Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (nja) skrev 2014-08-19 13:07:37 följande:

att de ska bli enklare för folk attköpa motiverar inte de risker de kan medföra, och de som köper köper som sagt inte mindre bara för att det nu finns att köpa på fler ställen och enklare

Eftersom jag kan kopa i butik där jag bor idag, brukar jag kopa en flaska vin en fredag när jag handlar mat. I Sverige när jag var tvungen att koa på bolaget blev det minst 3 flaskor varje gång, och jag oppnade då normalt mer än en flaska per helg bara for att det fanns hemma.

Om 'missbruk' minskar eller okar generellt kan jag inte uttala mig om, men själv koper jag definitivt mindre och bara for det tillfälle jag planerar dricka, och har det således inte hemma - vilket brukade leda till att iallafall en flaska oppnades mitt i veckan också.
  • Tow2Mater
    Anonym (nja) skrev 2014-08-19 16:21:48 följande:
    varför är du så mån att göra det lättare för missbrukare att få sprit?
    varför vill du ha aliksarna och sprit i samma affär där ungar handlar lördgasgodis
    Med det resonemanget borde ju inte ICA få sälja godis heller; ska ungarna ha Lordagsgodis borde foräldrarna få knata med dem till en Godisaffär som helst  bara har oppet på just Lordagar, det skulle kanske minska den sk barnfetman i samhället!

ICA skulle kunna ha regler om att de inte får sälja alkohol under t ex Sondagar, om det nu är en sån viktig princip att behålla (ursprung från gamla kyrkfolket?).

• Tow2Mater
    annaba skrev 2014-08-19 18:19:33 följande:
    Om försäljning i livsmedelsbutiker skulle tillåtas och man fortsätter att vidhålla den principen skulle det också innebära ytterligare restriktioner för ungdomars möjligheter att helg- och kvällsarbeta, och därmed även möjligheten att skaffa sig arbetslivserfarenhet, extra inkomst och kanske en fot in på arbetsmarknaden.
    ...
    Till syvende och sist handlar det om en moralisk och etisk grundprincip. Anser vi att det är OK att en minderårig hanterar varor han/hon själv inte får konsumera? Och anser vi det försvarbart att en minderårig arbetar i en miljö där alkohol finns lätt tillgängligt? En tidig alkoholdebut är förknippad med ett antal risker,...
    Jobbar 17-19 åringar ensamma i en butik under kvällar o helger? Det kan man ju anse lite konstigt isåfall av alla mojliga orsaker.

Ar det tillåtet for en butiksanställd att scanna ut sina egna varor själv? Det trodde jag inte det var. Eller menar du att "lätttillgängligheten" betyder att butiksanställda ungdomar kommer att stjäla? Det är väl att tänka lite val lågt om den genomsnittlige ungdomen...
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:12:17 följande:
    Personligen skulle jag antagligen dricka mycket mer om det fanns starköl och vin på ICA, som jag besöker dagligen, än jag gör nu när det bara finns på systemet. Jag gillar nämligen både smaken av alkohol och känslan av berusning och menar att det skulle normaliseras ifall det var en vardagsvara.
    Funkar du lika med t ex  godis, glass o chips också?
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:23:14 följande:
    Hurså? Periodvis äter jag mycket godis, periodvis ingenting. Det är i alla fall inte bundet till helgen. Jag gillar inte chips.
    Eftersom det säljs på ICA menar jag. Måste vara svårt for dig att gå forbi det och inte kopa varje dag om du är målttlighetsätare?
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:41:25 följande:
    Den enda poäng jag ville göra är orimligheten i antagandet att konsumtionen minskar när tillgängligheten ökar. Utan tvekan säljs också betydligt mer smågodis idag, när det finns på lösvikt i varje butik, än när det bara såldes styckvis i kiosker. Eller tvivlar du på det?
    Ingen aning hur det ser ut generellt, men jag personligen koper mindre och dricker mindre just for att det är lättare tillgängligt, se mitt tidigare inlägg.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:58:23 följande:
    Det kan ju också vara en mognadsfråga. Du kanske inte skulle öppna den andra och tredje flaskan idag, om du hade dem hemma? ...

Det kanske är ett glesbygdsproblem, eller åtminstone hör ihop med att bo långt ifrån systembolaget. Jag har nära till systemet, som har öppet alla dagar utom söndag, vardagar till 19. Jag behöver inte bunkra.
    Nej, ingen mognadsfråga; tyvärr har jag svårt att låta bli det om det finns hemma. Precis som godis. Klassar mig inte som alkoholist, men ska jag hålla mitt alkoholdrickande och godisätande nere, kan jag inte ha det hemma. Men har inga problem med att gå forbi hyllorna i affären om jag inte bestämt mig for att kopa.

Handlar mer om att t ex släpa med sig barn till en extra affär, än att ha långt dit. Det tar en himla massa extra tid och ork.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 20:26:28 följande:
    Du har inga problem med att gå förbi hyllorna i affären om du har bestämt dig för det, men kan inte på samma sätt bestämma dig för att du bara ska köpa en flaska på systemet?
    Jag vill ju inte springa på systemet varje fredag, därav problemet. Plockar hellre upp en flaska samtidigt då jag handlar maten.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 20:36:57 följande:
    Men jag skulle heller inte ha några problem med att vara utan om det låg mer otillgänligt till. Det är kanske det som är skillnaden.
    Kanske. Antar du skulle skippa steken också o bli vegetarian, om du var tvungen att ta dig extra till kottboden for att kopa den. Det skulle inte jag. Klart det handlar om prioriteringar, och man vill ju gärna att allt ska kunna ske så smidigt som mojligt. Jag brukar handla leksaker och annat i min matbutik också, men inte skulle jag låta bli att kopa det bara for att jag skulle få ta mig till speciella leksaksaffärer etc om det inte fanns där.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 21:03:44 följande:
    Tillräckligt starka intressen skulle alltså kämpa för att få behålla försäljningen. Både butiker och kunder.
    Glom inte statsmakten som får in mera skatt. Tror nog de är den storsta boven isåfall om de inte vill dra tillbaka något.
  • Tow2Mater

Jag laset det ahr:

"Vad skulle hända med alkoholkonsumtionen om butiksmonopolet (Systembolagets butiker finns ju kvar ändå) skulle slopas? Inte speciellt mycket om man ser på fakta. Sedan den fysiska tillgängligheten; d v s Systembolagets utökade butikstider, nätvinhandel (2007) och hemleveranser, ökat så har nämligen alkoholkonsumtionen sjunkit i Sverige. Statistiken talar emot de skräckscenarios som målas upp. Sunt förnuft gäller; svensken dricker inte mer för att man kan handla var man vill."

natvin.org/vem-bryr-sig-om-folkhalsan/

• Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 21:17:01 följande:
    Ja, det styrker ju bara min poäng.
    Ja. Jag forsokte inte säga emot dig här.
  • Tow2Mater
    Anonym (nja) skrev 2014-08-19 21:29:30 följande:
    men kanske inte direkt förvånande när uppdragsgivarna till undersökningen är 'Nätvinhandlarnas branschorganisation'
    Vilken undersokning kan du hitta som motsäger denna?
  • Tow2Mater
    Anonym (nja) skrev 2014-08-19 21:42:41 följande:
    lika många undersäkningar som finns för ena sidan finns det för andra sidan, så låt oss inte spamma tråden med det

och jag påpekade bara det uppenbara att den undersökning du hänvisade till inte direkt var opartisk, är det något problem med det?
    Det finns inga opartiska undersokningar.
  • Tow2Mater
    Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 21:43:19 följande:
     Jag skulle antagligen gilla att kunna köpa vin på butik, men inte om det skulle innebära att systembolaget fick lägga ner sin verksamhet på sikt. Nästan ännu mer än vinet gillar jag nämligen personalens expertis (som jag visserligen antagligen skulle kunna hitta annorstädes om systemet inte fanns, om än knappast på ICA).
    I andra länder har de inte lagts ner; tvärtom fungerar de som komplement till varann.
  • Tow2Mater
    Virriga Vera skrev 2014-08-20 10:45:08 följande:
    Jag har inte i någon vanlig mataffär i något land sett ett 50 tal viner och 20-30 olika (märken) sorters öl. Inte ens på WAL-MART har jag sett detta.
    Walmart har inget stort utbud alls, vet inte varfor du tar dem som exempel. De säljer "lite av allt" i sitt sortiment, matvaror saväl som andra produkter. Prova en "riktig" matvarukedja, som t ex Kroger, de har hyllmeter efter hyllmeter med olika viner såväl som ol.
  • Tow2Mater
    Anonym (nja) skrev 2014-08-20 11:34:43 följande:
     och vill du ha välkylda öl så finns ditt kylskåp, eller har du något skäl till varför du behöver din alkohol så snabbt tillgänglig?
    Kan stanna och kopa med mig en 6-pack på väg till grillfesten jag blev spontant inbjuden till av jobbarkompisen under dagen. Men ja, sånt händer ju inte så ofta i Sverige, så jag forstår att du inte kan se logiken där.

Likaså har man inte alltid en massa plats i kylen, utan kan stanna och fylla kylväskan med kall ol samtidigt som man koper is, och åker vidare till vilken social funktion man nu har planerat.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2014-08-21 13:40:56 följande:

Till er som talar om frihet...

Eftersom alkohol med dess verkanseffekter skulle kunna klassas som narkotika och därmed förbjudas helt, så tycker jag snacket om att vi borde få bestämma mer själva inte är relevant i det fallet.

Isåfsall kan man ju säga det om det mesta vi enligt lag kan bestämma om, t ex fordelningen av foräldradagar - det kan genom ett vips bli ändrat per lag (precis som lagen om narkotika kan ändras).
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!