För det första ammas många barn enligt vad WHO och andra rekommenderar, kanske inte helamning i 6 månader, men ändock. Män kan inte amma eller ge bröstmjölk, mer än om mamman pumpar, vilket också är ett arbete i sig. Alltså är många mammor som ammar hemma 6 månader eller längre för barnet och amningens skull. Barn som går på enbart ersättning skulle ju pappan kunna ta redan från start, men mamman kan behöva lite återhämtning efter graviditet, förlossning och hormonpåslagen som blir i början.
Sedan har människor inom barnomsorgen lättare att byta person vid terminsbryt och där jobbar flest kvinnor.
Önskad förskola är lättast att få i augusti, så många styr upp föräldraledigheten med andra barnet efter det.
Sedan beror det nog på hur lätt båda parter har att få jobb efter en arbetslöshet.
Jag skulle gissa att ett föräldrapar där båda har en tillsvidareanställning har lättare för att låta båda parter vara föräldralediga längre tid eller köra 50/50 efter kanske 7-8 månader. Dels kanske man är hemma längre än ett år, vilket ger större flexibilitet för pappan att vara ledig när bebisen är äldre och det passar hans arbete.
Hade vi kunnat snåla med dagar och barnet fått vara hemma ca 1,5 år så hade vi kunnat passa in det så pappan tar en mer sammanhängande period. Nu beror allt på om och när jag får ett längre vikariat igen. Ytterligare en anledning till snedvridningen är att många vikariat varar kortare tid än 6 månader och därmed inte höjer sgin. Min är baserad från ett jobb 2006 på 6 månader ...