• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa

Ju senare man väntar också med att göra ultraljud för att fastställa enäggs eller tvåäggs desto svårare är det att se. Lättast att se så tidigt som möjligt. Jag är i v 17 och har redan varit på 4 st UL, ett till nästa vecka och då har jag inte ens varit på RUL än. Byt BM, låter helt fel det där!

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-03 11:05:44 följande:

Ju senare man väntar också med att göra ultraljud för att fastställa enäggs eller tvåäggs desto svårare är det att se. Lättast att se så tidigt som möjligt. Jag är i v 17 och har redan varit på 4 st UL, ett till nästa vecka och då har jag inte ens varit på RUL än. Byt BM, låter helt fel det där!

Hur såg det ut på senaste UL? Fortfarande lika tillväxt på de små?
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-03 11:14:24 följande:
    Hur såg det ut på senaste UL? Fortfarande lika tillväxt på de små?
    Japp, allt såg helt perfekt ut! Gissar dock att man kommer hålla andan varenda ultraljud tills man hör att allt är bra.. :/

Jag är dock en positiv person och försöker tänka att allt kommer gå bra. Det gör ju faktiskt det dom allra flesta gångerna :)
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-03 11:22:01 följande:
    Japp, allt såg helt perfekt ut! Gissar dock att man kommer hålla andan varenda ultraljud tills man hör att allt är bra.. :/

Jag är dock en positiv person och försöker tänka att allt kommer gå bra. Det gör ju faktiskt det dom allra flesta gångerna :)
    Skönt! Ja den andan kommer jag också att hålla

Men helt rätt! Ca 90% av vår typ klarar sig utan TTS!
  • Maja1420
    Mrs N skrev 2014-10-03 09:48:16 följande:

Tack snälla ni för snabba svar. Jag har redan ringt en ny mvc och pratat men enligt dem så gör dem inte heller något innan rul jag är v.10 och äter lergigan comp sedan v.7.

Tack snälla för omtanken <3

Hej! Jag bor också i Stockholm och har inte heller gjort mer än ett UL i v 11. Dock trodde läkaren att det var tvåäggs så kan vara därför. Men å andra sidan hade man inte vetat att det var tvillingar förrän RUL heller om man inte ville göra kub...
  • justordinary
    JhjärtaK skrev 2014-09-30 20:13:18 följande:
    Bara trevligt att läsa långa inlägg tycker jag

Pratade idag med min bm om förlossningen och sa då att jag har bestämt mig för att det blir snitt och då sa hon att ingen tvingas till vaginal förlossning när de är två (såklart inte annars heller men speciellt inte när de är två). Sen har jag ju extra "ammunition" då jag fick en total sfinkterruptur när dottern föddes så jag stod redan innan vi visste att det var två och vägde mellan vaginalt och snitt.

Men jättebra att du får gå och prata med någon! Kanske hjälper det dig med din förlossningsrädsla eller så inser psykologen att det bästa för er är om det blir snitt.

Är det något speciellt med en förlossning som du oroar dig för?
    Varit lite inaktiv här ett tag...haft massor med huvudvärk hela veckan och varit tvungen att äta alvedon..usch... Jag hoppas verkligen att jag inte skadar dem när jag tar alvedon, men jag har inte haft så mycket val... :S

Angående förlossning tror jag att jag oroar mig för precis allt. Smärtan. Att det ska gå fel. Att det inte finns tillräckligt med resurser. Allt... Känns som att ett planerat snitt passar mig bättre, även om det också känns obehagligt och skrämmande så känns det hanterbart vilket inte en vaginal förlossning gör (för mig).

Just nu längtar jag efter att få gå på nästa ul för att se hur de har det... Jag hoppas att de mår väl... Sambon och jag har berättat för våra chefer nu men annars håller vi tyst ett tag till om det går.

Förresten, verkar vara många med illamående här inne (kul för oss, dubbla bebisar - dubbelt illamående...). Är det någon mer än jag som har som att illamåendet är mer vissa dagar och mindre vissa, och att man kräks vissa dagar men inte andra? Känns skumt... Håller verkligen tummarna att det kommer gå över....
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-10-03 19:58:43 följande:
    Varit lite inaktiv här ett tag...haft massor med huvudvärk hela veckan och varit tvungen att äta alvedon..usch... Jag hoppas verkligen att jag inte skadar dem när jag tar alvedon, men jag har inte haft så mycket val... :S

Angående förlossning tror jag att jag oroar mig för precis allt. Smärtan. Att det ska gå fel. Att det inte finns tillräckligt med resurser. Allt... Känns som att ett planerat snitt passar mig bättre, även om det också känns obehagligt och skrämmande så känns det hanterbart vilket inte en vaginal förlossning gör (för mig).

Just nu längtar jag efter att få gå på nästa ul för att se hur de har det... Jag hoppas att de mår väl... Sambon och jag har berättat för våra chefer nu men annars håller vi tyst ett tag till om det går.

Förresten, verkar vara många med illamående här inne (kul för oss, dubbla bebisar - dubbelt illamående...). Är det någon mer än jag som har som att illamåendet är mer vissa dagar och mindre vissa, och att man kräks vissa dagar men inte andra? Känns skumt... Håller verkligen tummarna att det kommer gå över....
    Det låter som att snitt verkar vara ett bra alternativ för er tycker jag

Klart du skall ta alvedon när du har ont. Jag tror att det är bra mycket skadligare för de små om man går runt och lider och spänner sig och har ont än några alvedon hit eller dit

Japp, illamående här också. Varierar i styrka men jag spyr iaf inte såsom många andra. Jag hoppas också att det skall gå över men ev gör det kanske inte det :-/ Jaja, mår inte illa hela dagarna utan mest på kvällar och nätter så det är ju alltid något
  • JhjärtaK

Idag kom kallelse till vårt första UL via specMVC och till RUL via specMVC också, yay! Första UL är den 16 oktober och sen RUL den 6 november. Längtar så!!

• blåbärsmuffins
    Mrs N skrev 2014-10-03 09:48:16 följande:
    Tack snälla ni för snabba svar. Jag har redan ringt en ny mvc och pratat men enligt dem så gör dem inte heller något innan rul jag är v.10 och äter lergigan comp sedan v.7.

Tack snälla för omtanken <3
    Ring gyn istället då, så du får träffa en läkare som kan skriva ut något starkare än lergigan och diskutera av sjukskrivning. Dra en vals om att du haft ont, så får du säkert ett vul i alla fall. Då ser de vilken sorts tvillingar du bär. Annars får du be om ett KUB-test. Då får du komma in före vecka 14 i af. Hjärta
    justordinary skrev 2014-10-03 19:58:43 följande:

Jag har också fruktansvärd huvudvärk. Läste någonstans att man kan få det av de ökade progesteronhalterna, medan bm trodde det berodde på mitt illamående.
    Alvedon går inte över i blodet till fostren, så det är bara att använda rekommenderad dos.
    JhjärtaK skrev 2014-10-02 18:42:26 följande:

Nu har jag varit och testkört!

Det står mellan Emmaljunga och donkeyn helt klart. Gillade inte alls Kronan Syskon och sittdelen var sååå liten! Donkeyn var lite mer lättkörd men det berodde nog på lufthjulen, något man kan välja att få på Emmaljungan också. Bugaboo är smalare men gillade Emmaljungas sittdelar bättre. Dock är suffletterna på Bugaboo bättre. Emmaljungas varukorg var rymligare än Bugaboos. En helt klart positiv sak med Emmaljunga är att man fr.o.m. årsskiftet kan fästa två Maxi Cosi babyskydd mha en adapter. Tidigare kunde man bara fästa Emmaljungas egna, dyra och tunga, babyskydd på double Viking men snart så! jag gillade Emmaljungas handtag bättre än Bugaboos, uppskattar att det är "knäled" på det. Bugaboo har teleskophandtag men trots att det var fullt uppfällt så kändes det inte högt nog nästan (är 174 cm).

Hmm, jag skulle vilka provköra Emmaljungan med lufthjul för är den då lika lätt att köra som Bugan så lutar det nog åt den.

Lufthjulen är tydligen en ny "feature" för 2015 års modell men man borde ju kunna köpa den separat och sätta på en äldre modell eller vad tror ni?

Jag kommer att köpa en graco tvillingsulky och gracobabyskydd. För snabba ärenden, bvc, hämta i skolan, gå i affären. http://www.jollyroom.se/produkter/akta-graco-stadium-duo-sport-luxe-3 
    Har dragit runt en stor syskonvagn (Emmaljunga double wave) och det var för tungt och jobbigt, då bara med en liggdel. Så jag köper en kombitvillingvagn också, men det är ingen brådska. Orka bära två babyskydd med ungar i, det gör man inte länge, så jag kommer ha gracon mellan bilen och huset också. Så slipper jag lämna den ena för att gå två ggr.
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-10-03 20:25:55 följande:

Idag kom kallelse till vårt första UL via specMVC och till RUL via specMVC också, yay! Första UL är den 16 oktober och sen RUL den 6 november. Längtar så!!

Åh vad roligt! Stort lycka till! Vilken vecka är du i nu? :) gissar att ni nu första gången ska titta på enäggs/tvåäggs? Vi gjorde det nu i onsdags ( i v. 14) och det var helt underbart att få se dom så liven när dom fått formen av små bebisar, första gången vi såg våra i v. 7 var det ju nästan inte urskiljbart :)

6 november ska vi på ul igen för att kolla igenom allt och kanske få veta kön om vi har tur :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D