-
Det är för att såna som du sitter och bestämmer över människor som dom blir korkade. Och det är väl så du vill ha detAnonym (NO!) skrev 2014-08-21 12:44:03 följande:Det är inte bara svenskarna, människor är generellt rätt dumma och det är därför vi som samhälle måste sätta upp regler i samhället.
-
Mina argument kommer aldrig att ta slut. Jag tror vad jag tror och du kan tro vad du tror även om du troligen har fel i det mesta. Du är kanske pingstvän och har levt hela ditt liv som ett avsnitt av "7th heaven", det verkar så iaf, och jag tycker inte att sådana som du ska bestämma över ett helt folk. För ni förstår ingenting av problemet eftersom ni inte har varit där.Anonym (*) skrev 2014-08-21 13:09:54 följande:Har dina argument tagit slut nu?
-
Vet du någon av de vanligaste drogerna som är lika lätta att framställa som alkohol? Där faller det helt, snacket om att förbjuda det. om du inte vill ha bödlar som går runt och avrättar folk som dricker, men du kanske borde flytta ner till "Islamiska staten" där får du inte röka heller, helt perfekt va?Tom Araya skrev 2014-08-21 13:40:56 följande:
Till er som talar om frihet...
Eftersom alkohol med dess verkanseffekter skulle kunna klassas som narkotika och därmed förbjudas helt, så tycker jag snacket om att vi borde få bestämma mer själva inte är relevant i det fallet.
-
Det känns som om att jag har upprört IOGT-NTO:s sympatisörer väldigt mycket här. Som vanligt så är folk som dessa inte ens intresserad av att försöka förstå något annat än att det är dåligt med alkohol. Inte ens intresserade av att pröva nya saker mot alkoholproblemen utan bara mala på om samma saker om hur bra alkoholpolitik det är i Sverige. Om det var så jävla bra, varför ser det ut som det gör? Varför inte pröva en annan stretegi? För att ni tror på "forskning" och "fakta" som säger att det skulle bli värre?
Varför är då svenskar, norrmän och finnar kända överallt för att supa som grisar men inte danskar? Jag har varit i Danmark många gånger och danskar är bra mycket lugnare och har inte samma hysteri till spriten. Just därför att den finns där, det är inget tabu över det på så sätt som det är här.
Förbud förbud usch det är väldigt dåligt med alkohol bla bla nån gammal kärring som sitter och moralpredikar i skolor, eller någon frireligös dåre som funnit gud och pratar om hur dåligt det är att dricka, sånt där får oss ju att tycka att det är häftigt att dricka när vi är små. Nej det har inte funkat med den här alkoholpolitiken vi har nu, dags för nya tag! -
Men det där stämmer inte riktigt, det går inte att mäta eftersom det smugglas in så mycket alkohol till Sverige. Och bränns en hel del eget brännvin och annan egentillverkning. Åk till Roskildefestivalen så ser du vilka som är värst på att supa skallen av sig. Klart att det finns folk som super skallen av sig var som helst oavsett hur det ser ut med alkoholpolitiken. Vad jag försöker säga är att det borde prövas, du är inte särskilt ödmjuk när du säger att alkoholpolitiken funkar bra i Sverige.Anonym (måttligdrickaren) skrev 2014-08-21 15:00:18 följande:Vad, alkoholpolitiken funkar ju bra? Sverige ligger långt ner på listan över alkoholkonsumtionen i OECD-länderna. "Svenskar, norrmän och finnar" är kända överallt för att "supa som grisar", men det är ju en fördom som bygger på beteendet hos en liten minoritet. Det finns garanterat danskar som super lika grisigt.
-
som sagt du vet ingenting mer än vad jag gör om vad som skulle ske om alkoholen såldes i vanliga butiker. du tror och antar också så lägg av med din skit och sluta attackera mig för vad jag "tror" hela tiden. Jag sa det tidigare och jag säger det igen, du är inget orakel som VET något om hur det skulle bli. DU "tror" också. Som jag skrev till "måttligdrickaren", åk till roskildefestivalen så ser du vilka som "super" värst. Vissa saker kan du inte lära dig av att läsa i böcker eller på internet om, du kanske borde gå ut lite i verkligheten och se dig omkring lite.Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 15:18:33 följande:Tycker du att du är mycket bättre? du som bara skriver "jag tror" i varenda inlägg, har du verkligen mer än 1 argument?
Jag vet inte vart du får din information ifrån och jag vet inte om du helt enkelt ignorerar det andra skriver men svenskar och norrmän super MINDRE än övriga Europa.
Jag säger det igen, vi dricker mindre än vad andra länder i Europa gör!!!
Vad tyckte när du var liten är otroligt irrelevant. -
Precis vad jag tänker. Hade varit väldigt bra att pröva hur det hade funkat! Tur att det inte bara finns moralpaniksmänniskor som inte gör annat än ser till att supandet hålls kvar på den höga nivå det är i Sverige idag. Men tyvärr kommer man väl aldrig att få uppleva en förändring i det här landet under sin livstid. Och det är synd, väldigt synd för alla som kommer att bli alkoholister pga av statens ansvarslösa alkoholpolitik.Anonym (Eh) skrev 2014-08-21 16:38:18 följande:
Det låter inte dumt alls måste jag säga. Dem ggr jag är i London tycker jag det är superkäckt att gå in i vanliga livsmedelsbutiker och köpa en flaska vin eller ett packe-öl. Tänk om man hade kunnat haft det på prov, bara för att se hur det artar sig.
-
Vilka "fakta" bygger du det på? eftersom att det inte har prövats i sverige menar jag. Vad har du för egen erfarenhet av att supa och andra alkoholproblem? Har du någon gång själv varit nära döden pga alkohol? tycker du inte att det har någon betydelse att de som vet hur det är att ha alkoholproblem tycker till om saken? Jag tror inte att du har en aning, lika lite som Maria Larsson. och i suparsammanhang så speglar roskildefestivalen en väldigt realistisk verklighet. Men skitsamma, vad jag menade var att du troligtvis inte vet någonting om hur det är i den värld där alkoholen dominerar hela din tillvaro.Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 16:44:17 följande:Men herregud, det är klart jag gör eftersom jag bygger mina argument på fakta och inte bara "vad jag tror" och det säger sig självt att ökar man tillgången så ökar man också bruket.
Varför ska jag åka till roskildefestivalen? vad har det med denna diskussion att göra?
Sedan är inte Roskildefestivalen detsamma som "verkligheten"!!! -
Om du inte vet något om missbruk, hur kan du då vara så säker på att du vet hur det skulle bli? Du kan liksom inte bara hänvisa till andra länder när det gäller dina egna argument och sen avfärda det jag säger om hur det är i Danmark. Jag har ju upplevt hur det är med bruket och missbruket hur det är både i Sverige och i Danmark på plats. Men det har inte du, då vet du ju alltså ingenting utan sitter bara och slänger ur dig en massa floskler.Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 22:19:54 följande:Jag tittar hur det ser ut i andra länder och jämför med Sverige och jag förstår ju att större utbud leder till ett större bruk.
Nej verkligen inte, jag är ingen sådan människa och jag kan hantera saker utan större problem men jag ser inte hur det är relevant för diskussion. Så varför undrar du?
Nej, jag tycker det är totalt irrelevant och det hör inte alls hit. -
Läs och LÄR av hon eller han som skrev före dig. Tror du att Roskildefestivalen är det enda jag varit på i Danmark eller? Och jag pratar inte om allt missbruk här jag pratar om alkoholen. Den som skrev ovan dig pratar om UK, där ser du att även där funkar det bättre med alkohol i de vanliga mataffärerna. När jag var i London sålde de alkohol till 22.59, jag tycker att det är för klent dock. Den ska i mitt tycke kunna säljas dygnet runt. Varför är du så emot det och varför är du så rädd för att ens vilja att Sverige gjorde det på prov? Det förstår jag inte. Men men, vi kan inte tycka och trp lika alla, då hade det ju inte funnits några problem från första början eller hur.Anonym (NO!) skrev 2014-08-21 23:29:05 följande:Jag vet en massa om missbruk, man behöver inte ha haft ett själv för att veta något om det förstår du.
Du säger ingenting om Danmark utan du talar om Roskilde och hur du tror att det är i Danmark och det är inte relevant.
Haha vad menar du med att du sett missbruk både i Sverige och Danmark? har du alltså sett all missbruk i de länderna? du har ju inga argument och det är skitsamma hur nersupen du varit en gång i tiden, det är verkligen totalt oväsentligt.