• Zerafina

Vill studera till sjuksköterska VT 2015, tips!

Hej! Har nu bestämt mig för att på äldre dagar (är 36 år) studera till sjuksköterska. Har 1,1 på HP och det är ju tyvärr inte så mycket. Gymnasiebetygen räcker inte till och kan inte läsa om hela blocket, det har jag inte tid eller ork till. 

Vad råder ni mig att göra? Är det helt kört att söka in till skolorna i Sthlm (där jag bor) eller måste jag överväga att flytta till annan stad för studierna? Alla tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Vill studera till sjuksköterska VT 2015, tips!
  • JA77

Gör om högskoleprovet! 

Sök till de högskolor som ligger i Sthlm med omnejd, alltså också Västerås, Eskilstuna och Gävle. Dessvärre får du vara beredd på att göra din praktik, VFU på studieorten, eftersom det är svårt med platserna som det är. 

• Zerafina
    JA77 skrev 2014-08-20 05:46:48 följande:

Gör om högskoleprovet! 

Sök till de högskolor som ligger i Sthlm med omnejd, alltså också Västerås, Eskilstuna och Gävle. Dessvärre får du vara beredd på att göra din praktik, VFU på studieorten, eftersom det är svårt med platserna som det är. 

Tack för svar. Göra om högskoleprovet alltså.. är det pga att poängen är för låg för att ha en chans till antagning (ligger dock inom intervallet på KI, Ersta sköndal och Röda korsets högskola, verkar det som)? 

Är det kanske större chans att bli antagen till de skolor du nämnde i Sthlms omnejd? Ska i vilket fall söka samtliga så får jag se hur det faller ut. 
  • Zerafina

Kan mod vara så vänlig och flytta denna tråd till rätt forum, tack på förhand! 

• JA77
    Zerafina skrev 2014-08-20 10:35:42 följande:
    Tack för svar. Göra om högskoleprovet alltså.. är det pga att poängen är för låg för att ha en chans till antagning (ligger dock inom intervallet på KI, Ersta sköndal och Röda korsets högskola, verkar det som)? 

Är det kanske större chans att bli antagen till de skolor du nämnde i Sthlms omnejd? Ska i vilket fall söka samtliga så får jag se hur det faller ut. 
    Ju högre poäng, desto högre chans att komma in, även om du nu är inom spannet. Städer utanför Sthlm är inte lika populära (eller vad man säger), så då är det större chans att komma in. Har du sökt någon gång?
Svar på tråden Vill studera till sjuksköterska VT 2015, tips!