• Anonym

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Michelle 341 skrev 2014-08-21 09:05:48 följande:

Monopol på alkohol är helt vansinne! Runt medelhavet dricks det med en helt annan och sundare inställning. Man dricker med måtta på ngt mysigt utecafe, tar en sangria på stranden el ett glas rött till maten. I Sverige är man alkoholist om man öppnar en vinflaska till maten en vardag (sen kvittar det att man jobbat helg och är ledig en ons) Men när det är helg, ja då är det al in med shotandet och går man ut är det spyor och slagsmål lite överallt, en syn som är mycket ovanlig i länder där alkohol är tillgängligt.

Priserna ökar med monopol. Vi dricker inte mindre, vi betalar bara mer för att dricka och till ren följd av det reser folk i massor till Tyskland och bunkrar upp. Har själv varit över sundet några turer och båten är alltid smockad och folk köper alltså pallavis. Tyskland tjänar alltså massa pengar på oss, pengar som kunnat komma svenska staten till godo om dom ökat konkuransen och sänkt priserna.

En 75:a är väl för tusan inte mindre skadlig för att den kommer från bolaget än från bordershoppen?

Är emot principen med statlig förmynderi vilket systembolaget faktiskt är. Dessutom strider det mot EU reglerna att ha monopol.

Det är skatter och knappast monopolet som håller uppe priserna.
  • Anonym
    MRMR1 skrev 2014-08-21 12:03:06 följande:

Självklart borde det vara fritt, ute på landet kan du beställa till matbutiker som är ombud.

Själv köper jag mitt vin uteslutande utomlands ifrån små ekologiskta vinodlare i Italien och Frankrike. Sådana som brukar sina jordar som sina förfäder gjorde helt eko/biodynamiskt och med hästar & oxar ist för traktorer.

Sånt hittar man inte på systembolaget tyvärr.

Men du kan tipsa bolaget om det... Flört
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:09:45 följande:
    Tom Araya, förlåt om jag missat, men dricker du själv alkohol till berusning? Är du med i något nykterhetsförbund? Jobbar du på systembolaget? Undrar bara varför du brinner så mycket för din ståndpunkt. Jag har förklarat varför jag tycker som jag gör, jag är nykter alkoholist och tror att supandet kan minskas om alkohol säljs i vilken butik som helst.

Och att smugglingen skulle minska om man avskaffade monopolet är nog väldigt troligt. inte försvinna då det fortfarande skulle vara billigare i andra länder men den skulle minska kraftigt, det är jag övertygad om. Nej du, det finns inga bra argument för att behålla monopolet annat än en massa skräckpropaganda och annat som inte håller.
    Jag nyttjar alkohol, ja. Mest för att det är gott, men visst händer det att man blir berusad med.
    Jag tycker vi ha alkohol tillräckligt lättilllgängligt och det är inte för dyrt, lagom för normalkonsument.
    Jag tror inte på att vi kan ha en kultur som vid medelhavet, möjligen om vi fostras i den under flera generationer.
    Sortiment och kvalitet tror jag inte blir bättre av avreglering.
  • Anonym
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:37:45 följande:
    Om du tror att det är trygghet att staten ska tala om för dig vad du får och inte får göra, så tycker jag synd om dig. Jag inser att många svenskar har blivit fördummade av storebrors framfart och trygghetsivrande, så att de har slutat att tänka själva.
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 12:44:03 följande:
    Det är inte bara svenskarna, människor är generellt rätt dumma och det är därför vi som samhälle måste sätta upp regler i samhället.
    Ni har båda poäng i dessa inlägg.

Totalt sett tycker jag dock vi har ett ganska klokt samhälle att leva i.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 13:54:44 följande:
    Vet du någon av de vanligaste drogerna som är lika lätta att framställa som alkohol? Där faller det helt, snacket om att förbjuda det. om du inte vill ha bödlar som går runt och avrättar folk som dricker, men du kanske borde flytta ner till "Islamiska staten" där får du inte röka heller, helt perfekt va?
    Jag förstår inte hur det kan vara relevant!? ALLT går att göra, droger, vapen, gifter mm. Ska vi släppa allt fritt då?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 12:49:50 följande:

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

Bakom hela alkoholpolitiken finns nykterhetsrörelsen med alla dessa bibeltuggande fittor. Det finns en moralism som är äcklig, staten, politiker styr vad som är lämpligt för gemene man, alltså en översittarfason.
    Politikerna själva köper sin skattefri sprit på flygplatsen och käkar gratislunch. Allt detta på våra skattepengar, sen har de mage att moralisera.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 16:02:42 följande:
    Du tycker att det är läskigt att läsa mina inlägg säger du för att jag redan bestämt mig och vägrar låta mig påverkas av dina "vettigare" åsikter, du som skiter i att folk super ihjäl sig, du som skriver att "en parkbänksalkis redan är förlorad" osv. Du som själv vägrar att lyssna på något annat än dina egna åsikter och dina "fakta".

Vi bor i Sverige det är här problemen vi pratar om finns. Och ska jag ännu en gång tala om för dig vilka länder som dricker mindre eller bara knappt mer än oss enligt den listan som hänvisas till här i tråden, trots att det säljs alkohol överallt i de länderna? Du menar alltså att det är så enkelt att leta upp en lista över vart det konsumeras mest alkohol och sen tänka " jaha vi dricker någon liter mindre alkohol per år här än i USA , ja men då är det ju inga problem, det är bra som det är".

Förövrigt så går du på who:s lista så är ju totalkonsumtionen ungefär samma som i USA, Irland och Österrike för att nämna några exempel. Nu pallar jag inte med det här mer, det leder inte till något eftersom att jag blir anklagad för att inte lyssna, av folk som inte lyssnar ett dugg på andra än sig själv så jag drar mig ur det här nu. Systembolaget kommer att överleva oss alla ändå. Tyvärr.
    Du är för hysterisk. Låt folk vara ifred och låt folk ta sej en blecka och trivas.

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!