• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Vi har två väldigt olika namn på förslag, olika bokstäver och antal stavelser och tom lite krångligt att säga i följd så man inte tilltalar båda samtidigt av ovana. Vi har ju ett par äldre tvillingar hemma och deras namn flyter så bra när man säger dem samtidigt att de ibland blir kallade för båda namnen i farten av de äldre barnen, även om bara en av tvillingarna är hemma

• julii
    nokla skrev 2015-02-24 12:45:05 följande:

Nej det förstår jag, det var i all välmening jag skrev att du inte skulle oroa dig fast det kanske lät lite drygt? Det var inte min mening i alla fall!

Nej nej tyckte inte alls du lät dryg.
  • julii
    JhjärtaK skrev 2015-02-24 18:16:01 följande:

Mina har stundtals skiljt mer än vad dina gjorde och hade skillnaden varit "för" stor så hade de gjort ytterligare mätningar. Men riktigt dumt att du inte fick bra information. Jag ber alltid att få kurvorna och så utskrivna för då får man all info på papper och behöver inte hålla allt i huvudet.

Ja jag tyckte också det var dumt, jag bad ändå om siffror och kurvorna men hon hade inte äns datorn på så fick inte se något alls.. hoppas jag inte får samma läkare nästa gång.. tack för alla svar. Skönt att kunna fråga andra som också väntar tvillingar.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-25 09:14:54 följande:

Vecka 37, 36+0. Bara den här veckan också så är de fullgångna. Sjukt. Magen börjar iaf se väldigt fullgången ut, allt känns uttänjt till max å är helt sjukt öm i skinnet :-/ Och ryggen är en katastrof bara, men foglossning har jag klarat mig bra ifrån iaf det är bara om jag går en lite längre promenad med hunden som de ställer till problem.

phpMIH5Se53462.jpg

Fin mage!

Javisst tar ryggen mycket stryk! Det känns som att min skall gå av om jag gjort mer än vanligt ett litet tag :-O

Ja 37+0 längtar man verkligen till! Bara två veckor kvar (minus en dag ) här!
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-02-25 11:41:51 följande:
    Härligt, jag längtar också dit! :)

Igår var jag på stan en sväng och gjorde lite ärenden och varenda en i de butiker jag hann med utropade "åh, det måste vara dags snart!". Jo men visst, 1 maj.. :P haha

Skulle vilja komma fram till de två perfekta namnen nu, men det är fortfarande svårt tycker jag. Favoriterna börjar på samma bokstav och vi vill inte att de ska ha samma initialer sen när de blir lite äldre. Så vi står nästan på noll fortfarande, eller åtminstone svänger väldigt mycket fram och tillbaka mellan förslagen på "listan". 
    Haha! Fick en liknande kommentar för en månad sedan när det var någon som frågade när det var dags och jag svarade "om två månader", varpå han i butiken sa "den ser större ut..." Så jag förklarade för honom att det var två där inne
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-25 11:53:59 följande:

Vi har två väldigt olika namn på förslag, olika bokstäver och antal stavelser och tom lite krångligt att säga i följd så man inte tilltalar båda samtidigt av ovana. Vi har ju ett par äldre tvillingar hemma och deras namn flyter så bra när man säger dem samtidigt att de ibland blir kallade för båda namnen i farten av de äldre barnen, även om bara en av tvillingarna är hemma smile1.gif

Mycket smart! Våra namnförslag är inte lika varandra men nog ändå rätt lätta att säga ihop tyvärr :-/. Men det är ju iofs en massa namn så kanske svårt att undvika om man inte tänkt på det aktivt.
  • JhjärtaK

Var på antenatalen hela gårdagen typ, inte pga tvillingarna egentligen utan för att jag verkar ha fått hydronefros (förstorad njure) även under denna graviditet! Dock inte alls lika illa som det var under dotterns graviditet så jag fick åka hem och skall tillbaka imorgon för uppföljning. Som tur är är det ju max 3 veckor kvar för mig så i värsta fall har jag ont i tre veckor och det kan jag nog ändå hantera.

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-02-26 08:01:07 följande:

Var på antenatalen hela gårdagen typ, inte pga tvillingarna egentligen utan för att jag verkar ha fått hydronefros (förstorad njure) även under denna graviditet! Dock inte alls lika illa som det var under dotterns graviditet så jag fick åka hem och skall tillbaka imorgon för uppföljning. Som tur är är det ju max 3 veckor kvar för mig så i värsta fall har jag ont i tre veckor och det kan jag nog ändå hantera.

Men vilken otur, som att det inte räcker med en gång. Är det samma njure? Kan man göra något åt det eller är det bara å härda ut å så går det tillbaka efter förlossningen?
  • JhjärtaK

Bm idag och allt såg fint ut

Tv1: 135 i puls

Tv2: 140 i puls

Sf-mått: 40 cm! (v 35+1)

Hb: 130!! (Gött! Känns som det inte gör lika mycket om man förlorar lite blod då under förlossningen)

Bt: 115/60

Blodsocker: 4,1

Sen är hon så himla härlig också! Nästa träff blir den sista (förutom efterkontrollen då) och det känns riktigt sorgset

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-26 08:20:43 följande:
    Men vilken otur, som att det inte räcker med en gång. Är det samma njure? Kan man göra något åt det eller är det bara å härda ut å så går det tillbaka efter förlossningen?
    Båda var lite påverkade men den vänstra mer än den högra (förra gången enbart den högra). Men iom att de bara var måttligt påverkade och det är så nära till förlossningen nu så görs inget om det inte skulle bli väldigt mycket sämre snabbt. Idag har jag i princip varit smärtfri så det känns som att det kan ordna upp sig av sig själv redan innan förlossningen om jag har tur.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D