• babybubben

rätt eller fel?

Det jag kommer skriva är inte lätt för er att sätta er in i det vet jag, eftersom det är mer komplicerat än vad jag skriver. psyket är det.

jag har ett värdelöst självförtroende och självkänsla, jag är skit helt enkelt. och det har man fått bekräftat många ggr genom åren på olika sätt.
    till exempel genom att ingen lyssnar på mig eller tar mig på allvar.

jag har precis avslutat en högskoleutbildning och genom den har jag mått dåligt. folk har avbrutit mig utan någon ursäkt eller återkoppling till mig. ett par ggr fine men när det snarare är regel än undantag att de avbryter så måste ju nåt vara fel på mig. grejen är att jag är väldigt tyst av mig och vill inte kläcka ur mig vad som helst för det kan låta dumt. vill tänka o reflektera vilket gör att situationen kan vara förbi, så är mkt tyst. inte så bra under utbildningen på de viset, för övrigt ville jag inte läsa detta men fortsatte eftersom alternativet var arbetslöshet. nu arbetar jag med det jag utbildat mig till...vart där i 2 veckor nu och känner mig redan utfryst. visst jag är inte supersocial men de gör ingenting för att försöka få med mig i gruppen. kollar knappt på mig.

jag mår psykiskt kasst och detta är en del av det.sen händer det saker som spär på. 
    vissa ord, tankar, bilder kan få en att bryta ihop. även saker andra göra. jag bryter ner mig själv. 
    samtidigt kan jag bli väldigt irriterad på människor, har en pojkvän som fått stå ut med min irritation en hel del,

även om jag nu bara vart på jobbet i 2 veckor så har jag ångest för att gå dit. jag känner mig utfryst. jag har hört tidigare att jag ska "bita ihop", men har "bitit ihop" flera år nu och man klarar inte hur mkt som helst.

det känns fel att sjukanmäla sig och fel att gå till jobbet.
    vad ska jag göra? 

• Svar på tråden rätt eller fel?
  • Freya

Ta kontakt med dina kollegor, prata med dem. Tänk inte efter före hela tiden och riskera tystnad, säg bara vad som helst (ja, inom rimlighetens gräns naturligtvis) så att det märks att du finns i alla fall.

Du har ju bara varit där två veckor, så du har all möjlighet att styra om detta innan det är försent.

Jag var som du, tystlåten, ängslig och ensam i gruppsammanhang, och jag fick hekt enkelt tvinga mig själv ur det. Genom det jag sa ovan: sluta vara så rädd att bli dömd för vad du säger och gör. Ju mer plats du tar, desto mer naturligt blir det, tills det en dag kommer av sig självt.
    Och ju mer öppen och kontaktsökande man är, desto ovanligare att man faktiskt blir utfryst på riktigt. Ofta tror jag att det är vi själva som skapar, eller iaf spär på, situationen med vårt dåliga självförtroende.

Fake it until you make it, det fungerar faktiskt! :)

• Lo li ta

Du lägger väldigt stor vikt vid att säga rätt, fylla dina uttalanden med mening och personlig betydelse att du kanske inte känner in situationen. Därför sårar det dig också att bli överröstad, för du hade ju faktiskt tänkt ut något som var dubbelt så intressant som det din näste är i full rulle att bröla ut. För att inte tala om att dennes orerande kommer i mer slösaktiga kvantiteter. 

Som Freya säger så tar du dina ord på för stort allvar. Blir du mer ödmjuk mot dig själv så blir du mer ödmjuk mot andra runtomkring. Tillåt dig själv att vara lite alldaglig i ditt småprat.
    Jag kan slå vad om att du kommer ihåg en betydande del av de konversationer du har haft med dina kollegor. Därför blir dessa nobbar riktigt jobbiga också. Tvingar du dig själv till att morsa på dem varje gång du ser dem så gör du dig van vid tanken.
    Du behöver inte utmana dig själv tills panikslagna tårar sprutar och svettiga handflator klibbar.

Men det håller inte att du ska vantrivas med att vara utanför gruppen på jobbet. Det är inte för den sakens skull en mindre förståelig känsla.

Kram!

Svar på tråden rätt eller fel?