• blomma41

Hur ska jag göra? Om min dotter.

Hej
    Jag är 41 år och har haft min dotter i familjehem sedan hon vart 11månader då pappan kontakta soc o sa att han inte klarade av sin familj längre och påstod att jag var en dålig människa och mamma. Hoppar över en lång kamp som gäller att få hem min dotter igen till hur det ligger till nu. Jag gick in i väggen samtidigt som dottern togs och efter det levt som singel. Jag blev sjukpenionär för ca 3år sedan snart. Har haft umgänge med dottern vilket alla har fungerat bra. Nu är umgängesbegränsningen borta sedan innan sommaren och jag har haft dottern varannan lördag 13.00-18.00 och det har gått bra. Nu till saken soc vill gööra en vårdnadsöverflytt till familjehemmet(farmor 50år) så de ska ansöka om det i September. Jag har hittills inte fått hem dottern pga att de är rädda att min stresskänslighet kommer blossa upp om dottern kommer tillbaks hem till mej därför har de nekat alla mina försök. Jag undrar nu, har någon annan varit tvungen att gå denna vägen? Hur tänkte ni/du? Vilket beslut tog ni , eller fortsatte ni kämpa hem banret? Jag tänker o tänker, har kontaktat min advokat och frågat vad hon tycker. Tips o råd ? Tack.

• Svar på tråden Hur ska jag göra? Om min dotter.
  • blomma41
    FrauCasio skrev 2014-08-21 16:10:19 följande:

Nä men.. Klart flickan ska stanna hos sin farmor den enda hon känner till som ger henne kärlek och omvårdan 24/7!

Ja jag undanber mej sådanahära kommentarer. Jag ger inte upp och lyssnar på min advokat. Jag bad om råd och om någon annan tex varit här där jag är idag. Inga pikar o nedlåtande meningar tack.
  • blomma41
    blomma41 skrev 2014-08-21 20:10:19 följande:
    Ja jag undanber mej sådanahära kommentarer. Jag ger inte upp och lyssnar på min advokat. Jag bad om råd och om någon annan tex varit här där jag är idag. Inga pikar o nedlåtande meningar tack.
    Och det beror heller inte på min förmåga som mamma utan andra omständigheter som jag inte ens tagit upp här. Nu var det frågan om vårdnadsöverflytt som soc ser som sitt sista kort mot mej.
  • FrauCasio
    blomma41 skrev 2014-08-21 20:10:19 följande:

Vaddå lyssnar på din advokat, det är du som bestämmer vad du gör och inte din advokat. Snälla tänk på flickan och var inte egoistisk! Du kanske kan få lite mer umgängesrätt istället, det känns bättre för flickan än att bli uppriven och borttagen från sin farmor.
  • Sara73

Går det inte isåfall att till en början ha henne två dagar i veckan t ex?

• MxMeNow
    MxMeNow skrev 2014-08-21 16:05:53 följande:

Låt säga att du kämpar för att få "hem" henne till dig, det är en enorm skillnad mellan några timmar varannan helg och heltid. Vad får dig att tro att du kommer klara av att ha henne hos dig? Risken finns ju att hon slits från farmor till dig för att sen tvingas flytta tillbaka till farmorn igen. Känns det rättvist?

Ett svar tack...
  • Sötsug

Jag tycker du ska fortsätta kämpa för din dotter.

Men gå med myrsteg.

Säg åt din advokat att du inte vill ha vårdadsöverflytt för att din plan i framtiden är att ha ditt barn heltid.

Börja med mer umgänge.

Bor ni i närheten av varandra?

Försök ha henne över dagen bara. Sedan hela helgen. Så småningom varannan vecka osv.

Hon är så pass liten att hon inte förstår än.

Jag beundrar dig som orkar hålla ut.Men låt inte någonting stressas fram.

Hur mår du nu?

Vad har du för problem?

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Solyluna

Vi vet ju inte vilka problem du har ts? Det blir ju omojligt att saga utan att ha lite mer bakgrundsfakta om dig och om du har andrats till det battre. Jag tror att ett forsta steg ar ett utokat umgange da det ar stor skillnad pa att ha henne ensam nagra timmar varje lordag eller ha henne alla dagens veckar. 

• blomma41
    Solyluna skrev 2014-08-22 05:59:43 följande:

Vi vet ju inte vilka problem du har ts? Det blir ju omojligt att saga utan att ha lite mer bakgrundsfakta om dig och om du har andrats till det battre. Jag tror att ett forsta steg ar ett utokat umgange da det ar stor skillnad pa att ha henne ensam nagra timmar varje lordag eller ha henne alla dagens veckar. 

Jag har absolut inte tänkt att säga att nu ska min dotter hem direkt. Jag gick in i väggen för ca 6årsedan. Pappan tryckte ner mej psykiskt o fysiskt under en tid bla i mitten av graviditeten, men jag var så rädd så jag vägade inte lämna för jag kände ingen alls. Pappan kom även framt till att han har ADHD och jag följde med honom så han fick det klart hos läkaren och sedan medicin. Han ville nog egentligen inte bli pappa för han är klar med att bara ha henne varannan helg. Jag behövde vila upp mej och få äta och behövde mycket lugn o ro och valde också att vara singel sedan dess. Pappan har ljugit ihop en ordentlig historia om mej som jag har fått kämpa för att bevisa motsatsen till soc och det tar tid. Jag fick ensam sköta dottern,hemmet,matn, städning o tvätten under de 11 månader vi var sambo. Han brydde sej inte särsklit mycket om något. Hade jag vågat så hade jag tagit med mej dottern och sökt akut hjälp hos soc för egen lägenhet och försörjningsstöd men jag var så rädd o kuvad då. Dagen då soc kom hem brast mitt liv o dotter togs ifrån mej, farmor tog henne o sedan dess bor hon där. Jag tvingades till sjukhus för pappan tutade i soc att jag skulle vara psyksjuk. Jag åkte till sjukan för att bevisa att så var inte fallet eftersom dottern var trygg så valde jag av egen vilja att stanna kvar på sjukan för dels att komma från pappan de var mitt sätt att fly därifrån. Samtidigt som jag behövde vila äta o ha lugn o ro. Sedan har det varit 5års kamp i ensamhet mot soc, pappan o farmor. O nu är jag här o det som ni vet om. Jag vet även att farmor och jag fostrar barn på helt olika sätt. Jag är den snälla och hon den mera bestämda o kan vara elak till sättet. Säkert är hon snäll mot dottern men det är ändå min dotter. Även att min advokat säger ge inte upp så tvivlar jag ibland. Men att få höra att man är bara den snälla för några timmar gör ont at fä höra när man har gjort allt hittills för att visa att jag är en bra människa och mamma. Ja nu vet ni. Soc har sagt att det umgänge som är kommer vara kvar. Och det kommer inte ökas för då skulle de sagt det. Så är det. Nu vet ni som undrar. Soc är rädda för att jag skulle få igång min stresskänslighet igen om hon skulle komma hem helt på sikt. Men det är i arbetslivet jag är stresskänsig o ingen annan stans. Ja förutom det helvete de har gett mej dessa åren. Soc är fruktansvärda den psykiska "misshandeln" fortsätter dom med, fråga vem som helst som har fått sitt barn taget av dom. Vi går igenom ett helvet vi föräldrar som verkligen kämpar. Snart orkar man inte mera.
  • MxMeNow

Ts varför väljer du att inte svara på min frågeställning? Är det för att du inser att det kan ligga en sannolikhet bakom scenariot?

MxMeNow skrev 2014-08-21 16:05:53 följande:

Låt säga att du kämpar för att få "hem" henne till dig, det är en enorm skillnad mellan några timmar varannan helg och heltid. Vad får dig att tro att du kommer klara av att ha henne hos dig? Risken finns ju att hon slits från farmor till dig för att sen tvingas flytta tillbaka till farmorn igen. Känns det rättvist?

• blomma41
    MxMeNow skrev 2014-08-22 23:38:25 följande:

Ts varför väljer du att inte svara på min frågeställning? Är det för att du inser att det kan ligga en sannolikhet bakom scenariot?

Ursäkta men vad var din fråga?
Svar på tråden Hur ska jag göra? Om min dotter.