket för alla svar! :)

Nu är det ju så att jag precis fått reda på att man måste ju ta ut föräldradagar minst 5 dar i veckan efter att barnet fyllt ett år, och då skiter det ju sig :/
    Då räcker mina dagar bara till juni.... Så som det ser ut nu så måste hon ju börja till våren... Kan ju inte ordna barnvakt så många veckor heller för att jag ska kunna jobba och spara dagar :/
    Vill så gärna ha henne hemma längre, men går det inte så går det inte.

Det kommer nog bli bra det här, hon kommer säkert trivas och ha det bra! Hoppas bara hon får plats på det dagiset vi ska söka till!

Men det gör ont i mammahjärtat och lämna henne på dagis när hon bara är 1år och 4månader... Meeeen det har ju verkat gå bra för andra så varför ska det inte gå bra för oss :)

• Natulcien
    ECR skrev 2014-08-19 15:16:35 följande:

Nu är det ju så att jag precis fått reda på att man måste ju ta ut föräldradagar minst 5 dar i veckan efter att barnet fyllt ett år, och då skiter det ju sig :/
    Då räcker mina dagar bara till juni.... Så som det ser ut nu så måste hon ju börja till våren... Kan ju inte ordna barnvakt så många veckor heller för att jag ska kunna jobba och spara dagar :/

Det kommer nog bli bra det här, hon kommer säkert trivas och ha det bra! Hoppas bara hon får plats på det dagiset vi ska söka till!

Men det gör ont i mammahjärtat och lämna henne på dagis när hon bara är 1år och 4månader... Meeeen det har ju verkat gå bra för andra så varför ska det inte gå bra för oss :)

Om det finns vårdnadsbidrag i er kommun så finns ju den möjligheten också...? Det ligger förvisso bara på 3000 kr i månaden, men om det bara handlar om juni, juli, augusti så kanske det kan funka för er?
  • mammalovis

ECR: Du kan ju också välja att jobba deltid och få dagarna att räcka längre och barnet får mer tid hemma. Om du och mannen arbetar olika tider går ju livet utan förskola att pussla ihop, men allt beror ju på vilka jobb ni har.

• strojes
    ECR skrev 2014-08-19 15:16:35 följande:

Det beror ju lite på hur du tänkt jobba för att dryga ut dagarna. Det är inget tvång att ta ut just 5 dagar per vecka men för att skydda sin SGI måste man ha sysselsättning 5 dagar i veckan. Dessa 5 dagar kan bestå i några föräldrapengsdagar och några arbetsdgar. Tex så är du hemma med ert barn måndag till fredag när din man jobbar men tar bara ut måndag till onsdag samtidigt som du jobbar lördag och söndag. Eller om du jobbar någon kväll under veckan så kan du ju få ihop sysselsättning för den dagen och behöver då inte ta ut föräldradag för den dagen.
  • Alexi

Men du pratar bara om din föräldraledighet. När ska pappan vara hemma då? För även om dina dagar tar slut i juni räcker ju hans resten av sommaren.

• ECR
    mammalovis skrev 2014-08-19 22:18:20 följande:

ECR: Du kan ju också välja att jobba deltid och få dagarna att räcka längre och barnet får mer tid hemma. Om du och mannen arbetar olika tider går ju livet utan förskola att pussla ihop, men allt beror ju på vilka jobb ni har.

Min sambo jobbar dagtid, och jag har inget fast jobb, är vikarie, städar åt kommunen, och det är också bara dagtid...
    Jag har tänkt på det där att kanske försöka få jobba några dar i veckan och sen ta ut föräldradagar så hon inte behöver va hela veckor på förskolan.
  • ECR
    strojes skrev 2014-08-19 22:44:16 följande:
    Det beror ju lite på hur du tänkt jobba för att dryga ut dagarna. Det är inget tvång att ta ut just 5 dagar per vecka men för att skydda sin SGI måste man ha sysselsättning 5 dagar i veckan. Dessa 5 dagar kan bestå i några föräldrapengsdagar och några arbetsdgar. Tex så är du hemma med ert barn måndag till fredag när din man jobbar men tar bara ut måndag till onsdag samtidigt som du jobbar lördag och söndag. Eller om du jobbar någon kväll under veckan så kan du ju få ihop sysselsättning för den dagen och behöver då inte ta ut föräldradag för den dagen.
    Jag har ju inge fast jobb, är bara vikarie åt kommunen som lokalvårdare och det är bara dagtid... men brukar få jobba rätt så mycket.. Så jag har nog tänkt att jag kanske ska försöka få jobba några dar i veckan och sen ta ut föräldradagar, eller att jag jobbar halvtid och resten föräldradagar.. vi får se :)
  • ECR
    Alexi skrev 2014-08-20 10:08:54 följande:

Men du pratar bara om din föräldraledighet. När ska pappan vara hemma då? För även om dina dagar tar slut i juni räcker ju hans resten av sommaren.

Ja just det, det har jag inte ens tänkt på :P 
    Är vårat första barn, så man är ju lite snurrig med allt, hur det går till med föräldradagar och så :P
    Han har ju gett alla sina dagar åt mig, men han har ju dom där 60 dagarna som bara är hans.. visst var det 60 dagar? :)
  • Alexi
    ECR skrev 2014-08-20 11:31:19 följande:
    Ja just det, det har jag inte ens tänkt på :P 
    Är vårat första barn, så man är ju lite snurrig med allt, hur det går till med föräldradagar och så :P
    Han har ju gett alla sina dagar åt mig, men han har ju dom där 60 dagarna som bara är hans.. visst var det 60 dagar? :)
    Ja det är 60 dagar. Att pappan är föräldraledig borde vara lika självklart som att mamman är det...
Svar på tråden Dumt att skola in innan sommaren?