Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Viktoperation märkligt?

Jag har två frågor om sk gastric bypass operationer. Varför är det främst kvinnor som gör den? Män är ju lika överviktiga statistiskt sett. Men 8 av 10 opererade är tydligen kvinnor.

Sen står det b la att man inte får ha obehandlade ätstörningar för att få operation beviljad. Men en kompis till mig fick ändå operation betald av landstinget trots att hon inte kunde och aldrig har kunnat äta normalt någon längre tid. Hon gjorde operationen för några år sen och gick först ner mycket i vikt, men nu har hon gått upp nästan allt igen. Är inte det slöseri med skattepengar?

• Svar på tråden Viktoperation märkligt?
  • Anonym (undrar)

Men hur vet man att någon klarar av "den nödvändiga livstilsförändringen?" Om det samtidigt uttryckligen står att patienten inte får ha någon aktiv ätstörning?

Min kompis "tjatade" sig till sin operation och mår givetvis piss nu. Hade det varit bättre om hon inte hade fått den?

• Anonym (undrar)

Hon hade BMI 44 när hon opererades och gick ner till BMI 30 det första året. Men nu är hon tillbaka på BMI 42 igen. (Säger hon, jag tycker att det ser ut som ännu mer).

Hon har varit överviktig hela sitt liv, men det var först efter tonåren som vikten skenade iväg rejält.

• Anonym (undrar)
    vampyria2 skrev 2014-08-20 07:37:02 följande:

Jag har själv gjort en och tycker faktiskt att vi får den lite för lätt, jag gick till VC sa att jag ville ha den, hade ett BMI på 40 och beviljades den så gott som direkt.
    Ingen kollade upp om jag hade försökt att gå ned i vikt innan eller sa att jag var tvungen att försöka gå ned med hjälp av dietist eller något liknande.
    Visst jag fick ju som alla andra gå på flyt innan med det var ju bara två veckor innan operation.

Nu var jag motiverad och var en av dem som faktiskt la om mitt liv och nu för tiden äter rätt och tränar hårt, opererad sedan 4.5 år sedan och håller vikten bra men som sagt både vården innan och efter är obefintlig faktiskt och det borde ändras på tycker jag.

Missförstå mig inte nu, jag är enormt tacksam över att ha fått den här chansen till ett nytt liv men som sagt jag ser ju också hur många det faktiskt är som får den och inte lyckas lika bra, de borde ha fångas upp tidigare tycker jag.

Det är ju skandal. Du kanske behövde operationen och jag unnar dig självklart ett hälsosammare liv. Men det borde inte få gå till så, det borde göras en större utredning och även patienter som BLIR beviljade, borde följas upp tydligare!

Jag vill förtydliga att jag inte är emot dessa operationer I SIG. Jag tycker bara att vissa saker verkar konstigt.
  • Anonym (undrar)

Glömde tillägga att min vän utreddes och fick gå på samtal mm hos dietist. Så det var inte bara så att hon beviljades utan hon fick "tjata", som hon själv uttryckte det.

Däremot verkade det inte vara särskilt svårt eller ta särskilt lång tid, men hon beviljades inte utan vidare.

Svar på tråden Viktoperation märkligt?