• Niloisabell88

Gåva av fastighet belåning skatt

Hej! Någon som har erfarenhet, kunskap, tips om mina frågor så är jag tacksam :)

Min mormor i morfar bor i ett fin hus som morfar äger. Mormor ska snart in på hem. Morfar är 90 år. Han vill att jag o min sambo bor i huset "efter dom" o jag älskar det huset. Han vill ge det till mig i gåva nu. O så får vi flytta in den dagen han inte vill/kan bo kvar.

Morfars 3 barn tycker detta är ok ide om dom får en slant var. Huset/tomten är värt ca 4-5milj. Dom vill ha 1-1,5milj var av mig om jag får det.

Om ja får huset i gåva blir det väl ingen skatt eftersom gåvoskatt inte finns?
    Får jag belåna 4-5milj? Eller blir det konstig mot Skatteverket ex? Att det räknas som försäljning ex?

Annat att tänka på? Är 1-1,5 rimligt att ge de 3 barnen? Får oxå ha i åtanke att den dagen vi ev säljer huset får vi betala vinstskatt på 22% av hela värdet då morfar köpte allt för 1000:- typ för 60 år sen... Plus att vi måste renovera för typ 500-1 milj.
    Men om man får det i gåva o kan belåna huset slipper man kontantinsats på sån...

• Svar på tråden Gåva av fastighet belåning skatt
  • SatanLendMeADollar

Be dina morföräldrar att ta massa smslån så de andra får sin miljon, sen dör de med skulden. Problem solved!

• Tonårsmamman1

Är det inte enklare att ni betalar din morfar det huset är värt idag, så får syskonen ärva honom sedan?

Vet ni om ni får låna så mycket som 1,5 miljoner * 3, plus 1 miljon för renovering?

Hur mycket är huset värt?

• Niloisabell88
    Tonårsmamman1 skrev 2014-08-20 22:00:17 följande:

Är det inte enklare att ni betalar din morfar det huset är värt idag, så får syskonen ärva honom sedan?

Vet ni om ni får låna så mycket som 1,5 miljoner * 3, plus 1 miljon för renovering?

Hur mycket är huset värt?

Huset är värt kanske 5,5. Om man säljer huset när han inte finns mer får man räkna av 22% skatt o mäklararvoden..

Om skall köpa det av morfar måste jag betala 15% i kontantinsats till banken. Om jag får huset "äger jag" dom milj o kan belåna delar av huset för att betala till syskonen :/
  • Kjell2

Enklast är nog att du kommer överrens med morfar och hans barn att du köper det. Då får morfar och barnen hantera reavinstskatten och morfar sen avgöra hur pengarna ska fördelas. Skriv ett tydligt köpeavtal där det står att huset inte är ett förtida arv,

Är ni bara kreditvärdiga får du låna pengarna av banken. Det är inget krav på 15% kontant. Däremot får bara 85% av huset marknadsvärde belånas. Så köper du för ett underpris kan du mycket väl få låna hela beloppet.

• Niloisabell88
    Kjell2 skrev 2014-08-21 08:33:43 följande:

Enklast är nog att du kommer överrens med morfar och hans barn att du köper det. Då får morfar och barnen hantera reavinstskatten och morfar sen avgöra hur pengarna ska fördelas. Skriv ett tydligt köpeavtal där det står att huset inte är ett förtida arv,

Är ni bara kreditvärdiga får du låna pengarna av banken. Det är inget krav på 15% kontant. Däremot får bara 85% av huset marknadsvärde belånas. Så köper du för ett underpris kan du mycket väl få låna hela beloppet.

När ska jag köpa det av han då? Vill ju inte betala på lånen förrän jag kan flytta in, o han vill bo där så länge han lever (men han är ganska dålig nu). Vart början man?

Så om markvärde är 5,5 så tror du jag kan belåna 5,5 minus 22% dom får betala i skatt o betala till dom 3?
  • Kjell2
    Niloisabell88 skrev 2014-08-21 08:49:41 följande:
    När ska jag köpa det av han då? Vill ju inte betala på lånen förrän jag kan flytta in, o han vill bo där så länge han lever (men han är ganska dålig nu). Vart början man?

Så om markvärde är 5,5 så tror du jag kan belåna 5,5 minus 22% dom får betala i skatt o betala till dom 3?
    Finns en del lösningar kring detta. En är att ni köper nu och morfar sen hyr av er för någon lämplig månadshyra så länge han bor kvar.

En annan är att ni skriver kontrakt nu men övertagande om ett år eller så. Ett tredje att ni kommer överrens nu om pris mm och sen skriver ni själva kontraktet och övertagandet senare när det är lämpligt.

Hur mycket reavintskatten är för er morfor påverkar inte hur mycket ni får låna. Låt oss säga att banken accepterar ett marknadsvärde på 5,5 miljoner. Är ni då kreditvärdiga kan ni få ett bolån ca 4,7 miljoner.

Ni kommer överrens med morfar, och ok från syskon, att ni köper för t ex  4 miljoner. 800 000 i reavinstskatt för morfar kvar blir då 3,2 miljoner som han får fördela  som han vill.

Tänk på att oavsett marknadsvärde på huset krävs det att du/ni är kreditvärdiga. Baserat på er inkomst, kredithistora mm kan banken vägra eller begränsa ert bolån.
  • dfuoih

Kan vara smart att välja en lösning som tar hänsyn till att V, MP, även LO mfl är positiva till återinförandet av arv och gåvoskatt och att dessa eventuellt kan komma att återinföras i framtiden.

Jag tycker ni borde värdera huset nu och kontakta några banker för att se hur mycket ni får låna. Jag tänker att en jurist kan hjälpa er med att teckna avtal, gåvobrev mm som gäller även om någon/några av syskonen, frun eller liknande ändrar sig framöver.

• Fruarna Svensson

Tycker gåva och köp blandas ihop här. Din morfar har rätt att ge dig huset om han vill. Då blir det ditt. Kostnad för att ändra lagfart bli det. Är huset dessutom belånat blir det skatt, den går ej att komma runt, eftersom det då betraktas som köp. Är huset inte belånat blir det inte skatt, lite bakvänt kan tyckas.

Ska du betala för huset, ja då är det ju ett vanligt köp.

Få huset i gåva och belåna det i efterhand går säkert, skulle dock kolla av med banken rätt niga innan vad de tycker om det. Ta i pantavgift i beräkningen, förutom lagfartsavgiften. Men har du fått huset så är du inte tvungen att betala för det, så det känns lite bakvänt på nåt sätt.

Svar på tråden Gåva av fastighet belåning skatt