Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (1) skrev 2014-08-22 13:29:10 följande:

Ts: om du är kvar. Kan du inte förtydliga varför du tror att du inte hamnat i missbruk och alkohol gick att köpa i mataffären o kvartersbutiken. Jag förstår inte detta.

Det spelar ju liksom ingen roll vad jag säger, man får liksom inte ha några åsikter här om vad man tror skulle kunna hjälpa mot alkoholmissbruket i samhället om de inte handlar om restriktioner utan att bli idiotförklarad.. Jag blev precis anmäld av en här i tråden för personangrepp och det inlägget togs bort. Det är ok för mig, jag blev lite upprörd och uttryckte mig kanske klumpigt. Men jag blir ju också påhoppad, se vad "jupiter" skrivit. är det ok tycker du? för att jag har mina åsikter?

Jag har inte någon gång skrivit vad jag kan komma ihåg att alkoholmissbruket skulle försvinna om man tog bort monopolet, jag har flera gånger förklarat varför jag tror att det skulle minska. Om jag hade blivit alkoholist eller inte om spriten hade sålts på Ica det vet jag inte. förmodligen hade jag blivit det ändå då jag mest drack hembränt i början och upplevde effekten av alkohol som det bästa som hade hänt mig. Men vad jag kan säga är att jag de flesta, i princip alla gånger när jag gått till systemet så har jag handlat på mig alldeles för mycket. det har inte hänt när jag varit i länder där man kan handla hela tiden. paniken över att alltid ha alkohol tillgängligt har inte funnits då just pga att den gått att få tag i hela tiden.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (1) skrev 2014-08-22 13:55:25 följande:
    Det hade jag säkert gjort, men inte lika ofta. ang återställarna alltså. tanken blir: "vill jag ha några bers imorgon så finns dom ju nere på kiosken" och då hade jag inte behövt köpa med i överflöd. körkort har jag aldrig haft just pga av mitt missbruk och brottsligheten som följt med den.
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 13:56:53 följande:
    Klart man får ha sina åsikter men vet du vad man då måste göra? man måste kunna argumentera, läsa vad andra skriver och ha kött på benen.
    Du kan dessutom inte klaga på att folk hoppar på dig när du själv hoppar på andra, leka martyr är ingenting bra i debatt.
    Du skrev ett helt inlägg där du gick till personangrepp mot mig och det är därför jag anmälde det då du inte höll dig till saken och det är lågt gjort.
    Men du får ha dina åsikter så mycket du vill men väljer du att uttrycka dem måste du räkna med mothugg, det ger dig dock inte rätten att vara otrevlig.
    Och du tycker att det är rätt att folk kallar mig för avdankad gammal alkis som håller på med fyllesnack mm? (Fast det var inte du som skrev). men ok, det var lite dumma ord jag skrev till dig, men jag undrar bara varför du säger att jag inte läser det du skriver?, jag läser allt du skriver. Det känns som att du vägrar att ens försöka förstå vad jag menar. Rätta mig om jag har fel.

Och om man bortser från det jag kallade dig i det inlägg som togs bort, hur menar du att jag hoppar på andra på ett sätt som jag inte själv blir påhoppad? Menar du att jag leker martyr för att jag själv har supit en väldigt lång tid och tycker att jag kan något om alkoholism? Jag är inte den enda människan i Sverige som tänker i samma banor som mig, eller hur?

Jag har ingen lust att bråka, eller "trolla" som "Jupiter" skrev i samband med att Han eller Hon kallade mig för "avdankad gammal alkis", jag startade den här tråden på fullt allvar för att det är något jag funderat på länge och ville höra vad andra tror och tycker om det. Och jag är knappast heller den enda i tråden som har varit inne på samma spår som mig, eller hur?
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 14:23:52 följande:
    Jag har aldrig kallat dig för avdankad gammal alkis så att du nu skriver detta till mig är bara onödigt.
    Jag ska inte hållas ansvarig för vad andra säger, eller tycker du verkligen att jag ska det?
    Ja, det var dumt det du skrev till mig och det du borde göra är att be om ursäkt eftersom det är sånt man gör när man inser att man gått över gränsen.

Nej du är inte den enda människan i Sverige som tänker sådär men du tillhör en minoritet och tyvärr baserar du dina åsikter på "jag tror".
    Eftersom du startade denna tråd och diskuterar en fråga samt framför din åsikt så får du också räkna med mothugg, tycker du inte?
    Absolut det är bra med mothugg, men har jag sagt att du ska hållas ansvarig för vad andra skriver? Jag skrev "vad tycker du om det?" och tydligt att det inte var du som hade skrivit det. om det känns bättre för dig och om det gjorde dig illa så ber jag om ursäkt, jag sa att jag har inte startat tråden för att bråka utan för att se vad andra tycker. Tydligt är att det rör upp känslor och att sidan som är för systembolaget och monopol blir mer upprörd än den andra sidan. Jag tycker inte att du har några bra argument, så är det bara.

Den där oecd listan som hänvisas till, så är till exempel Mexico under oss, Italien är under oss. USA, Canada och Grekland inte särskilt långt över. Trots att det säljs alkohol i vanliga butiker. Så jag tror att man måste titta på lite annat än bara statistiken. Och varför är det så illa att skriva att "jag tror"? är det någon som kan veta till 100 % hur det skulle se ut om vi kunde köpa alkoholen i matbutiken eller macken, nej "vi tror" alla.
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 14:51:16 följande:
    Vad jag tycker om det hör väl inte hemma i denna diskussion eller? men jag tycker självfallet det är lågt med såna påhopp, däremot ursäktar det inte vad du skrev till mig.
    Nej uppenbarligen blir inte sidan som du inte tillhör mer upprörd eftersom du blev upprörd och hoppade på mig utan anledning, du handlade alltså i affekt och blev för upprörd något jag inte blev.
    Jag tycker inte du har några argument alls utan bara maler på samma sak hela tiden istället för att utvecklas eller ens ta in det andra säger.
    Så jag frågar dig igen, läser du det som andra skriver?

Vi som inte bara tror kan styrka våra åsikter med hjälp av siffror och med hjälp av undersökningar som visar på att Sverige har lägre antal brukare och missbrukare än många länder.
    Jag förstår inte vad du vill faktiskt, är du emot att staten är de som äger eller vilka är dina faktiska argument för ett avskaffande av monopolet? jag kan förstå vad andra i debatten är emot men dig förstår jag mig verkligen inte på eftersom du mest skriver det som faller dig in.
    Så vad är ditt argument för fri alkoholförsäljning? och kom inte med argumentet att konsumtionen skulle minska för det skulle den inte.
    Undrar vem det är som maler på om samma saker. Ha en bra dag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-22 14:53:31 följande:
    Hon har i alla fall argument vilket är mer än man kan säga om dig.

Varför blir du så känslomässig när du skriver? och varför skriver du i affekt?
    Jag tycker det är läskigt att läsa dina inlägg eftersom du redan bestämt dig och vägrar låta dig påverkas av vettigare argument.
    Men till skillnad från dig så verkar ju hon faktiskt bry sig om människor på sitt sätt. Du skriver ju att du skiter i om människor super ihjäl sig, så dig vill jag faktiskt inte  lyssna på alls mer. Adios
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 15:08:24 följande:

Här är en artikel som visar att Finland har varit där och vill nu införa en restriktivare alkoholpolitik. Folk dricker mer, och skadorna ökar. Men det tar tid innan man ser effekterna av det.

http://www.epochtimes.se/Finland-vill-skaerpa-alkohollagen-a25662.html

intressant artikel. Men då kan man också titta på Norge, dom har också upp till 4,7 % öl i affärerna men dricker enligt statistiken mindre än oss svenskar iallafall. Hur kommer det sig då? Jag tror att man måste titta på helheten med problemet, land för land. inte bara läsa statistik om vart det konsumeras mest alkohol. Om man nu får "tro" något här utan att det blir lynchstämning från vissa håll.

Jag har förklarat gång på gång vad jag anser och varför jag tycker att det borde säljas alkohol i vanliga butiker. Och det kommer jag att fortsätta att anse att det är en bättre alkoholpolitik än den vi har nu. Vi har stora problem med alkoholen i det här landet och att sitta och säga att det är bra som det är, det kommer jag aldrig att göra. Självklart så löser inte ett avskaffande problemet men det underlättar. sen måste man arbeta med förebyggande åtgärder och behandlingar också för att bekämpa missbruk. det är många saker man bör göra. Men att begränsa på så sätt som det är idag. Det funkar bevisligen inte eftersom problemen är så stora.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-22 15:38:42 följande:
    Problemen är ju återigen mindre än i de flesta andra länder, alltså fungerar det bra.
    Vi ska inte låta massa missbrukare bestämma om vad som är viktigt i en fråga som rör folkhälsan, det är ju klart att missbrukare vill ha fri tillgång till alkohol när de vill.
    Du tycker att det är läskigt att läsa mina inlägg säger du för att jag redan bestämt mig och vägrar låta mig påverkas av dina "vettigare" åsikter, du som skiter i att folk super ihjäl sig, du som skriver att "en parkbänksalkis redan är förlorad" osv. Du som själv vägrar att lyssna på något annat än dina egna åsikter och dina "fakta".

Vi bor i Sverige det är här problemen vi pratar om finns. Och ska jag ännu en gång tala om för dig vilka länder som dricker mindre eller bara knappt mer än oss enligt den listan som hänvisas till här i tråden, trots att det säljs alkohol överallt i de länderna? Du menar alltså att det är så enkelt att leta upp en lista över vart det konsumeras mest alkohol och sen tänka " jaha vi dricker någon liter mindre alkohol per år här än i USA , ja men då är det ju inga problem, det är bra som det är".

Förövrigt så går du på who:s lista så är ju totalkonsumtionen ungefär samma som i USA, Irland och Österrike för att nämna några exempel. Nu pallar jag inte med det här mer, det leder inte till något eftersom att jag blir anklagad för att inte lyssna, av folk som inte lyssnar ett dugg på andra än sig själv så jag drar mig ur det här nu. Systembolaget kommer att överleva oss alla ändå. Tyvärr.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 16:06:40 följande:
    Vad gör du för att få till en ändring då? Om du nu brinner för denna fråga.
    brinner och brinner, jag startade en tråd här för att se vad andra tyckte. För mig själv egentligen kvittar det, jag dricker inte alkohol längre. och det är inte tack vare systembolaget som jag inte dricker längre. Men den här människan som kallar sig "NO!" skriver att hon skiter i att folk super ihjäl sig och att parkbänkisar redan är förlorade och sånt. Det är inte en schysst inställning till problemet, vad man än tycker om det där med monopolet eller hur? Och ska det vara på den nivån då skiter jag i det.

Jag har börjat få ordning på mitt eget liv, förhoppningsvis kan man nån dag försöka hjälpa andra att inte hamna i samma skit, och då handlar det så klart om andra saker än att gapa om det är rätt med systembolaget eller inte. Det skulle vara kul att se en omröstning om vad folk vill. Men jag har sagt mitt nu och eftersom folk klagar på att jag säger samma sak om och om igen (fast dom själva gör samma sak) så går det inte att komma vidare. Trevlig helg allihopa! Ta det lugnt med spriten !Cool
  • Anonym (Ts)
    Jupiter skrev 2014-08-22 16:19:02 följande:
    Hur många gånger har du lämnat denna tråd nu?
    3 tror jag kan vara 4. blir i så fall 5:e nu. själv då? mår du bra?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-22 16:36:48 följande:
    Jag är lite förkyld, hursså?
    Varför lämnar du tråden så ofta? det verkar ju mer logiskt att lämna den om man säger att man ska göra det annars fortsätta att "diskutera" (hmm, om du nu gjort det) istället för att hela tiden babbla om att lämna.
    OK så det är du som är Jupiter, bra då vet jag det. Nej men du vill ju tydligen att jag ska stanna kvar, annars hade du ju inte hållit på med ditt jidder eller hur? men håll dig till ämnet om du vill att vi ska fortsätta skriva samma saker till varandra, och håll dig gärna till ett namn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2014-08-23 14:11:12 följande:
    Du är för hysterisk. Låt folk vara ifred och låt folk ta sej en blecka och trivas.
    Ta dig en blecka du, vem fan bryr sig
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!