Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-19 19:58:23 följande:
Det kan ju också vara en mognadsfråga. Du kanske inte skulle öppna den andra och tredje flaskan idag, om du hade dem hemma? Personligen har jag svårt att förstå riktigt hur man resonerar, om man bunkrar på systemet för att det är omständligt att ta sig dit, och sedan dricker upp allt så fort som möjligt. Bäst att skynda sig att dricka upp innan det tar slut?
Men jag har full förståelse för att det finns olika konsumtionsmönster, även om jag inte kan relatera till exakt det du beskriver. Det kanske är ett glesbygdsproblem, eller åtminstone hör ihop med att bo långt ifrån systembolaget. Jag har nära till systemet, som har öppet alla dagar utom söndag, vardagar till 19. Jag behöver inte bunkra. Däremot går jag bara till systemet i syfte att köpa alkohol, till skillnad från ICA, dit jag faktiskt aldrig går i syfte att köpa godis, men det följer visst med hem ändå i alla fall. För mig som för många andra.
För att man är alkoholist. Du som inte verkar ha några problem, eller är alkoholmotståndare i allmänhet, varför är du emot att det säljs på Ica eller annat. Det verkar väldigt konstigt bara.