• Anonym (Orolig)

Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?

Hej,
    Skall inom kort börja studera och har fått besked om att jag ej uppfyller kravet för rätt till studiestöd. Jag har fått underkänt på två kurser och behöver därmed visa klarade poäng innan jag får studiemedel igen. Kommer jag nu då förlora min sgi pga att jag intehar rätt till studiemedel från start.

• Svar på tråden Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?
  • Anonym (Orolig)

Men jag skall inte vara föräldraledig utan studera på heltid i 3 år. Vart i kontakt med CSN och de säger att jag kommer bli berättigad först 2,5 veckor in i kursen då de poängen är det som saknas för att jag skall vara berättigad. Har man rätt att ta föräldrapenning de 2,5 veckorna innan mina studiemedel kommer igång då?

• Anonym (Orolig)

Skulle då även få retroaktivt från dag 1

• Anonym (Orolig)

Jag har ca 300 fp dagar kvar. Innan studierna är jag föräldraledig. Kommer börja studera på heltid om 1 vecka och har fått besked om att jag inte kommer vara berättigad till studiemedel från dag 1 eftersom jag misslyckats med en kurs tidigare. Efter 2,5 veckor in i utbildningen kan jag få ett intyg och därmed få studiemedlet retroaktivt från dag 1 eftersom jag då tagit igen de missadepoängen. Anledningen till min oro är att jag vet att det med 2 småbarn på dagis även kommer komma en hel del vabb i höst/ vinter och det är då viktigt att min sgi är kvar.

Svar på tråden Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?