• Anonym (?)

Barnen ska vara varannan helg hos pappan. Hur blir det med barnbidrag och underhåll?

Har försökt att googla mig fram till ettt svar men hittar inget så jag tänkte att någon här kanske vet om hur det fungerar? Hittills har vi haft varannan vecka men vi har fått ha barnen åt pappan ofta hans veckor pga hans arbetstider (rörigt för både oss och barnen), vi har pratat med honom flera gånger om att det kansle vore bättre för oss alla om han hade varannan helg bara men han har vägrat... tills nu då han själv sa att det blir det bästa. Vi har haft delat barnbidrag nu, jag undrar om jag har rätt till hela barnbidraget i fortsättningen? Och hur mkt underhåll bör han betala? Jag läste om en "minsta summa" på 1273:-/mån?! Är det per barn då? Vi har ju 2 barn. Jag kommer stå för alla inköp med kläder, skolgrejer osv. Barnen är snart 5 och 7 år gamla.

• Svar på tråden Barnen ska vara varannan helg hos pappan. Hur blir det med barnbidrag och underhåll?
  • Anonym (fullt)

Om jag går till mig själv så hade pappan varannan helg. Fullt underhåll och fullt barnbidrag till mig. Men jag betalade också alla kläder, dagis och allt annat.

• violis

Hur mycket pappan ska betala i uh beror på hans inkomst, det fk betalar ut är på 1273 / barn och är en minimi nivå. Sen kan man gå in på deras hemsida och själv räkna ut vad som är rimligt,det finns ( fanns?) en räknesnurra där där man kan fylla i sina egna kostnader och barnets kostnader + inkomster och så får man fram vad som är en rimlig summa. Det kan bli mer än 1273 om pappan tjänar bättre än mamman och inte har fler barn i ett nytt förhållande. Vad det gäller bb så måste ni nog vara överens för att du ska " få tillbaka " hela bb Men allt hänger på att ni är överens ,kan ni kommunicera så vore det vettigt att sitta ner tillsammans och fylla i fk's räknesnurra och se vad resultatet blir, Tänk på att även prata om större kostnader som tex cykel/ sporter/ vinterkläder etc etc Lycka till!

• Brumma

Som ovanstående skriver finns ett hjälpmedel på försäkringskassan där man fyller i barnets kostnader, drar av barnbidraget (som DU ska ha) och fyller i föräldrarnas överskott. Så får man en indikation på vad umgängesföräldern skall bidra med (båda föräldrarna skall nämligen bidra till barnets behov efter förmåga) www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

Man kan även gå efter Konsumentverkets riktlinjer för vad barn kostar i olika åldrar, dra av barnbidraget och räkna därefter.

www.konsumentverket.se/Lattlast/Dina-pengar/Kostnader-for-att-leva-i-Sverige/Kostnader-som-barn-har/

Sedan finns det ett schablonbelopp som socialstyrelsen använder för att räkna ut underhåll. Det hittar du här. www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-7-Olika-kostnadsberakningar.pdf

Alla ovanstående sätt kräver dock att man är överens. Är man inte det så går de flesta genom försäkringskassan (då blir det 1273:- oavsett) eller stämmer på underhåll.

Har umgängesföräldern barnen fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en månad får avdrag på underhållet göras med 1/40 av underhållet för varje dygn.

Enligt föräldrabalken lagen.nu/1949:381 så har en förälder fullgjort sin underhållsplikt genom att betala underhållet. Ni kan naturligtvis komma överens om annat - tex att ni delar på större kostnader men det är inget som den underhållsskyldiga föräldern måste gå med på.

Gällande barnbidraget så skall du ha det. Delat bidrag har alla föräldrar rätt till numera med kravet att barnen bor växelvis. Så är inte fallet längre och det skall därför skrivas över till dig. Skriver pappan inte självmant över det på dig så anmäler du att förhållandena ändrats till försäkringskassan och de utreder var barnen bor. Eftersom de inte längre bor växelvis kommer du att få det.

Just det - underhållet räknas ut per barn. Så går ni genom försäkringskassan så är det 1273:- per barn. Om försäkringskassan anser att pappan inte har möjlighet att betala (man får dra av 100 000 av sin inkomst och sedan räknar det en procentsats på det som föräldern skall betala) så fyller de upp det som pappan inte kan betala. DU får alltid 1273:- oavsett vad pappan betalar till försäkringskassan. De tittar på hans lön två år tillbaka i tiden.

Svar på tråden Barnen ska vara varannan helg hos pappan. Hur blir det med barnbidrag och underhåll?