• En pedants memoarier

Erfarenheter av MVC Gamlestaden Göteborg?

Väntar mitt första barn och valde mvc i gamlestaden eftersom det ligger nära vår lägenhet (munkebäcks ligger allra närmast, men har hört att de inte är så bra..). Både jag och min sambo är väldigt nyfikna på barnets kön och undrar därför om någon gått hos mvc i gamlestaden och vet om de berättar kön där eller inte? Verkar råda delade meningar om det där.. Vi har inte varit på inskrivning än, därför jag söker svar här :)

Annars; vad har ni för erfarenheter av gamlestaden? Bra/dåligt?

• Svar på tråden Erfarenheter av MVC Gamlestaden Göteborg?
  • Charlotte 86

Hej,
    Jag gick på mvc där när jag väntade min dotter. Jag tycker att allt fungerade bra :) Jag hade Laila som barnmorska. Man gör ju inte ultraljudet där så nej dom berättar inget kön :) Alla i göteborg (tror jag) gör sitt ul på östra. Det är lite olika vem man stöter på där tror jag. Vi ville också veta och frågade om hon kunde se men hon som gjorde ultraljudet sa att "ne de kan jag inte se". Vet inte om hon bara var en surtant eller om hon verkligen inte kunde se. Vi bokade iaf ett privat ul och fick veta könet :)

Nu plusade jag igen för drygt en vecka sen. Känns lite overkligt fortfarande! Sitter just nu och funderar på om ja ska välja gamlestaden igen eller testa munkebäck men nu läste jag lite dåligt om munkebäck här, visserligen från 2011. Vad är det du hört om de?  

• Anonym
    Charlotte 86 skrev 2014-08-28 12:11:20 följande:

Hej,
    Jag gick på mvc där när jag väntade min dotter. Jag tycker att allt fungerade bra :) Jag hade Laila som barnmorska. Man gör ju inte ultraljudet där så nej dom berättar inget kön :) Alla i göteborg (tror jag) gör sitt ul på östra. Det är lite olika vem man stöter på där tror jag. Vi ville också veta och frågade om hon kunde se men hon som gjorde ultraljudet sa att "ne de kan jag inte se". Vet inte om hon bara var en surtant eller om hon verkligen inte kunde se. Vi bokade iaf ett privat ul och fick veta könet :)

Nu plusade jag igen för drygt en vecka sen. Känns lite overkligt fortfarande! Sitter just nu och funderar på om ja ska välja gamlestaden igen eller testa munkebäck men nu läste jag lite dåligt om munkebäck här, visserligen från 2011. Vad är det du hört om de?  

Kul att du tog dig tid att svara :D Ah okej, då förstår jag. Skönt med Östra, ligger ju relativt nära oss :) Vad betalade ni för det privata ultraljudet? Och vart var det? Vi vill verkligen veta eftersom vi är så galet nyfikna, så det är värt en extra slant :)

Grattis till plusset! Vad roligt! :D Vilken vecka är du i? Själv är jag i vecka 9 (8+5) och bf 3:e april, om nu allt fortsätter att rulla på :)
    Det jag har "hört" är också internetbaserat. Läst att de var kalla, otrevliga, stressade och allmänt inte engagerade. Och jag har läst det på många olika forum, så måste ju ligga något i det :s Min enda erfarenhet av dem var när jag ringde dem för rådgivning ang mina tidiga blödningar. Fick prata med en jättesur kvinna som inte alls var intresserad av att hjälpa mig och mer eller mindre dumförklarade min oro. Så tycker du borde ta gamlestaden igen. Har varit på inskrivning nu och tidigt ul för att se så att allt var bra, och både min bm Emma och läkaren Katerina kändes väldigt bra :)

• Charlotte 86

Här var vi. Två gånger till och med :)
    http://www.emmaultraljudsklinik.se/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102

Tack! Bara i vecka 5 (4+4) . 2 maj så nästan exakt en månad senare. Känner mig orolig denna gången så vågar inte tro på det riktigt. Hur mår du? Har du börjat må illa eller så än? Man glömmer vekligen fort för jag kommer inte ihåg när det började för mig sist. :) Kan ju hoppas på att slippa de denna gången.

• Anonym
    Charlotte 86 skrev 2014-08-28 17:08:57 följande:

Här var vi. Två gånger till och med :)
    http://www.emmaultraljudsklinik.se/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102

Tack! Bara i vecka 5 (4+4) . 2 maj så nästan exakt en månad senare. Känner mig orolig denna gången så vågar inte tro på det riktigt. Hur mår du? Har du börjat må illa eller så än? Man glömmer vekligen fort för jag kommer inte ihåg när det började för mig sist. :) Kan ju hoppas på att slippa de denna gången.

Toppen, ska absolut ha det i åtanke då ifall vi inte får veta könet via Östra :)

Förstår din oro, här finns en till som är väldigt orolig. Och nojig! Har ett tidigt missfall med mig i bagaget sen tidigare, så vågar fortfarande inte riktigt tro att det här händer. Vi var på tidigt ul igår och eftersom jag haft lite blödningar var jag jätteorolig. Svettades galet mycket om händerna kan jag lova!! Men på skärmen såg vi en fin liten räka med pickande hjärta, rörde även på sig lite. Men man kanske inte vågar tro på det förrän man har den i famnen, hehe. Vad oroar du dig för mest? Missfall?

Nej, inget illamående alls, mår oförskämt bra o.o Mina bröst har växt typ två storlekar och är ömma, men alltså, det är typ allt. Inga brutala humörsvängningar och inget överdrivet nattkissande. Hade jag inte sett den lille på skärmen hade jag inte trott att jag är gravid, haha. Det enda är väl att det hela utlöste en brutal magkatarr, så åkte ut och in på akuten under en veckas tid och har sen dess gått på medicin. Men nu är det hela under kontroll :)

• Charlotte 86

Vad skönt att du har fått se den lilla där inne :)

Ja de är väl missfall jag oroar mig för mest och att jag drack innan jag visste att jag var gravid. Vi var i spanien precis och du vet hur de är när man är på semester, man tar en kall öl (eller vad man nu gillar) på balkongen och kanske något till maten. Aldrig att jag var full men ändå. Dom säger att de inte ska påverka så tidigt men blir ändå orolig :P Trodde aldrig att jag skull bli gravid så snabbt. Tog ut min spiral den 5 aug och måste blivit gravid några dagar efter de bara!

Än så länge känner jag mig bara lite trött ibland och öm i brösten. Att kissa på natten kom inte fören senare i graviditeten, för mig iaf. Skönt att du fick magkatarren under kontroll! Hoppas de fortsätter så :)

• Anonym
    Charlotte 86 skrev 2014-08-29 10:39:35 följande:

Vad skönt att du har fått se den lilla där inne :)

Ja de är väl missfall jag oroar mig för mest och att jag drack innan jag visste att jag var gravid. Vi var i spanien precis och du vet hur de är när man är på semester, man tar en kall öl (eller vad man nu gillar) på balkongen och kanske något till maten. Aldrig att jag var full men ändå. Dom säger att de inte ska påverka så tidigt men blir ändå orolig :P Trodde aldrig att jag skull bli gravid så snabbt. Tog ut min spiral den 5 aug och måste blivit gravid några dagar efter de bara!

Än så länge känner jag mig bara lite trött ibland och öm i brösten. Att kissa på natten kom inte fören senare i graviditeten, för mig iaf. Skönt att du fick magkatarren under kontroll! Hoppas de fortsätter så :)

Aha, ja, klart man blir orolig! Men försök att tänka att gjort är gjort, förhoppningsvis tog den lille inte skada. Kanske kan lugna lite med att en vän till mig fick veta att hon var gravid först i åttonde veckan, och hade innan dess festat rätt hårt vid ett flertal tillfällen. Ut kom en frisk och stark flicka :)

Har också nojat en hel del. Vår knodd är ett p-piller barn så jag åt ju inte direkt som man ska innan jag fick veta (fick veta i vecka 5). Åt en massa kallrökt bland annat. Har även utsatt mig för tonvis med hårspray, smink, parfym och alla möjliga lotions. Och lakrits. Fick veta nu att man ska vara lite försiktig med det. Har oroat mig jättemycket, men tänker samtidigt att man kan inte skydda sig från allt. Tyvärr finns det skadliga ämnen i luften vi andas och ska jag skydda mig från det får jag låsa in mig i en cell och vara där tills barnet föds... Klart man ska använda sitt sunda förnuft, men det får ju integå till överdrift.

• Charlotte 86

Ja sminkt, parfym etc brydde jag mig aldrig om när jag var gravid. De är att gå till överdrift tycker jag. Ja menar våra föräldrar hade typ hälften av alla dom restrektioner som finns idag och de har ju gått bra. De har inte blivit några fel på min dotter heller :)

De som är viktigt är alkohol,nikotin och koffein. Kallrökt i sig är ju inte farligt utan de är att det kan finnas bakterier som gör dig sjuk och om de skulle hända så kan de vara farlig för barnet. Jag har under mina 28 år aldrig bivit sjuk av sådant men visst man behöver ju inte äta de varje vecka. Sen kan man frysa in de först med för att vara på de säkra sidan. Lakrits har jag aldrig äns hört att man inte ska äta, de äter jag typ aldrig ändå men skull jag bli sugen någon gång skulle jag nog ta en bit ;)

• Charlotte 86

50 g lakrits om dagen läste jag nu. Om man inte är världens lakrits älskare så är det väl inte många som kommer upp i de Skrattande

Svar på tråden Erfarenheter av MVC Gamlestaden Göteborg?