Inlägg från: kanske kanske inte |Visa alla inlägg
  • kanske kanske inte

valp morrar åt barn

Har 3 terrier själv, och 4 barn. Ni ska absolut inte tillåta morrande från hunden, vi tränar alla våra hundar på liknande sätt som nämndes tidigare i tråden, men efter att det fungerar med vuxna tränar vi med barnen. När ni har hundar och barn skall ni vara hundra på att hunden inte gör något mot barnen. Att barnen måste visa respekt mot hunden är också viktigt, men små barn glömmer gärna bort det ibland exempelvis tar hundens ben och lägger dompå "rätt" ställe mm. Om då hunden inte har lärt sig att inte försvara sina grejer från barnen, är det ju inte hundens fel när den biter barnet.. Inget drömscenario precis..

Vi tränar också hundarna med matskålarna, leksakerna mm. Vill tillägga att vi inte haft några incidenter och hundarna 8,6 och 1,5 år. (dessutom två okastrerade hanar och en tik på 6 år.) inga problem mellan dom heller. Brukshundar kräver aktiva ägare, anmäl er till valpkurs, lydnadskurs mm. Och var tydliga ledare och tolerera aldrig minsta utfall mot er eller barnen, framförallt barnen. Gör det och ni får en underbar familjemedlem som skänker både er och Barnen mycket glädje! :)

Lycka till!

• kanske kanske inte
    Birgitta02 skrev 2014-08-21 13:57:24 följande:

Beteendet är normalt för vissa valpar. Framförallt brukshundar. Jag kan inte mycket om den ras du nämner. Men vår rottis morrade vid sitt ben när hon var runt 10 veckor. Vi bannade henne rejält med arga ögon, arg röst "nej!" och tog benet. Vi lämnade tillbaka benet efter bara några sekunder och berömde. Vi behövde bara göra detta två gånger och efter det slutade hon vakta ben. Och vaktade överhuvudtaget inte något.

Vissa hundar tar det längre tid för att förstå. Ni får vara på hugget om ni märker att valpen morrar. Det är INTE acceptabelt.

Vill bara förtydliga att jag syftade till detta inlägg och inte "byteshandel" mm..

vi gör exakt så här vi också :)
  • kanske kanske inte
    Dexter dot com skrev 2014-08-21 17:55:54 följande:

Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför fysiska korrigeringar är bättre än byteshandel när det gäller att bygga upp förtroendet hos en hund eftersom det är det resursförsvar handlar om?

Hur tycker du Ts ska agera om hunden triggas igång av korrigeringar och blir värre och tom biter tillslut?

förstår inte riktigt vad du får det sk. "fysiska" ifrån. Syftar du på att fysiskt avlägsna det som orsakar skyddsbeteendet hos hunden ex. Ett ben. För i övrigt handlar det om att verbalt och med kroppsspråk tydliggöra TYDLIGT att utfall från hundens sida inte accepteras.

En hund som är en valp och blir bra omhändertagen testar gärna gränserna, desto envisare, desto oftare, och vid tillsägelse och korrigering av beteendet lär sig hunden vilka regler som gäller. En valp som vid korrigering inte tar till sig något och istället eskalerar i kraft och intensitet i utfallet, har antingen blivit traumatiserad eller är sjuk. För att förtydliga, korrekt korrigering dvs ALDRIG skada hunden.

Bra jämförelse med hundens naturliga beteende. Tror inte byteshandel har någon effekt, finns ju inga belägg för det. Men om vi pratar om barnuppfostran rekommenderar jag gärna byteshandel :)
  • kanske kanske inte

Måste bara fråga, vad säger uppfödaren till er att ni skall göra? Vad för information har ni fått vid valpköpet?

Vilka frågor ställde uppfödaren till er innan köpet? Ni verkar, och detta säger jag i all välmening, inte ha så mycket erfarenhet eller kunskap om hundar och ni har valt en ganska "krävande" ras - något som uppfödaren borde ha tagit ställning till innan köp och definitivt vara aktiv och behjälplig - ge råd och tips - erbjuda och rekommendera utbildningar mm.

• kanske kanske inte
    Apopan skrev 2014-08-22 23:52:33 följande:

Jag skulle avråda dig från att korrigera en hund som morrar vid sitt ben, mat el dylikt.. Om en har otur så hoppar hunden över morret till nästa gång och hugger istället. Att en då har lärt hunden att morra är fel, men att anledningen till att hunden morrar fortfarande återstår. Att bara ta något från en hund med resursförsvar kan också öka på resursförsvaret, då en intygar för hunden att man faktiskt är någon som försöker komma och ta det som hunden tycker är sitt. I hundens värld är det ju liksom lite "finders keepers", och det är svårt att få en hund att förstå att något så naturligt är fel. 

Det jag skulle gjort är att se till att hunden aldrig får tillfälle att ta till resursförsvar, genom att helt enkelt inte störa hunden. Detta i kombination med att en bygger ett förtroende hos hunden när den har saker, genom att byta mot något likvärdigt, eller bättre då och då. När hunden äter så kan en slänga ner gottgott i skålen när en går förbi, och när det kommer till barnet och hunden så kan det vara en bra idé att barnet kan få vara en källa till mat under ordnade former. Målet är att få hunden att förstå att man inte är ett hot, och är man då hotfull så förlorar man ju några poäng där.  När ni märker att hunden släppt på resursförsvaret så kan ni fortsätta träna med byteshandel, och då lära barnet hur det hela går till. 

Har haft hand om hund med starkt resursförsvar och nuvarande hund har haft en period av att morra på mitt barn när han började krypa. Och skulle aldrig få för mig att försöka straffa bort beteendet.  Många talar om att det är så hundar gör mot varandra bla bla bla. Men det är faktiskt inte sant. Resursförsvar används och respekteras, oavsett vilken ställning hunden har i flocken. Det är ett naturligt beteende som en gör bäst i att "lura" bort istället för att straffa bort. 

Angående att hunden morrar när den korrigeras, så kan ni kanske se över när det är värt att verkligen säga till och inte. En del beteenden är effektivast att ignorera, vilket i sin tur är en tydlig signal om att beteendet är fel. I andra fall så är det bättre att avleda. Vill valpen bita, men vill bita på fel sak, ge den något som är tillåtet att bita på istället. Korrigering behövs då inte heller, utan hunden lär sig vad den skall göra istället utan att en hamnar i en onödig konflikt med hunden. 

Och ja, alla dessa beteenden som din valp visar är fullt normala. Men det är fortfarande bara en liten valp och är jätteformbar. Det kommer reda ut sig, skall ni se :) 

så du menar att om hunden exempelvis biter barnet, kanske man kan erbjuda den en leksak istället? Eller kanske en godbit som avledning? Eller kanske hunden bara smakar lite och då kan man ju låta det passera helt den gången?

Helt naturligt beteende, resursförsvar som är övergående? Kanske en extra belöning vore något då hunden "bara" anser sig äga dina möbler, din säng och inte ditt barn..

och att lämna hunden i fred, jo, det lär ju funka. Små barn förstår ju efter att dom blivit bitna några gånger att undvika hunden, annars finns det ju burar att tillgå för hundar som barn, bara så ingen råkar stöta sig med den oberäkneliga hunden med resursförsvar.. Jaja men vilka toppen idéer - och ja, jag är väldigt ironisk och väldigt orolig..:(
Svar på tråden valp morrar åt barn