• Leiben

Förkortad cervix v 18+

hej!

skrev just en tråd om ämnet och såg inte denna. låter väldigt jobbigt! så illa har jag det inte. Har koll för första mätningen om ett par veckor. det är jobbigt med sammandragningar fysiskt hur som. Vissa stunder känns livmodern extra lättretad och hård och irriterad allmänt.

tog just prover men inga bakterier som ju kan orsaka. fast det var ju inte det som var problemet då heller i och för sig.

• Leiben

Hej Qaroliine och ni andra!

Hur går det för er?

Är i v 30 och mäter tappen regelbundet pga sammandragningar och påverkad tapp även vid förra graviditeten. Sist hade den krympt 1 cm drygt. Dock är läkaren inte så orolig då jag förra gången efter sjukskrivning gick vägen till bf. Det är dock sjukt jobbigt att ha sammandragningar heeeeela tiden.

Ska tillbaka om 1 1/2 vecka. Då flaggade hon för sjukskrivning.

• Leiben
    Qaroliine skrev 2014-10-12 11:48:08 följande:

På två veckor med progesteron förlängdes min tapp med 5 mm, den var då 26 mm. Jag hade då varit liggandes i 7 veckor och fick börja testa att röra mig lite. Mindre än 48 h senare släppte slemproppen så vi fick åka in och då var tappen 14 mm men jag kände inget. Så nu är jag sängliggandes igen! Ny kontroll på torsdag, en vecka sedan slemmisen släppte då.

24+6 idag
    Så glad vi kommit så långt att barnet har en chans att få hjälp ifall hon föds.
    Vårt stora mål är att gå oktober ut.

fy att ha det så där! oro och tristess antar jag blandat om vartannat. Tänk att det verkligen är så där för en del. Håller verkligen alla tummar att hon stannar så länge som möjligt!
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-19 09:47:14 följande:

fylld urinblasa leder tydligen till sd.

ja det märks tydligt. Och jag kissar betydligt oftare än varannan timme redan.
    bukaka skrev 2014-10-19 17:35:44 följande:

Och det där med sd, mina känns så konstiga ibland. Ibland vet jag inte om det är barnet som trycker med foten/någon kroppsdel, eller om det är sd. Smått hypokondrisk som jag är, känner jag alltid det värsta :/

detta kan jag också skriva under på men det har kommit mer nu på senare tid när rörelserna är stora och tryckande. Känner också att rörelser kan utlösa sd.

mina är också av olika karaktär. I bland ont ibland bara obehag. I bland så det påverkar andningen mer och känns som om jag tappar blodflöde till huvudet. 

jag ska mäta min tapp i morgon.
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-19 18:21:34 följande:
    Lycka till imorgon!!! :)

Är du också liggande till sängs? Får du medicin? 
    Förresten, jag har läst att i Sverige får man bricanyl. Den är ju till för astma och hosta, varför får ni det?

Alltså, angående sd kan jag som sagt inte riktigt sätta fingret på dem. Jag tänker att om man har en liten människa i sin mage, klart det känns! Människan blir allt tyngre, rör på sig, det blir helt klart mer tryck... Det behöver ju inte nödvändigtvis vara sd. Ibland, när jag promenerade raskt, fick jag ont i magen, som en kramp, men jag trodde faktiskt att det var en muskelkramp. Liksom, hur tänker ni? Enligt er, allt som känns obehagligt i magen är sd? 
    Nä den här gången är läkaren inte lika noga då jag med sjukskrivning gick fullgången tid förra gången. Så imorgon blir det nog deltidssjukskrivning om den fortsatt krympa. Men också pga att jobbet är ansträngande och jag springer i trappor och börjar mig mycket och det är skiiitjobbigt då med rörelse under alla sammndragningar.
    Qaroliine skrev 2014-10-19 19:32:53 följande:

Bricanyl ges inte bara i Sverige (läste jag efter en snabb googling).
    Det är muskelavslappnande och livmodern är en muskel, dvs den slappnar av. Bricanyl hjälpte mig en del förra graviditeten, fick sprutor under den månaden jag låg inlagd.
    Tablettform gavs inte i Lund på den tiden, tror ej nu heller.

Jag har inga problem med att känna vad som är en sammandragning, inte heller vid min första graviditet. Jag har lärt mig vad som är vad helt enkelt. Mina barn har legat med huvudet nedåt hela tiden så jag får inga sparkar där nere.

Jag kissar också oftare än varannan timme Annars får jag jätteont i magen! Känns som om jag ska spricka! Och konstanta sd.
    Nattetid kan jag hålla mig länge sedan ca tre veckor tillbaka, innan dess var det 3-4 toabesök/natt.

Finns ingen mening för mig med att sova med benen uppåt, min tapp håller sig stabil av vanligt sängläge.
    Här rek att ligga tippad (på sjukhus) om du tex öppnat dig mycket och har en buktande hinnblåsa, dvs du ska vara i en extrem situation.

Jag fick bricanyltabletter att ta vid behov förra gången.

Jag känner också när det är riktiga sd men ibland kan jag tycka att vissa rörelser på senare tid är så tryckande att de påminner om en hur sd ter sig just i början. så ibland kan jag vara osäker de första sekunderna ifall jag är på väg att få en sd eller inte.
  • Leiben
    Qaroliine skrev 2014-10-19 20:06:21 följande:

Vul görs ju vid behov, i min förra graviditet gjordes det varje dag när det var mest kritiskt. 
    Totalt ett tjugotal ultraljud den graviditeten och hittills i denna är vi nog uppe i 10-12 st.
    Oroar mig inte för en sekund, det är i medicinsk syfte och ett måste i min situation att ha koll.

men hur överlever du? att  vara sängliggandes måste göra att tiden kryper fram? Vilken vecka är du i nu?
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-19 21:06:21 följande:
    Ja, det måste nog vara ganska svårt. Jag har varit halvt-sängliggande i 3 dagar, men känner mig redan maktlös. Tiden har stannat.
    Fram tills onsdag har jag sprungit, hoppat, flugit, lyft, ja, gjort liksom allt som jag också har gjort under min första graviditet. Hur ofta har jag sprungit till bussen med min 3-åring i famnen! Så detta är en stor omställning för mig, att vara hemma och knappt få göra något. 

Leiben, förlåt att jag frågar och om jag har missat, men hur kort var din tapp när den var som kortast under denna graviditet?
    min var nu senast 2.7 för 2 veckor sedan. Några veckor innan dess var den 3.8 så den har ändå krympt rätt snabbt. får se i morgon nu då.
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-20 16:54:42 följande:
    Har det gått bra för dig idag? :)
    tappen samma lika, läkaren inte jätteoroad men sjukskrev mig deltid och vill ha fortsatt koll.
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-22 16:54:28 följande:

Tjejer, är det något som ni undviker att äta/dricka? Jag tänker mest på sd-framkallande produkter, men också rent allmänt under graviditeten.

jag äter faktiskt precis allt
Svar på tråden Förkortad cervix v 18+