Viktoperation märkligt?
Viktoperationer är avsedda för personer med tillräckligt stor övervikt som inte klarar att gå ner i vikt på andra sätt. Men det finns en hake, och det är att man måste klara av den nödvändiga livsstilsförändringen. Din kompis gjorde inte detta och borde kanske inte ha opererats. Var hon tillräckligt motiverad? Fick hon hjälp med sitt ätbeteende? Viktoperationer är nödvändiga för vissa, men tyvärr verkar det idag finnas en övertro på dem och kanske beviljas de ibland för lättvindigt.
Gällande kön är kvinnor mer benägna öht att söka vård, inte bara för vikten. Sen kan jag tänka mig att färre män är beredda att underkasta sig de risker och livslånga begränsningar som en sådan operation innebär. De kanske hellre försöker gå ner i vikt på andra sätt (genom träning t ex) en längre tid än vad kvinnorna försöker. Det är också möjligt att det finns en övertro på operationerna hos kvinnor i högre grad än hos män. Väninnan har plötsligt blivit "smal och snygg" med hjälp av en operation och då vill man själv ha en. Nu är det ju inte vem som helst som får det betalt av landstinget, men jag kan tänka mig att det även är fler kvinnor än män som betalar själva.