• Anonym (snignatur)

Ni som handlar på loppis

Ni som går på loppis går ni dit med en inköpslista eller kollar ni runt på måfå? Köper ni saker att ha och använda hemma eller för att ni hoppas på att hitta en antikvitet och göra ett klipp? Känns som att en loppis är ett ställe dit man går för att ha nåt att göra och kollar runt efter något som är köpbart för att inte komma hem tomhänt snarare än saker man behöver. Är det inte så att man bara kommer hem med skräp egentligen? Andra människors skräp?

• Svar på tråden Ni som handlar på loppis
  • fluu

Jag handlar kläder i fysiska secondhandbutiker och annat på typ blocket. Som med allt annat så handlar jag bara grejer jag redan från början vet att jag behöver. Igår var jag exempelvis på vår fina barnklädesloppis här i stan och var ute efter en overall och kom hem med en overall och inget annat. Är inte för prylar som bara ligger.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (e)

Jag brukar veta vilken typ av saker jag är ute efter. Tex vilken typ och märken på kläder, om det är något som jag vill komplettera i köket eller inredningen, saker jag samlar på. Jag går ofta på loppis så om jag köpte saker på måfå för att inte komma hem tomhänt skulle jag bo i en soptipp vid det här laget.

• Stårschan

Jag kollar alltid runt på måfå, men man har ju alltid en mental inköpslista:

-Billigt garn och andra handarbetsråvaror
    -Spännande böcker (intressanta böcker som folk inte förstår sig på kan vara hur billiga som helst!)
    -Extra delar till serviser man redan har
    -Större flytvästar och annat man behöver till stugan men som inte är akut
    -Saker man inte hittat i butik trots att man letat länge
    -Maken handlar ibland verktyg
    -Kläder, om man snubblar över något som har mitt namn på sig.

Att man skulle ägna sig åt att gå på loppis för att göra fynd i den bemärkelsen att man skulle sälja dem vidare har jag aldrig förstått mig på. Jag handlar ju för MIN skull, sånt som jag vill ha.

• Erizajo

Eftersom jag har barn kollar jag leksaker och sånt då det ju är dyrt att köpa nytt, lika med ytterkläder. Böcker och filmer är en annan grej, och ibland ser man nåt man velat ha länge men aldrig kommit sig för att köpa :)

• Stårschan

Det där med andra människors skräp stämmer ju på sätt och vis. Det är ju väldigt olika vad människor gillar, och vad de anser sig ha behov av. När jag är på auktion häpnar jag alltid över att folk är beredda att lägga hundratals eller rent av tusentals kronor på sådant som jag tycker är så fult att jag inte skulle vilja ha det i mitt hem om jag så fick betalt - bara för att konstnären är känd.

• Sansa Snark

Jag har en mental lista över saker jag är ute efter och kollar efter dem först. Sen om jag har tid, ork och pengar så kollar jag lite på måfå.

Jag handlar grejer till köket (just nu letar jag efter en pajform och snygga ölglas), kläder och leksaker till bebisen och enstaka plagg till mig själv.

Klipp  i ekonomisk mening gör man kanske på nån garageloppis på landet där nån gammal tants anhöriga inte känner igen Stig Lindberg-porslin (=man måste ha turen att vara på rätt plats på rätt tillfälle och nästan lura folk).

Ett klipp för mig är när jag hittar en originell och fin sak till ett bra pris. Ibland är det IKEA-grejer som har utgått ur sortimentet, ibland är det vintage. 

• Henles slyna

Jag är bra på att bara köpa antingen sånt jag vill ha eller sånt som har ett värde (sedan säljer jag det vidare) och inte en massa skräp bara för att det är billigt. Jag har ingen inköpslista utan är jag ute efter något speciellt går jag dit jag vet att det finns.

• Santin

Har köpt massor av saker jag använder, både på auktion, loppis, tradera osv. Har köpt bebiskläder, möbler, porslin, inredningsdetaljer mm. Vet innan vad jag vill ha och vad jag letar efter. Ibland hittar man och ibland inte. Blandar rätt mycket nytt med gammalt här hemma för att skapa dynamik och ett personligt hem. Mycket som finns på loppisar är skit. Men man kan hitta fina saker om man letar.

• Anonym (Loppisälskaren)

Inköpslista är ju meningslöst eftersom man aldrig vet vad de råkar ha inne just då. Men visst händer det att jag går dit med tanken att t.e.x köpa nya skor. Hittar alltid nånting och skräp är det sannerligen inte! Inte för mig i alla fall. Glad Samlar på gammalt porslin,köper alltid nån bok,kläder,köksprylar,kan bli lite av varje användbart. Har inrett i stort sett hela hemmet med arvegods och loppisfynd. 

• viseversa

Åh ÄLSKAR loppisar,stadsmissionen,myrorna och liknande. Köper oftast inget men ibland hittar jag fina annorlunda plagg till barnen som jag köper för en 10:- häromdagen hittade jag en oanvänd GANT klänning på myrorna. En med alla lappar kvar. Nypris 750:- jag betalade 60:-. Barnen brukar få välja någon liten leksak också. En femma får man mycket för när man är barn.

• Stårschan

Enda gången jag haft "inköpslista" med mig till en loppis var när jag bodde på ett enklare hotell som endast hade te/kaffemuggar UTAN öra - sådana som jag bränner sönder fingrarna på. Då gick jag faktiskt till en second hand-butik och köpte mig en ordentlig tekopp för 2 kr som jag kunde använda under resten av min vistelse.

• Anonym (Thrift)

Här i USA är thrift stores och garage sales väldigt populära och jag älskar att shoppa loss och fynda. Oftast hittar man tex jättefina märkeskläder man inte hittar i de vanliga klädbutikerna i stan. Så det är ju som att nån annan har shoppat åt en. Och superbilligt är det.

Jag går in för att strosa och fynda och det är en av mina intressen. Än så länge har jag aldrig gått ut tomhänt. Och jag får alltid komplimanger för mina kläder och ååååhh, vart har du hittat den och det, jag vill också ha!

Köper inte så ofta saker mest när jag då verkligen letar efter nåt. Vill inte heller fylla upp mitt hem med för mycket prylar, kläder är nog.

Svar på tråden Ni som handlar på loppis