Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Jag förlorade alla mina barn

Anonym (Dålig mamma) skrev 2014-08-20 22:15:04 följande:

Du kanske inte är en dålig människa, men du kan absolut vara en helt usel mamma om du har bulimi och annat självskadebeteende!

Jag vet inte om det är svårbegripligt på något sätt, men självskadebeteende innebär att man skadar sig själv. Det betyder inte att man skadar andra. Får hon hjälp mot det så att hon slutar finns det inget som hindrar henne från att ta väl hand om sina barn. Men tydligen är den bästa "hjälpen" att ta barnen ifrån henne. Det kan ju bara sluta med katastrof. Självskadebeteendet lär bara bli värre, liksom bulimin. Men det är ju bra för soc, för då kan de säga "Vad var det vi sade." Soc saknar nämligen påfallande ofta självinsikt när det gäller sitt eget beteende, ofta blir människor psykiskt sköra av att deras barn tas ifrån dem.

Att kräkas efter att ha ätit är inte skadligt för barnen så länge hon inte tvingar dem att se på när hon gör det, och/eller tvingar även dem att kräkas upp maten.Och inget hon sagt tyder på att hon gör något av det.
    Lavish skrev 2014-08-20 20:16:02 följande:

Men stackars barn. Vilken uppväxt kan de ha haft med en mamma som bedöms vara så psykiskt sjuk att hon inte ens får ha någon kontakt eller umgänge med sina barn, och en pappa som sitter inne för narkotikamissbruk? (Dessutom har de två vårdnadstvistat som lite grädde på moset) 

Hoppas verkligen att dom är hos en trygg och kärleksfull familj nu. 

Det kan man ju hoppas, men det är ett lotteri, det där. De kan mycket väl vara hos en familj där pappan är sugen på lite lammkött och mamman är svartsjuk för detta och slår dem. Ecftersom det görs så in i h-e många omhändertaganden är svårt att hitta bra familjehem.
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-20 22:28:36 följande:
    Du missar att vi i Sverige räknar även alla de unga människor som är dömda för grova brott som exempelvis mord, är tvångsomhändertagna pga missbruk, kriminalitet som omhändertagna barn i andra länder hamnar de som begått brott i ungdomsfängelse.
    Sverige har inte alls så många omhändertagna barn som är under 15 år.
    Nej då, jag vet att vi gör så. Men det görs ca 20 000 - 25 000 omhändertaganden per år. Menar du på fullt allv ar att majoriteten av dessa omhändertaganden sker för att den unge är dömd för ett grovt brott eller missbrukar? Då är du ute och cyklar.

Jo, Sverige har många omhändertagna under 15 år. Jag ska kolla med mina kontakter om jag kan få en ungefärlig siffra. Under tiden kan ju du, som är så tvärsäker på din sak, berätta hur många det är? "Inte alls så många" är ju vagt och framför allt en bekväm beskrivning...
    Anonym (oxen) skrev 2014-08-21 02:57:31 följande:

Vadå "alls mina barn" om det är två stycken. , då heter det väl "båda mina barn". Trodde du hade massa barn.

Tragiskt, har inte läst genom allt, men blev lite förvånad.

Jag tänkte också på det, men det är ju faktiskt inte det väsentliga här.Tycker man att det är det bör man kanske fundera över sina prioriteringar lite...
    Anonym (uppenbara kandidater) skrev 2014-08-21 07:57:52 följande:
    Lobotomi också då? 
    Ja, varför inte? Det finns ju som sagt gott om tänkbara kandidater.
    Anonym (A) skrev 2014-08-21 08:35:25 följande:
    Har du några siffror? Källa? Jag är alltså nyfiken, inte ute efter att kritisera, men alltid intressant att få riktiga fakta.
    Det ligger lite i sakens natur att det är svårt att få fram exakta siffror när det gäller LVU, men det är inte omöjligt. Jag ska göra ett försök, men det är ju den här personen som hävdar att det "inte alls är många" som ska bevisa det. "Inte alls många" är ju som sagt ett vagt och bekvämt uttryck. Och är det frågan om felaktiga placeringar, vilket det inte alls sällan är , är en en för mycket.

De LVU-utredningar som görs är ofta bristfälliga och inte sakliga, som soc och deras lojala fans alltid hävdar att de är.
    Ramborg skrev 2014-08-21 08:33:29 följande:

Ni som misstror soc så mycket är inte samma ena som vill ha tvångssteriliseringar va?

För vilken myndighet skulle kunna besluta om tvångssteriliseringarna på ett rättssäkert sätt?

Det är de som har full tillit till soc som efterlyser tvångssteriliseringar. Om de skulle återinföras i Sverige, vilket de inte lär göra, får man väl göra som i alla socutredningar; dra lott helt enkelt. För det är ett jäkla lotteri, godtyckligt och helt avhängigt av vilken kommun man råkar bo i...
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 08:54:10 följande:
    Barn i de andra länderna som exempelvis Tyskland som begått brott finns inte med i statistik för vård enligt socialtjänstlagen de finns inom kriminalvården, i England hamnar 9-åringar i barnfängelse när de begått grova brott och fortsätter avtjäna brotten i vuxenfängelse när de blir äldre, i Sverige hamnar de som begått samma brott under LVU.

I Sverige hamnar alla ensamkommande flyktingar under samhällsvård så alla dessa finns med i statistiken över omhändertagna barn.

Tyskland tar också med ensamkommande flyktingbarn i statistiken, enligt advokater jag talat med.

Jo då, i Sverige dräller det av 15-åringar som mördar och begår andra grova brott, eller hur...

De flesta omhändertaganden sker inte ens under LVU under SoL, "frivilliga insatser och placeringar". Men frivilligheten är snarare "frivilligt tvång" som en socsekreterare uttryckte det, för går man inte med på SoL-placering, eller försöker hämta sitt barn från en sådan, ansöker socialnämnden om LVU. Man kan göra det när föräldrar inte går med på frivilliga insatser (man får egentligen bara döma till LVU när det kan antas att vården inte kan ges på frivillig väg eller om föräldrarna inte går med på frivillig vård. Men soc har i många fall ljugit i förvaltningsrätten/länsrätten och sagt att de erbjudit insatser men att föräldrarna tackat nej. De hävdade rätt nyligen att ett föräldrapar inte var "trovärdiga" när de sade att de gick med på insatser i hemmet. De hade inga bevis alls för detta, men det räckte tydligen i rätten...). Så "frivilligheten" är inte alls särskilt frivillig.

Tror ni att det är helt oförskyllt som Sverige fått kritik för sina omhändertaganden i EU-domstol vid flera tillfällen? Då saknas det ett stort mått av den där självinsikten, som alla föräldrar saknar enligt soc och er.

• Anonym
    Anonym (Seriously?) skrev 2014-08-21 10:54:28 följande:
    Nej det är säkert jättenyttigt för barn att växa upp i ett hem där morsan sitter och skär sig i armarna och hetsäter och kräks.

Det skadar dem säkert inte alls på något sätt...

Jag har en nära vän vars mamma var bulimiker under min väns uppväxt. Under hetsätarperioderna tvingade den mamman ut sina barn mitt i natten för att fixa mat från gatuköket. Som hon sedan tryckte i sig helt våldsamt för att sedan kräkas upp.

Du menar att det inte skadade hennes barn att se detta? Det gjorde det kan jag meddela, ingen av dem har ett hälsosamt förhållande till mat idag.

Den mamman dog av att hon svimmade av under en kräkning, slog huvudet i något vasst och hann bloda ner hela lägenheten innan hon dog. Sen kom hennes 11-åriga barn hem från skolan och hittade henne. Men det skadade inte barnet på något sätt säkert...,

Jag menar inte att jag vet hur TS liv ser ut men ditt oinsatta kommentar om att en förälders självskadebeteende inte skulle drabba någon annan än föräldern själv är så otroligt korkat att man inte kan göra annat än konstatera att du troligen inte vet något alls om självskadebeteende, bulimi eller vad det krävs för att vara en trygg förälder,
    Ja, det är nog bäst att jag ringer soc och ber dem hämta mina barn. Säger någon FL att jag inte vet hur man är en trygg förälder måste jag ju tro på det...

Självklart kan barn skadas av allt möjligt, det finns många beteenden hos föräldrar som gör barn illa på olika sätt. Men som jag skrev nyss ska det vara riktiga bevis för att barnens häls aoch utveckling ska skadas innan man gör ett tvångsomhändertagande. Tyvärr tummas det en hel del på den regeln, och det örs omhändertaganden utifrån vad som skulle kunna hända, och hur föräldern kanske skulle kunna vara. Rättssäkerheten är otroligt låg i dessa fall, det skulle bli ramaskri om det gick till på liknande sätt i utredningar av brott.

Man skulle kunna köra på en älg och få sig själv och familjen dödad, bäst att förbjuda föräldrar köra bil. Man skulle kunna misslyckas med matlagningen så barnen åker på matförgiftning, bäst att föräldrar inte får laga mat åt sina barn.  En ensamstående mamma skulle kunna träffa en man som misshandlar henne inför barnen och de skadas, bäst att ensamstående mammor åläggs att vara singlar tills barnen flyttar hemifrån.

Eller, vad fan. Eftersom alla föräldrar skulle kunna skada sina barn på något sätt, är det nog bäst att vi gör som i NordKorea och tar alla barn från sina föräldrar n'är de fyller tre och uppfostrar dem på barnhem. Staten är ju felfria, det är enda sättet att hålla alla barn sunda och riskfria tills de blir vuxna.
    Anonym (Seriously?) skrev 2014-08-21 11:36:48 följande:

Lady Godiva: du är väldigt pengafokuserad.

Det finns säkerligen människor som tar sig an fosterbarn med någon sorts baktanke om att tjäna pengar men det har inte slagit dig att det faktiskt finns godhjärtade människor som tar sig an fosterbarn för att faktiskt hjälpa dem, för att de faktiskt vill bidra till ett bättre samhälle?

Mina grannar är en sådan familj, de har barn som alla andra räknat ut som hopplösa fall, boende hos sig. Alltså barn i tonåren som ingen annan vill veta av. Jag kan lova dig att de inte direkt tjänar några feta pengar på det utan de gör det för att de, håll i dig nu, är otroligt godhjärtade.

Jag fokuserar vid problemet med att ge människor ersättningar för sådana här saker. Det öppnar för oseriösa aktörer, något som borde vara allmänt känt för den som hänger med i nyheterna någorlunda.

Ja visst, de är säkert väldigt godhjärtade. Det är alla för rätt slant. Frågan är hur godhjärtade de skulle vara om de inte fick sådana ersättningar?
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 11:46:34 följande:

Lady Godiva, du utgår alltså från att de flesta barn som placeras i familjehem är så svårt skadade av sin biofamilj att det får förhöjd kostnadsersättning och förhöjt arvode så att familjehemsförälder måste sluta arbeta och vara hemma med barnet?
    Soc. behöver med andra ord ingripa betydligt tidigare innan skadan är så grov att barnen kräver att familjehemmet finns tillgängliga i hemmet dygnet runt.

Nej, knappast eftersom så inte alltid är fallet. Jag utgår från att folk är gnidna i största allmänhet, det framgår så tydligt när man läser trådarna på familjehemmet.se.

Soc borde ingripa mer sällan, den största skadan åsamkas av att barn tas från hem där det egentligen inte fanns särskilt allvarliga problem. Man bidrar inte till ett bättre samhälle när man tar andras barn, tvärtom. Som jag skrev tidigare drabbas folk som vuxit upp i familjehem i större grad än andra av psykisk ohälsa och suicidtankar, de får ofta sämre utbildning och helt enkelt ett sämre liv. Var det verkligen tanken med LU-lagen, att göra barnens liv sämre? I så fall har man ju lyckats.

Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 11:27:25 följande:
    Omkostnadsersättning

Omkostnadsersättningen ska täcka de merkostnader som den nya familjemedlemmen medför så som mat, kläder, fickpengar, skor, personlig hygien, fickpengar, lek och fritid, förbrukningsvaror, möbler, husgeråd, textilier, TV, telefon och normalt slitage. (Placerade barn omfattas av samma högkostnadsskydd för läkarvård och medicin som familjens övriga barn.)

Omkostnadsersättningen inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då det betalas ut direkt till familjehemmet alternativt ungdomen. Omkostnadsersättningen höjs när barnet fyller 13 år.

Varför skulle "den nya familjemedlemmen" plötsligt kosta så mycket mer än han/hon gjorde hos sina föräldrar? Barnbidraget räcker ju annars?

Ge de biologiska föräldrarna de ersättningarna  istället, så kan de ge sina barn ett bättre liv om det de har inte duger åt soctanterna. Men det går ju inte, då skulle folk förlora pengar.

• Anonym
    Anonym (Dålig mamma) skrev 2014-08-21 12:45:28 följande:
    Att ha bulimi och självskadebeteende kan absolut göra att man blir en dålig mamma. Skäms på dig själv du om du inte kan erkänna det!!
    Och vad är det för fel på att tro på en människa som startar en tråd och skriver att hon absolut inte är en dålig mamma? Varför ska hon ifrågasättas av dig? Själv väljer jag att tro och stötta den som startat en tråd istället för att ifrågasätta och anklaga någon. Speciellt någon som redan ligger och eventuellt ligger pga felaktiga beslut. 

Nej, jag har absolut inget att skämmas för. Jag kan se att det finns flera perspektiv och att det finns en möjlighet att TS blivit drabbad av mindre bra handläggning med tanke på att soc tilldelade fadern hel vårdnad och nu sitter i fängelse. Skulle aldrig komma på tanken att skriva som du gjort med hänsyn till att det är en människa som redan har det svårt och därför behöver stöttning av andra. TS läser förmodligen ff alla svar och det enda jag skäms för är alla svenska medborgare som väljer att stjälpa istället för att hjälpa. 

Jag skäms å era vägnar! 
  • Anonym
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 22:49:58 följande:
    Familjer får alltid en massa frivilla insatser innan barn placeras problemet är att de frivilliga insatserna just är frivilliga och kan inte ges om familjen inte förstår att de behöver hjälp, frivilliga insatser prövas men visar att det inte är tillräckligt för att det ska fungera och då blir barnen placerade.

Uppenbarligen finns det många som anser att föräldrar som inte klarar av att ta hand om sina barn ska ha assistenter som sköter barn, hem och hushåll och hjälper familjer i deras hem kanske tom uppfostra barnen, för föräldrarna inte ska förlora sina barn.
    Hmmm beror till stor del på var i landet du bor tyvärr! Att påstå att det alltid går till så är ett rent önsketänkande och en utopi. 
    vampyria2 skrev 2014-08-22 03:39:12 följande:

Tidigare har jag varit som de flesta i den här tråden lite hård mot folk i TS situation, tyckt att de ljuger säker för alla fattar ju att det krävs mer för att någon ska bli av med sina barn.
    Men ärligt tänk om TS verkligen sitter där och tror/tycker att hon är en bra förälder, spelar sanningen egentligen så stor roll då? Här är en människa som har förlorat det bästa hon har och har uppenbarligen inte fått hjälp nog att förstå varför och få chansen att få bearbeta det som har hänt.
    Hon kanske startade den här tråden som ett sätt att få komma igenom det här fruktansvärda som trotts allt har drabbat henne, kanske inte riktigt har koll på hur man skriver trådar och gör en sån här och blir sen ned trackad av oss på familjeliv, hade kanske kunnat få fram våra budskap på ett mer humant sätt va
    Tänk på sorgen och tänk om det va ni som satt där och inte förstod, även om ni borde göra det så borde ni bli behandlade med bommulsvantar och massor av respekt, er sorg blir inte minde bara för att ni har fel.

Bra skrivet! De flesta inlägg här i den här tråden visar på stor inkompetens att tänka i olika riktningar och utifrån olika perspektiv. Dessutom vara skrivna utifrån ett fruktansvärt sinne för dömande! Sorgligt att se alla inlägg på Facebook mm med diverse kloka ordspråk mm och sedan höra samma personer döma andra! Känner ett flertal som är snabba att skicka ut kloka råd och hur man ska behandla andra mm men tyvärr är lika dömande i verkliga livet som de flesta här har varit. 

Vad är det som gör att vi svenskar är så hårda och fördömande??? Tycker alla borde ta sig en ordentlig funderare på vad ni är för föredömen för era barn och hur ni själva vill bli behandlade!!
Svar på tråden Jag förlorade alla mina barn