Inlägg från: Anonym (nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nja)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

nja det känns ju lagom logiskt, att göra något mer tillgängligt hur minskar det missbruket?

det missbruket som finns minskar ju inte bara för att dom slipper köpa på systemet , det blir ju snarare lättare att få tag i och vanliga affärer kanske slarvar lite mer vilket i sin tur kanske leder till att det blir mer tillgängligt för minderåriga

att de ska bli enklare för folk attköpa motiverar inte de risker de kan medföra, och de som köper köper som sagt inte mindre bara för att det nu finns att köpa på fler ställen och enklare

• Anonym (nja)

återigen om man släpper något fritt så innebär det knappas att ett missbruk minskar, spelar det någon roll om alkisen köper en flaska om dan från ica eller systemet? missbruket finns redan där
    jättefräscht med alla alkisar som hänger inne på ica när ungarna ska handla lördagsgodis

låt oss inte vara naiva det handlar bara om bekvämlighet

så nä ni fortsätta bära på era 'skämspåsar' från systemet istället för att dölja eventuellt  finare missbruk i ica påsar

• Anonym (nja)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-19 16:18:20 följande:
    Ja, det handlar om bekvämlighet och förbättrad service. Varför är du så mån om att göra det svårare för människor att handla det de önskar? Alkisarna får ju ändå sin sprit.
    varför är du så mån att göra det lättare för missbrukare att få sprit?
    varför vill du ha aliksarna och sprit i samma affär där ungar handlar lördgasgodis

ok det är helt ok att man säger att man vill det av egen bekvämlighet, men när man som vissa påståer att det skulle minska missbruket med mer tillgänglighet då är man ute och cyklar - det säger ju sig själv att det minst blir samma men kanske ökar mer för att det är mer tillgängligt eller hur?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 16:31:47 följande:
    Du får det att låta som om att det kommer att stå en gammal trasig alkoholist och flåsa varenda unge i nacken som är inne och köper godis, haha. Kom igen nu.
    Fjärilslarv skrev 2014-08-19 16:27:00 följande:

både vin och öl säljs ju redan i livsmedelaffären, dock alkoholfria eller upp till mellanöl, duger gott. Alkohol är en drog som borde förbjudas.

Vi borde förbjuda fet mat, socker, bilkörning och cigaretter också va?

varför skulle alkisarna ta sig ända vägen till stan om dom kan köpa samma sak i ica affären i kvarteret?

varför är det så viktigt för dig att slkohol ska finnas tillgängligt överallt? varför tycker du det funkar otillfredställande nu
  • Anonym (nja)
    Anonym (1) skrev 2014-08-19 17:10:49 följande:
    Fyllisarna behöver inte ha lättare att komma åt alkohol och jag som dricker i måttliga mängder klarar av att köpa det jag behöver under kontorstid. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 17:16:49 följande:
    Har du inte läst? Jag har haft stora problem med alkohol själv och vill att det ska bli bättre så att inte fler hamnar i samma situation. Om man kan minska problemen är det väl bra? Det är ju inte direkt heller så att alkisar "hänger" inne på bolaget heller så varför skulle dom "hänga" inne på Ica? Det är väl störst chans att ungar och alkisar möts i parkerna, som det alltid har varit.

Alkoholism kommer alltid att finnas oavsett vad man gör. Men om man kan få ner problemen och samtidigt underlätta för vanligt folk som vill köpa vin och öl till maten eller grillkvällen eller vad det nu är på ett enkelt och smidigt sätt när dom helst känner för det, så varför är det fel?
    och att ge missbrukare mer och lättare tillgång att få tag i sin alkohol är enligt dig lösningen?

om man tog bort åldersgränsen på cigaretter skulle det få ungdomar att sluta röka enligt dig också?

jag håller inte med dig, och är du fd missbrukare så tycker jag personligen att diskutera och verka för mer tillgänglig alkohol känns lite riskabel men självklart diskuterar du vad du vill och du har rätt till din åsikt, men jag håller inte med den
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 21:23:33 följande:
    där ser man...
    men kanske inte direkt förvånande när uppdragsgivarna till undersökningen är 'Nätvinhandlarnas branschorganisation'
  • Anonym (nja)
    Tow2Mater skrev 2014-08-19 21:32:09 följande:
    Vilken undersokning kan du hitta som motsäger denna?
    lika många undersäkningar som finns för ena sidan finns det för andra sidan, så låt oss inte spamma tråden med det

och jag påpekade bara det uppenbara att den undersökning du hänvisade till inte direkt var opartisk, är det något problem med det?

• Anonym (nja)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 08:10:50 följande:
    Grundläggande för en demokrati är att människor är fria att bestämma över sina egna liv. Det är inte statens uppgift att bedriva någon dagisverksamhet för vuxna människor och styra deras liv. Staten är till för invånarna, inte tvärtom.
    ja och nu har vi en demokrati i sverige och en alkoholpolitik som inte säljer alkohol i mataffärer bara för att några bekväma och en del människor med missbruksproblematik vill ha det annorlunda
  • Anonym (nja)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-20 11:16:08 följande:
    Om du nu inte dricker alkohol, varför ska du då ha åsikter om hur det säljs?
    för att alkohol påverkar oss alla, tex rattfulla, sjukvårdens kostnader, bråk i korvkioskskön eller på krogen, misshandel i och utanför hemmet, den effekt det har på barn osv osv ska jag verkligen fortsätta?
  • Anonym (nja)
    goodasgold skrev 2014-08-20 11:29:10 följande:

Jag är helt klart för fritt fram för öl och vin i vanliga butiker.
    Blir bättre service, bättre öppettider, välkylda öl, billigare priser.

fortfarande lika långa köer på ica, servicen blir knappast bättre och vill du ha välkylda öl så finns ditt kylskåp, eller har du något skäl till varför du behöver din alkohol så snabbt tillgänglig?
  • Anonym (nja)
    goodasgold skrev 2014-08-20 11:58:13 följande:
    Blir inte alls lika långa köer i närbutiken, fattar du väl?
    Sen när det gäller kylda drycker, är man bakis så krävs snabba återställare, går ju för fan inte att vänta en timme och stirra på kylskåpsdörren utan lindring snabbast möjligt är att föredrar.

Många moraltanter i tråden.
    hur tänker du då? självklart kan det bli långa köer i en mataffär det vet väl alla som har handlat och det skulle ju bli värre om man då införlivade alkohol, fast då får du ju också tjusningen att ha en alkis flåsande i nacken

att du har problem med att du måste ha tillgång till alkohol snabbt gör knappast oss andra tll moraltanter, kanske du ska planera dina inköp bättre, och ett litet tips.. ha inte så bråttom att dricka alkohol
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 11:32:41 följande:
    Om vi tar ett exempel. Jag sitter en fredag kväll och är sugen på några öl, macken ligger på andra sidan gatan dit jag kan gå och köpa 6-8 öl, varför skulle jag då ringa och krångla med langaren där jag inte kan köpa mindre än 24 öl? Förstår du vad jag menar med att många skulle dricka mindre? och nej jag säger inte att man skulle komm ifrån langningen men att den skulle minska kraftigt. Och jag är jävligt seriös i den här diskussionen, i det här ämnet, just för att jag vill att det ska supas mindre.
    vill man minska på något är knappast svaret att öka på tillängligheten av samma vara

det handlar om bekvämlighet och snabb tillgång inget annat, har man inga alkoholproblem så ser jag inte varför man inte kan planera sina inköp och inhandla det på systemet

var sak har sin plats, eller ska vi kunna köpa bilar på ica? klippa håret? köpa en hund? nej man vänder sig till dom ställena som erbjuder dessa varor/tjänster varför skulle man inte klara av det när det gäller alkohol?

vill du få folk att dricka mindre så finns det andra sätt, att upplysa om alkoholens skadeverkningar, hur mycket det ostar samhället, hur det skadar kroppens hälsa, du kan gå på stan en fredagskväll och ta hand om fulla ungdomar, du kan jobba ideelt i nykterhetsföreningar osv osv, men istället väljer du alltså att kämpa för alkohol på ica?
  • Anonym (nja)
    goodasgold skrev 2014-08-20 12:12:25 följande:
    Är inga köer hos turken närmast. Jag bor centralt i en storstad har säkert tio potentiella ställen att handla hos ifall ölet släpptes fri. Förväntar mej inga köer isåfall.
    Kasst argument.
    När det gäller snabba avskylda drycker, brukar göra så här, ibland på vägen till bolaget finns en kineskrog där, stannar ibland och sveper i mej ett par pilsner.
    Oftast på bolaget köper jag ett par flaskor, de här färdigblandade läskedryckerna,
    nackdelen med de är dels priset dels endast 4% alkohol. Köper de här flaskorna endast som "underhållning" medan ölet är på kylning.
    Någon som kan komma med bättre tips för snabb återhämtning. Alla tips är välkomna.
    så att du vill ha snabb tillgång till kall öl är motivering nog att släppa alkoholen fri?

att du sen behöver tipps för snabb återhämtning tyder också på att det är bra att människor inte har fri tillgång til lalkohol, både för deras och samhällets skull
  • Anonym (nja)
    goodasgold skrev 2014-08-20 15:11:45 följande:
    Rätt uppfattat. Snabb tillgång, snabb återhämning.
    Vi storstadsmänniskor lever ett hektiskt liv, gasa, bromsa.
    Jag kan väl tänka mej att bonnläpparna ute på vischan som endast stirrar på kossans rövhål har andra problem, t ex hur smidigast utan att bruka kalorier ta sej till utedasset.
    nej vi storstadsmännsikor har inte alla problem med våra alkohol intag

du är det bästa exemplet som finns här i tråden vtill arför det inte är en bra idé att låta mataffärer och liknande sälja alkohol
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 16:21:40 följande:
    Skulle inte ha något emot att en icaliknande butik hade avdelningar för sånt. även om det är en konstig jämförelse du gör. De där nykterhetsföreningarna gör ju inte mycket åt problemet förutom att stå och gapa om högre priser och mer förbud, vilket ger en omvänd effekt på ungdomar. Upplysning, gå ut på stan och ta hand om fulla ungdomar är bra, men tror du att det hjälper att tala om för dom hur bra det är att vi har ett systembolag? Nä det där har inte funkat hittills och kommer inte att funka i fortsättningen.
    så återigen - du vill öka på tillgängligheten av alkohol och göra det lättare att få tag på alkohol för att få folk att dricka mindre..

hur du än vrider på det framstår det inte som logiskt någonstans, den enda som gynnas av det är de bekväma och de som har alkoholproblematik
  • Anonym (nja)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-20 16:39:00 följande:
    Jag drack första gången när jag var 13. Började supa hårt när jag var 16. Mina föräldrar drack och alkohol har väl alltid varit en stor del av mitt liv. Så jag har klurat en hel del på varför många av oss svenskar har det förhålladet vi har till alkohol. Vet du förresten att vidarelangningen från systembolaget är ganska utbredd, kanske inte lika mycket nu som den var förr, men även det är ett argument för att systembolaget ska bort.
    och den vidarelangningen skulle minska om man kunde köpa direkt från ica därför att..?

nej det låter inte logiskt
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!