• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • A82
    nokla skrev 2015-01-19 17:13:49 följande:
    Ja det funderade jag också på, om man behöver åkpåsar i mars. Kanske kommer undan med ett litet fårskinn och ett täcke då

Härligt att de växer och mår bra, själv ska jag på tul igen nästa vecka.
    Jag hade också tänkt skippa åkpåsar. Sonen föddes i början av april och till honom hade vi bara flera lager kläder, filtar och "locket" till liggdelarna. Och då bor vi ändå där det är hyfsad vinter/sen vår. ;)

Har faktiskt aldrig haft någon åkpåse, inte på hösten/vintern heller trots många promenader ute. Rejäla kläder, ullfiltar och fotsack original (tunn) till sittvagnen som vindskydd. Det är nog en smaksak det där. Kan såklart vara smidigt också, beror nog mest på hur man är ute. Och man kanske ser ett annat behov nu när det är två, vi får se.. :)
  • A82
    julii skrev 2015-01-19 17:09:53 följande:
    Phuu va skönt då är det inte bara jag :p tack för ni svara :)

Graviditeten är både önskad och planerad och vi har velat det här så himla länge men kommer en tanke då och då " fixar vi det här nu?" Men längtar o längtar :)
    Jag håller med er alla!

Graviditeten med sonen var inte planerad och hjälp vad rädd jag var först. Men det var aldrig en tanke på att göra abort heller. Och så här efteråt så var det verkligen rätt tillfälle. 

Den här gången var det planerat. Men såklart har man funderat en del iaf. Mycket att jag är rädd att bli otillräcklig till alla, hur ska sonen känna osv. 

Nu önskar jag bara att allt ska gå bra och att vi snart ska få bli fem! :)
  • julii
    A82 skrev 2015-01-19 18:17:05 följande:

Jag håller med er alla!

Graviditeten med sonen var inte planerad och hjälp vad rädd jag var först. Men det var aldrig en tanke på att göra abort heller. Och så här efteråt så var det verkligen rätt tillfälle. 

Den här gången var det planerat. Men såklart har man funderat en del iaf. Mycket att jag är rädd att bli otillräcklig till alla, hur ska sonen känna osv. 

Nu önskar jag bara att allt ska gå bra och att vi snart ska få bli fem! :)

Precis.

Tror vi allihopa kommer fixa det härgalant :)
  • stinaa

Helt normala tankar, speciellt med första barnet. Livet förändras ju totalt och det går aldrig att förutse här det är att få barn innan man har fått barn. Meeen, det är totalt absolut jättevärt det! Jag tycker bebistiden är tuff men det blir bara roligare och roligare, det kan jag garantera :)

Vad gäller åkpåse så har vi köpt en bugaboo donkey twin, vi köpte åkpåsarna till den då vi vet att vi kommer ha användning av dom i höst också. Våra bebisar kommer ju komma senast i februari och då är det fortfarande kallt. Dottern har sovit ute varje dag sen hon var bara några veckor gammal och det kommer tvillingarna göra också + att vi är mycket ute och går så vi beslutade oss för att investera i bra åkpåsar som vi kommer använda mycket :)

• justordinary

Idag är jag enormt trött på sammandragningar!! Har två enormt vilda bebisar som sprattlar massor och säkert triggar igång ännu fler. Orkar inte räkna längre men tätt återkommande dock ej regelbundet, mer än 60-80st lätt om jag höftar sen imorse. Är det fler än jag som har såhär mycket? Är iaf sjukskriven på heltid nu och har täta kontroller på specMVC... Igår var en betydligt bättre dag men behövde få gnälla lite. 27+0 imorgon...

• julii

Jag vet knappt hur sammandragningar känns då jag tror att jag bara haft det ett par gånger. Kändes som ett sug nedåt och magen blir hård, antar att det är sd?

• JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-20 19:02:23 följande:

Idag är jag enormt trött på sammandragningar!! Har två enormt vilda bebisar som sprattlar massor och säkert triggar igång ännu fler. Orkar inte räkna längre men tätt återkommande dock ej regelbundet, mer än 60-80st lätt om jag höftar sen imorse. Är det fler än jag som har såhär mycket? Är iaf sjukskriven på heltid nu och har täta kontroller på specMVC... Igår var en betydligt bättre dag men behövde få gnälla lite. 27+0 imorgon...

Usch vad jobbigt! Jag har också en hel del men inte så många. Har de kollat tappen på dig? Om inte så be dem att mäta den via VUL så att den inte påverkad av alla sd.

Klart du får gnälla, det är inte lätt att bära två st.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-20 19:27:14 följande:

Jag vet knappt hur sammandragningar känns då jag tror att jag bara haft det ett par gånger. Kändes som ett sug nedåt och magen blir hård, antar att det är sd?

Ja det låter som en sd. Mkt vanligare att man känner av dem som omföderska.
  • JhjärtaK

Idag är det dags för något slags "snittsamtal", får se vad det innebär.

Är i vecka 31 idag så äntligen 30 fulla veckor, whoho! Nu är det bara fyra veckor kvar tills de anses såpass klara att de inte skulle försöka hindra en förlossning om den drog igång men hoppas såklart att de stannar inne ända tills de är färdigbakade

• justordinary
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 09:51:47 följande:

Usch vad jobbigt! Jag har också en hel del men inte så många. Har de kollat tappen på dig? Om inte så be dem att mäta den via VUL så att den inte påverkad av alla sd.

Klart du får gnälla, det är inte lätt att bära två st.

De har koll på cervix, är därför jag går på kontroll en gång i veckan. Hoppas att mycket vila räcker och att sammandragningarna bara är jobbiga för mig. Men vi får väl se hur det ser ut nu på nästa kontroll, jag är självklart nervös att något ska hända men försöker vara hemma och slappna av så gott jag kan. Jag räknar just nu dagar och veckor, målet är att komma över 35 fulla veckor - hoppas få nå dit!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D