Inlägg från: Anonym (a nice cup of ...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a nice cup of ...)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (Indigo) skrev 2014-08-19 15:25:58 följande:

Jag förstår inte varför ni som inte har alkoholproblem tycker att det är så viktigt att kunna handla den var som helst?
    Eftersom ni har en sund inställning till alkohol och dricker med måtta kan det väl inte vara så svårt att gå till bolaget och handla?
    Jag förstår att det skulle vara mer bekvämt för er att kunna handla baginboxen på ICA, men med tanke på att alkoholen blir mer lättillgänglig för de som har problem så kan i alla fall jag tänka mig att fortsätta gå till bolaget.

Fast skulle du resonera så om det handlade om nån annan vara, att om man inte tycker det är viktigt så behöver man inte heller bry sig om ifall tillgängligheten är sämre än vad den kunde varit?
    Anonym (*) skrev 2014-08-19 15:47:11 följande:
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
    Det däremot är ett argument jag kan köpa.
    Men då borde man ju förbjuda alkohol då, inte omyndigförklara vuxna människor genom att tvinga dom till nån slags halvstatlig institution för att få tillgång till alkoholhaltiga drycker.
    Det blir ju bara hycklande, antingen är alkohol för farligt och medför för mycket skit, då ska det förbjudas.
    Eller så litar man på att vuxna klarar av att avgöra för sig själva om alkohol.
    Virriga Vera skrev 2014-08-19 15:58:23 följande:

Jag håller med om att det bör säljas alkohol i vanliga butiker, men jag vill gärna ha kvar systembolaget för deras utmärkta sortiment. Det kommer man aldrig att hitta i någon vanlig butik. Där kommer det att handla om billig öl och vin, att sälja kvantitet istället för kvalité.

Precis så, vill jag också ha det.
    puss skrev 2014-08-19 16:00:22 följande:
    Vi som betalar skatt bär givetvis kostnaden.
    Kan du länka till nån sån forskning som du talar om?
    Smulu skrev 2014-08-20 07:51:18 följande:

Jag tycker systemet är suveränt:)

Tänk bara vilket utbud som finns och jämför det med Hur det skulle se ut om matvaruaffären hade alkoholen istället.

Varför inte både ock.
    Affären kunde stå för ett basutbud medan systemet kunde fortsätta hålla den höga nivå som det ju gör idag, med både utbud och kunskap.
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 08:10:50 följande:
    Grundläggande för en demokrati är att människor är fria att bestämma över sina egna liv. Det är inte statens uppgift att bedriva någon dagisverksamhet för vuxna människor och styra deras liv. Staten är till för invånarna, inte tvärtom.

Amen.
    Anonym (Virgin Mary) skrev 2014-08-20 17:31:18 följande:

Jag har inte läst hela tråden, utan enbart trådstarten samt några av TS inlägg i debatten, så jag har inte koll på allt som skrivits tidigare. Vill ändå flika in att jag  inte håller med TS, utan anser att alkoholen är mer än nog tillgänglig som det är. Det vore kanske till och med bättre om man kanske drog ner lite på öppettiderna på bolaget, varför ska man kunna handla alkohol mitt på blanka dagen? Och man kanske skulle kunna hålla stängt på måndagar och tisdagar till och med? Förr eller senare skulle det nog gynna oss alla på vägen mot ett hälsosammare och friskare liv och leverne.

För att vi är vuxna människor som själva ska få avgöra våra liv och det inkluderar om och när och hur mycket var och en vill dricka om alls.
    Det är inte statens sak att uppfostra sina medborgare.
    Anonym (1) skrev 2014-08-20 19:43:03 följande:
    Det är ju olika dryckeskulturer i de olika länderna. Jag tror inte att svenskarna skulle börja dricka som italienarna bara för att tillgängligheten ökar.
    Det tror jag och faktum är att vi gör det mer och mer.
    Inte fan är jag intresserad av att supa mig drängfull, det skulle enbart vara obehagligt och hemskt.
    Men som 50-plussare som fostrat   4 barn som alla idag är vuxna självgående individer och som arbetstagare som snällt betalar min skatt varje månad och bidrar till samhället så anser jag faktiskt att jag ska kunna få ta ett glas vin eller en öl när jag känner för det, så vuxen anser jag mig vara idag att jag kan fatta såna beslut själv.
    Och då kan jag njuta av just det glaset, precis som jag kan njuta av ett glas färskpressad juice eller ett glas kallt vatten.
    Eller en god måltid, en vacker tavla, bra musik, en skogspromenad etc, etc.
    Det tillhör alltihop tillvarons guldkant och jag ser ingen anledning till varför jag eller nån annan ska avstå från det goda i livet sålänge det inte skadar nån annan.
    Anonym (1) skrev 2014-08-20 20:12:38 följande:
    Absolut, men fortfarande lever det kvar att dricka mängder till helgen/ när man väl festar.
    Gör det, i vilka kretsar då?
    Tonåringar kan jag tänka mig som vill testa något nytt och spännande och som inte känner sina gränser än.
    Men några vuxna människor som beter sig så känner jag inte och faktum är att jag skulle betrakta dom med milt förakt, för mig är sånt beteende ganska patetiskt och ovärdigt vuxna människor.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!